93 470 läst · 963 svar
93k läst
963 svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ytterligare en nybörjarfråga. Hur tänker ni runt de mest blankade aktierna just nu? Hur ofta har proffsen fel, dvs att aktien inte sjunker.
Jag äger ett par av dem, borde man sälja av? Förstår att det beror på hur länge man tänkt behålla osv, men generellt?
Jag äger ett par av dem, borde man sälja av? Förstår att det beror på hur länge man tänkt behålla osv, men generellt?
sysmali skrev:
Agerar aldrig på sån statistik, man vet inte vem som blankat, när och FRAMFÖRALLT inte strategin.sysmali skrev:
SBB är blankad , javisst men samma investerare kan vara long Castellum för samma summa. Alltså en relativ position. (Castellum outperformar SBB)
Alltså spelar det INGEN roll för blankaren om SBB går upp så länge Castellum går ännu mer upp.
För blankaren är det o detta exemplet bättre att SBB går upp 10% och Castellum 20%
Än att
SBB går ned 10% och Castellum 20%
Dessa relativ trades är ganska vanliga och eftersom blankar statten inte ger nån info om detta blir den oftast inte så nyttig. Så mitt råd är. Observera men låt den inte påverka ditt beslut.
Jag håller delvis med om att fastighetsbolagen nära framtid inte ser positiv ut. Men varför stiger dem sedan ditt inlägg. Fattar inte.A Aunty skrev:
Castellum har stigit 13%. På en månad 24%.
SBB B +20 på en månad.
Enligt dig så ska man sälja genast om man inte redan gjort det?
De som skriker Högst är sällan de som gör de bästa affärerna. Marknadens diskonteringshorisont ligger längre fram än skribentens som du citerar…sysmali skrev:
Att han trodde han hade samma syn som marknaden kostar han nog idag. När det är sagt vet jag inte varför Castellum rusade så enormt igår. Har letat men inte funnit. Sålde 1/4 av innehav igår för att plocka in idag eller närmaste dagarna Brukar komma rekyler på så kraftiga uppgångar men man har gjort fel förr…
Jag sålde hälften då Akelius hade åsikter om Castellums utdelningar. Ångrar mig nu Sålde de återstående nyss. Får se om det var bra eller dåligt om ett par månader.Z Zodde skrev:De som skriker Högst är sällan de som gör de bästa affärerna. Marknadens diskonteringshorisont ligger längre fram än skribentens som du citerar…
Att han trodde han hade samma syn som marknaden kostar han nog idag. När det är sagt vet jag inte varför Castellum rusade så enormt igår. Har letat men inte funnit. Sålde 1/4 av innehav igår för att plocka in idag eller närmaste dagarna Brukar komma rekyler på så kraftiga uppgångar men man har gjort fel förr…
Om man ska tro @Aunty så kommer alla fastighetsbolag gå sotdöden till mötes.
Edit: Ser att Aunty är bannad - kan man ta reda på varför? Kanske pga av kassa aktieråd?
Nån skrev att han härjade runt i många trådar…sysmali skrev:Jag sålde hälften då Akelius hade åsikter om Castellums utdelningar. Ångrar mig nu Sålde de återstående nyss. Får se om det var bra eller dåligt om ett par månader.
Om man ska tro @Aunty så kommer alla fastighetsbolag gå sotdöden till mötes.
Edit: Ser att Aunty är bannad - kan man ta reda på varför? Kanske pga av kassa aktieråd?
Snarare hans osympatiska framtoning och förlöjligande/förminskande av andra skribenter som gav han rött kort.
Castellum snart tillbaka på plus. Inte mycket till rekyl där..,
Är nu inte alls insatt i fastighetsbolag och deras problem. Men det man kan vara säker på är ju att fastigheter alltid kommer att behövas. Några bolag kanske går i konkurs eller blir uppköpta eller något annat. Men det kommer alltid finnas fastighetsbolag.
Det är ju förstås tråkigt om man råkar äga aktier i bolag som går i konkurs.
Det är ju förstås tråkigt om man råkar äga aktier i bolag som går i konkurs.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jo det är ju en form av resonemang, kan appliceras på det mesta. Kläder kommer alltid att behövas, H&M är ned 2,5% på 5 år. Så bara för att varan behövs så betyder det inte per automatik att det är en nobrainer.N Niq skrev: