M
sysmali sysmali skrev:
Jag sitter på säljknappen gällande SBB, men dom rackarna går ju upp. Med tanke på tidigare diskussion i tråden så undrar man ju varför de inte sjunker?
Det är inte blankare som täcker? SBB är det tredje mest blankade bolaget nu.
 
M Markarbetaren skrev:
Det är inte blankare som täcker? SBB är det tredje mest blankade bolaget nu.
Shortsellers är till största delen proffs, proffs löper sällan efter skenande tåg…
Hela branschen rusar idag Castellum +3,7%Balder +4.1%
 
M
Z Zodde skrev:
Shortsellers är till största delen proffs, proffs löper sällan efter skenande tåg…
Hela branschen rusar idag Castellum +3,7%Balder +4.1%
Okej, jag har inte kollat igenom marknaden idag.
 
sysmali
Ytterligare en nybörjarfråga. Hur tänker ni runt de mest blankade aktierna just nu? Hur ofta har proffsen fel, dvs att aktien inte sjunker.

Jag äger ett par av dem, borde man sälja av? Förstår att det beror på hur länge man tänkt behålla osv, men generellt?
 
  • Tabell över företag, LEI-koder, positioneringsdata, och procentandelar för blankning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sysmali sysmali skrev:
Ytterligare en nybörjarfråga. Hur tänker ni runt de mest blankade aktierna just nu? Hur ofta har proffsen fel, dvs att aktien inte sjunker.

Jag äger ett par av dem, borde man sälja av? Förstår att det beror på hur länge man tänkt behålla osv, men generellt?
sysmali sysmali skrev:
Ytterligare en nybörjarfråga. Hur tänker ni runt de mest blankade aktierna just nu? Hur ofta har proffsen fel, dvs att aktien inte sjunker.

Jag äger ett par av dem, borde man sälja av? Förstår att det beror på hur länge man tänkt behålla osv, men generellt?
Agerar aldrig på sån statistik, man vet inte vem som blankat, när och FRAMFÖRALLT inte strategin.


SBB är blankad , javisst men samma investerare kan vara long Castellum för samma summa. Alltså en relativ position. (Castellum outperformar SBB)
Alltså spelar det INGEN roll för blankaren om SBB går upp så länge Castellum går ännu mer upp.

För blankaren är det o detta exemplet bättre att SBB går upp 10% och Castellum 20%
Än att
SBB går ned 10% och Castellum 20%

Dessa relativ trades är ganska vanliga och eftersom blankar statten inte ger nån info om detta blir den oftast inte så nyttig. Så mitt råd är. Observera men låt den inte påverka ditt beslut.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
M
M Markarbetaren skrev:
Waystream som jag hade på min lista tuggar på fint.
+17% i år(y)
 
  • Gilla
Joacimz och 1 till
  • Laddar…
M
Vad har ni för åsikter om Inission, Transtema, Eastnine och Infracom?
 
A Aunty skrev:
Haha tycker marknaden snarare håller med mig vi kollar på kurserna.
Tycker du fortfarande marknaden håller med dig och dina domedagsprofetior?
Castellum fortsätter upp, över 150 nu efter botten på 105. Marknaden ser och diskonterar framtiden. Du ser på läget idag eller igår.
 
M
M Markarbetaren skrev:
Waystream som jag hade på min lista tuggar på fint.
24,8% i år;)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
sysmali
A Aunty skrev:
kursen ska ner långt mycket mer och det vet Akelius.

alla stjärnor står fel för fastighetsbolag.
höjda räntor, inflation, el-priser, stängd obligationsmarknad, höga byggkostnader
Jag håller delvis med om att fastighetsbolagen nära framtid inte ser positiv ut. Men varför stiger dem sedan ditt inlägg. Fattar inte.

Castellum har stigit 13%. På en månad 24%.

SBB B +20 på en månad.

Enligt dig så ska man sälja genast om man inte redan gjort det?
 
sysmali sysmali skrev:
Jag håller delvis med om att fastighetsbolagen nära framtid inte ser positiv ut. Men varför stiger dem sedan ditt inlägg. Fattar inte.

Castellum har stigit 13%. På en månad 24%.

SBB B +20 på en månad.

Enligt dig så ska man sälja genast om man inte redan gjort det?
De som skriker Högst är sällan de som gör de bästa affärerna. Marknadens diskonteringshorisont ligger längre fram än skribentens som du citerar…
Att han trodde han hade samma syn som marknaden kostar han nog idag. När det är sagt vet jag inte varför Castellum rusade så enormt igår. Har letat men inte funnit. Sålde 1/4 av innehav igår för att plocka in idag eller närmaste dagarna Brukar komma rekyler på så kraftiga uppgångar men man har gjort fel förr…
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Z Zodde skrev:
De som skriker Högst är sällan de som gör de bästa affärerna. Marknadens diskonteringshorisont ligger längre fram än skribentens som du citerar…
Att han trodde han hade samma syn som marknaden kostar han nog idag. När det är sagt vet jag inte varför Castellum rusade så enormt igår. Har letat men inte funnit. Sålde 1/4 av innehav igår för att plocka in idag eller närmaste dagarna Brukar komma rekyler på så kraftiga uppgångar men man har gjort fel förr…
Jag sålde hälften då Akelius hade åsikter om Castellums utdelningar. Ångrar mig nu:oops: Sålde de återstående nyss. Får se om det var bra eller dåligt om ett par månader.

Om man ska tro @Aunty så kommer alla fastighetsbolag gå sotdöden till mötes.

Edit: Ser att Aunty är bannad - kan man ta reda på varför? Kanske pga av kassa aktieråd;)?
 
sysmali sysmali skrev:
Jag sålde hälften då Akelius hade åsikter om Castellums utdelningar. Ångrar mig nu:oops: Sålde de återstående nyss. Får se om det var bra eller dåligt om ett par månader.

Om man ska tro @Aunty så kommer alla fastighetsbolag gå sotdöden till mötes.

Edit: Ser att Aunty är bannad - kan man ta reda på varför? Kanske pga av kassa aktieråd;)?
Nån skrev att han härjade runt i många trådar…
Snarare hans osympatiska framtoning och förlöjligande/förminskande av andra skribenter som gav han rött kort.
Castellum snart tillbaka på plus. Inte mycket till rekyl där..,
 
Är nu inte alls insatt i fastighetsbolag och deras problem. Men det man kan vara säker på är ju att fastigheter alltid kommer att behövas. Några bolag kanske går i konkurs eller blir uppköpta eller något annat. Men det kommer alltid finnas fastighetsbolag.

Det är ju förstås tråkigt om man råkar äga aktier i bolag som går i konkurs.
 
M
N Niq skrev:
Är nu inte alls insatt i fastighetsbolag och deras problem. Men det man kan vara säker på är ju att fastigheter alltid kommer att behövas. Några bolag kanske går i konkurs eller blir uppköpta eller något annat. Men det kommer alltid finnas fastighetsbolag.
Jo det är ju en form av resonemang, kan appliceras på det mesta. Kläder kommer alltid att behövas, H&M är ned 2,5% på 5 år. Så bara för att varan behövs så betyder det inte per automatik att det är en nobrainer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.