Tror inte det

A
T-dog T-dog skrev:
Tror inte det

jo

du säger att det gör ondare att halvera 10k än 1miljon.

Men samtidigt att du säger du att är enklare för dig att gå med hög risk vid mindre portfölj.

Menade ju tvärtom såklart. Fort och fel.

A Aunty skrev:
du är för trångsynt.

har aldrig sagt att utdelning är sämst, visa gärna det.

säger att man inte ska ha fokus på just utdelning utan på att maximera sin avkastning sedan kanske det innebär för dig att ha utdelande bolag.
Men det för inte vara ett krav för då förlorar du så mycket potenial som finns på börsen.

telia delar ut pengar, tela delar ut mer pengar är dom tjänar. är det hållbart enligt dig
telia har gått uselt på börsen trots att man alltid delat ut pengar.
Ja men det var väl synd för telia då, vad har dom med saken att göra?! Är dom kung över utdelningar eller vadå??

Ska vi jämföra skitbolag på olika områden?

Fingerprint har gått ner 97% från 2 december 2015, trots att man är ett tillväxtföretag, är det bra enligt dig?

Lite orelevant att namedroppa aktier som har gått dåligt dock..

Jag är väl inte trångsynt för att jag vill ha svar på dina påståenden? Du påstår att en viss typ av investering är dålig men du har inget svar på vad du själv ser är bättre annat än "maximera avkastning" "potential" och "tillväxt" vilket är sjukt flummigt och säger absolut ingenting om någonting.

A Aunty skrev:
Men du snittar inte 20 procent bara för du kör magic formula, förstår inte argumentet?

dessutom tar du upp några som kört det fram till 2021?
klart det har det gått bra under 5 år fram till 2021, det har det gått för en apa som kastade pil med.
Varför inte räkna med 2022 också? eller beror det var minus 30-40% då?

finns ingen som tror att du presterar 20% varje år, skulle bli såna enorma pengar över tid.
Finns ytterst få människor i världen som klarar det.
Skulle säga att det inte finns någon öht som kan det. Ytterst få som ens kan klå index över tid.

A
T-dog T-dog skrev:
Menade ju tvärtom såklart. Fort och fel.
ok, då är jag med

A
U Utdelning skrev:
Ja men det var väl synd för telia då, vad har dom med saken att göra?! Är dom kung över utdelningar eller vadå??

Ska vi jämföra skitbolag på olika områden?

Fingerprint har gått ner 97% från 2 december 2015, trots att man är ett tillväxtföretag, är det bra enligt dig?

Lite orelevant att namedroppa aktier som har gått dåligt dock..

Jag är väl inte trångsynt för att jag vill ha svar på dina påståenden? Du påstår att en viss typ av investering är dålig men du har inget svar på vad du själv ser är bättre annat än "maximera avkastning" "potential" och "tillväxt" vilket är sjukt flummigt och säger absolut ingenting om någonting.
fortfarande aldrig sagt att utdelning är uselt, visa gärna det.

fingerprint är väl så långt från tillväxtaktie man kan komma???

Unikt namn
M Markarbetaren skrev:
Vi diskuterade utdelning som strategi. Kikar vi på senaste 5 års perioden, klassiska gubbaktier som folk köper för utdelningens skull, och hur dessa har utvecklats i aktiekurs.
Atlas Copco +39%
Atlas måste väl ligga mer än +39% på 5år?
Eller är Epiroc splitten redan mer än 5år redan?

Det var väl någonstans kring 1/4e del av börsvärdet som splittades ut till Epiroc, och de ligger även >100% plus sen dess.

A Aunty skrev:
fortfarande aldrig sagt att utdelning är uselt, visa gärna det.

fingerprint är väl så långt från tillväxtaktie man kan komma???
Nej. Räknades länge som en av de mest populära tillväxtaktierna. Att den inte är det idag betyder inte att den aldrig varit det.
Nån skrev att han sålde bort sig tidigare. Det gjorde jag i FING. Köpte för 4kr, sålde på 40kr, sen gick den till 400kr….

Z Zodde skrev:
Nej. Räknades länge som en av de mest populära tillväxtaktierna. Att den inte är det idag betyder inte att den aldrig varit det.
Nån skrev att han sålde bort sig tidigare. Det gjorde jag i FING. Köpte för 4kr, sålde på 40kr, sen gick den till 400kr….
10ggr var väl inte fel ändå!

M
Unikt namn Unikt namn skrev:
Atlas måste väl ligga mer än +39% på 5år?
Eller är Epiroc splitten redan mer än 5år redan?

Det var väl någonstans kring 1/4e del av börsvärdet som splittades ut till Epiroc, och de ligger även >100% plus sen dess.
Sant, missade det, trots att jag själv fick tilldelning:)
Ni som hävdar att man inte kan slå index, ta nämnda Atlas Copco och jämför med indexet som den handlas i, hur ser historiken ut?

U Utdelning skrev:
10ggr var väl inte fel ändå!
Nej, därför var jag nöjd å sålde. Vilket ändå var en miss. Sjuk historia där jag hade hetsiga diskussioner på DIs börssnack. En enveten å tyken skribent hävdade länge att FING kursen manipulerades och höll är konstlat låg.( låg flera år kring 4kr) Självklart b••lsh*t men mitt intresse väcktes så jag köpte aktier för typ 40kkr. Skribenten hette CrowHater och måste ha tjänat multum på kursuppgången men blev senare dömd för otillbörlig kurspåverkan.

https://www.realtid.se/storagare-i-fingerprint-doms-borsbluff/

M
Z Zodde skrev:
Fpc räknas nog inte som tillväxtcase längre. Årlig 3-årig vinsttillväxt i snitt -263%. Samma period -11% på omsättningstillväxt.

M Markarbetaren skrev:
Fpc räknas nog inte som tillväxtcase längre. Årlig 3-årig vinsttillväxt i snitt -263%. Samma period -11% på omsättningstillväxt.
Det förstår jag också. Det är dock inte detsamma som att den INTE var det under många år.

Z Zodde skrev:
Nej, därför var jag nöjd å sålde. Vilket ändå var en miss. Sjuk historia där jag hade hetsiga diskussioner på DIs börssnack. En enveten å tyken skribent hävdade länge att FING kursen manipulerades och höll är konstlat låg.( låg flera år kring 4kr) Självklart b••lsh*t men mitt intresse väcktes så jag köpte aktier för typ 40kkr. Skribenten hette CrowHater och måste ha tjänat multum på kursuppgången men blev senare dömd för otillbörlig kurspåverkan.

[länk]
Han tjänade sin del ja.. Hade det inte varit för den sektlika "fanbasen" och haussen om FING i börssnack så kanske även jag köpt in mig, men avstog när det blev prat att vd blev åtalad. Tänkte att det skulle skada företaget såpass mycket att det inte skulle gå något vidare , men festen fortsatte som aldrig förr :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.