A Aunty skrev:
jag. sa att värdet är det samma som att dela ut 4% och sälja 4%, och du vet att det var det jag menade.
du sa”
”vad tror du egentligen en utdelningen är. Det är ju en försäljning bara att företaget gör det åt alla aktieägare. Det är exakt samma sak.”

Detta är helt obegripligt…?
Exakt samma sak?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Aunty skrev:
ska ta det en gång för alla:

allt annat lika, alltså inga kärnvapenkrig eller nya odrar.
Tillväxten är 0% i båda aktierna för att göra det enkelt.

Person A: äger aktier (Bolag A) för 100kr i ett bolag som delar ut 4kr, bolaget är värt 100kr (för att göra det enkelt)
Person B äger aktier (Bolag B) för 100kr i ett bolag som delar ut 4kr, bolaget är värt 100kr (för att göra det enkelt)

X-dag: Utdelningsdagen
Person A: får 4kr i utdelning och hans aktier är nu värda 96kr
Person B: får 0kr i utdelning och bolag B är nu värt 100kr

Person B kan istället sälja aktier:
Person B: säljer motsvarande 4kr och hans aktier är nu värda motsvarande 96kr

Det blir inget skillnad att sälja 4% eller dela ut 4%
Skillnaden ser du tydligt vid utdelning år 2 då Person A har högre värde i bolaget pga att han har fler aktier än person B ( som sålt)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
T-dog T-dog skrev:
Apple, Bank of Amerika, Coca-Cola och Chevron ligger högt i portföljen hos Berkshire. Välskötta och undervärderade bolag tror jag det är han normalt letar efter. Återkommande utdelningar är ett bra tecken på välskötta bolag.
har har ingen som helst utdelningsportfölj.

apple är nästan halva portföljen och appel delar ut mer eller mindre inga pengar alls, långt under 1%
 
A
Z Zodde skrev:
Skillnaden ser du tydligt år 2 då Person A har högre värde i bolaget pga att han har fler aktier än person B ( som sålt)
nej, du vill ju inte förstå.
ställ upp en tabell så ser du gansak snabbt

det spelar ju ingen roll hur många aktier man har det är ju börsvärdet som kommer skilja åt.

person A som får utdelning kommer ju ha exakt lika mycket pengar som Person B som inte har utdelning dock kommer ju person B företag ha högre börsvärde.
 
Ska du förklara så folk förstår får du nog anstränga dig lite till. Du glömmer en ganska viktig sak i din förklaring. Nämligen att sålänge ens portfölj växer med MINST 4%/år så kommer ens aktier aldrig att ta slut (förutsatt att man har många alternativt att företaget gör en split).
 
A
JLyck JLyck skrev:
Ska du förklara så folk förstår får du nog anstränga dig lite till. Du glömmer en ganska viktig sak i din förklaring. Nämligen att sålänge ens portfölj växer med MINST 4%/år så kommer ens aktier aldrig att ta slut (förutsatt att man har många alternativt att företaget gör en split).
först och främst skrev jag tydligt i mitt exempel att jag antog 0% tillväxt.

men sedan har du fel i sak också
ska man dela ut 4% så måste ökning vara mer än 4% för att plus minus noll, enkel matematik.

dessutom ska du räkna med 4% tillväxt så måste du ju göra det i båda fallen så det spelar ju ingen som helst roll för att visa att utdelning och sälja av aktier blir samma sak.
 
A Aunty skrev:
nej, du vill ju inte förstå.
ställ upp en tabell så ser du gansak snabbt

det spelar ju ingen roll hur många aktier man har det är ju börsvärdet som kommer skilja åt.

person A som får utdelning kommer ju ha exakt lika mycket pengar som Person B som inte har utdelning dock kommer ju person B företag ha högre börsvärde.
A Aunty skrev:
nej, du vill ju inte förstå.
ställ upp en tabell så ser du gansak snabbt

det spelar ju ingen roll hur många aktier man har det är ju börsvärdet som kommer skilja åt.

person A som får utdelning kommer ju ha exakt lika mycket pengar som Person B som inte har utdelning dock kommer ju person B företag ha högre börsvärde.
Detta skrev jag igår ”

”På kort sikt finns självklart inga gratispengar (med utdeling )
men håller man aktien ett antal år är en stigande utdelning självklart positivt. Du behåller ursprungsinvesteringen men frigör ändå kapital.
Utdelningar är till för långsiktiga investerare. Fonder, stiftelser och investmentbolag är t.ex. beroende av dir.avk. för att kunna dela ut vidare.»


Det ansåg du vara fel. Det anser inte jag Eller Sveriges alla kapitalplacerare som ör i behov av årliga utdelningar


Att starkt växande bolag inte delar ut utan behåller vinst för tillväxt är helt ok

Skulle bolag som INTE är snabbt växande behålla vinsten i bolaget (öka kassabehållning) krävs det att man kan förränta kassabehållningen lika bra som ordinarie verksamhet. Det kan man normalt inte
 
  • Gilla
kniv och 1 till
  • Laddar…
Går aktiekursen upp eller ner efter ett pm om att man ska börja med utdelning eller göra en engångs utdelning?

Jag tror den går upp men den måste rimligen gå ner
 
När man försöker vara på samma sida som dig så duger inte det heller.

Orkar inte ta fram miniräknaren och räkna exakt. Mitt tillägg rörde person B som säljer av. Tillägget var för att visa 4% ”regeln” funkar i typ all oändlighet förutsatt att värdet på portföljen ökar.
 
A
Z Zodde skrev:
Detta skrev jag igår ”

”På kort sikt finns självklart inga gratispengar (med utdeling )
men håller man aktien ett antal år är en stigande utdelning självklart positivt. Du behåller ursprungsinvesteringen men frigör ändå kapital.
Utdelningar är till för långsiktiga investerare. Fonder, stiftelser och investmentbolag är t.ex. beroende av dir.avk. för att kunna dela ut vidare.»


Det ansåg du vara fel. Det anser inte jag Eller Sveriges alla kapitalplacerare som ör i behov av årliga utdelningar


Att starkt växande bolag inte delar ut utan behåller vinst för tillväxt är helt ok

Skulle bolag som INTE är snabbt växande behålla vinsten i bolaget (öka kassabehållning) krävs det att man kan förränta kassabehållningen lika bra som ordinarie verksamhet. Det kan man normalt inte
och du har ju återigen fel, du bara slänger dig med termer som du inte ens förstår själv.

varför är dom i behov av utdelningar, svara på det?
om dom är behov av kassa flöde så kan dom ju likaväl sälja delar av aktierna?

vad menar du med ordinarie verksamhet?
 
A
JLyck JLyck skrev:
När man försöker vara på samma sida som dig så duger inte det heller.

Orkar inte ta fram miniräknaren och räkna exakt. Mitt tillägg rörde person B som säljer av. Tillägget var för att visa 4% ”regeln” funkar i typ all oändlighet förutsatt att värdet på portföljen ökar.
men de har ju inget med saken att göra, inget med disskusionen att göra.

dessutom fungerar det om inflationen är 10 procent som nu?
 
A
nino nino skrev:
Går aktiekursen upp eller ner efter ett pm om att man ska börja med utdelning eller göra en engångs utdelning?

Jag tror den går upp men den måste rimligen gå ner
men det beror väl helt på, utdelning i sig ökar ju inte börsvärde.

ta telia tex som delar ut mer pengar än man tjänar, menar du att det är positivt?
 
A Aunty skrev:
och du har ju återigen fel, du bara slänger dig med termer som du inte ens förstår själv.

varför är dom i behov av utdelningar, svara på det?
om dom är behov av kassa flöde så kan dom ju likaväl sälja delar av aktierna?

vad menar du med ordinarie verksamhet?
Volvos ordinarie verksamhet är att producera fordon , inte att förränta en pengabinge man annars kunde delat ut.

investmentbolag betalar inte skatt på mottagna utdelningar om man vidareutdelar dom. Skulle man istället enligt ditt förslag sälja aktier för att få pengar att dela ut måste man betala skatt.

Stiftelser delar ut avkastning på portfölj. Som avkastning räknas INTE värdeförändring för isåfall skulle de inte kunna dela ut nåt som helst de år portföljen minskat i värde.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men de har ju inget med saken att göra, inget med disskusionen att göra.

dessutom fungerar det om inflationen är 10 procent som nu?
Fast det gör det väl? Varför bara räkna på ett år när man har betydligt längre horisont än så?

När ena sidan pratat om långsiktighet och andra sidan pratar om en enstaka utdelning så är missförstånd ett faktum.

Att ha tillväxtbolag i sin portfölj är inte fel, och växer denna portfölj varje år så kan man göra en egna utdelningar i all oändlighet.

Och möjligtvis kan avkastningen bli större från tillväxtportfölj än utdelningsportfölj men den portföljen kommer troligtvis även kräva mer tid och jobb från dig som privatperson.

Inte mycket som fungerar när inflationen rusar som den gör nu. Det fungerar heller inte när läget blev som det blev vid pandemins början. Eller finanskrisen -07 - -08. Men sånt är inte normalfall.
 
M
sysmali sysmali skrev:
Som nybörjare på börsen följer jag tråden med stort intresse. Lär mig nya saker hela tiden.

Dock är jag lite nojjig att @Aunty snart får andnöd med påföljande hjärtattack - pga att vi andra är trögfattade.
Jag har blockat för flera dagar sedan. Detta är inte den första tråden som trol....*host*..HEN...härjar i:)
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.