A
Z Zodde skrev:
Jag köpte Castellum dagen efter Akelius.
Mer än Halverad kurs menar jag är overdone
kursen ska ner långt mycket mer och det vet Akelius.

alla stjärnor står fel för fastighetsbolag.
höjda räntor, inflation, el-priser, stängd obligationsmarknad, höga byggkostnader
 
sysmali
A Aunty skrev:
dom har varit tydliga med att varför dom stoppar utdelningen, man kan inte pausa en utdelning antingen har man det eller inte.

man har extremt stora obligationsförfall dom närmaste åren samt banklån som förfaller och obligationsmarknanden är stängd så man kommer inte kunna refinasiera dessa och även om man hade kunnat så hade det inte varit möjligt till dagens ränta utan att förlora pengar.

utdelning är bara dryga miljarden och är bara en piss i havet sett till skuldsättningen så man kommer behöva ha utdelningen inställd många år för att beta av lite av skulden.
Som sagt, din subjektiva åsikt (som du har all rätt att ha)
Bolag pausade utdelningar vid coronautbrottet.
Ordet pausa är bolagets egna ord
 
A Aunty skrev:
kursen ska ner långt mycket mer och det vet Akelius.

alla stjärnor står fel för fastighetsbolag.
höjda räntor, inflation, el-priser, stängd obligationsmarknad, höga byggkostnader
Hade Akelius vetat det hade han nog avvaktat med köp. Tror räntetoppen snart är nådd och förhoppningsvis tar kriget slut iår
 
A
Z Zodde skrev:
Hade Akelius vetat det hade han nog avvaktat med köp. Tror räntetoppen snart är nådd och förhoppningsvis tar kriget slut iår
hur ska dom refinasiera alla lån som förfaller nu?

Du tror inte det är en del i Akelius plan att tvinga ut Rutger sänka kursen och tvinga fram en nyemssion eller liknande.
såsätt ta över större del av företag till en billig peng.
 
A Aunty skrev:
kursen ska ner långt mycket mer och det vet Akelius
Är det därför han hitintills köpt 42 miljoner aktier i Castellum?
 
sysmali
A Aunty skrev:
kursen ska ner långt mycket mer och det vet Akelius.

alla stjärnor står fel för fastighetsbolag.
höjda räntor, inflation, el-priser, stängd obligationsmarknad, höga byggkostnader
Nu har du snart övertygat mig att sälja alla mina SBB, Wallenstam och Hufvudstaden. Kan jag hålla dig ansvarig om du mot förmodan har fel;)

Om det visar sig vara ett bra drag så kan jag swisha dig ett par procent av vinsten från de nya innehaven:cool:

Edit. Det är härligt att du är så "säker" på dina konstateranden.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A Aunty skrev:
hur ska dom refinasiera alla lån som förfaller nu?

Du tror inte det är en del i Akelius plan att tvinga ut Rutger sänka kursen och tvinga fram en nyemssion eller liknande.
såsätt ta över större del av företag till en billig peng.
Nej. Så konspiratorisk lagd är jag inte.
Att Akelius skulle ”sänka» kursen (genom att vräka ut egna aktier på börsen med förlust eller?) sker såklart inte. Det är bara folk som aldrig suttit nära marknaden som tror sånt skulle fungera. Om Rutger ändå blir utsqueezad helt kan han fortfarande sälja till nån annan än Akelius.
 
A Aunty skrev:
kursen ska ner långt mycket mer och det vet Akelius.

alla stjärnor står fel för fastighetsbolag.
höjda räntor, inflation, el-priser, stängd obligationsmarknad, höga byggkostnader
Hög inflation negativt för fastigheter? I alla tider har man hört att fastigheter är det bästa inflationsskyddet. Alla ekonomer är överens om det. Kanske kan du introducera en helt ny teori…?
 
A
sysmali sysmali skrev:
Nu har du snart övertygat mig att sälja alla mina SBB, Wallenstam och Hufvudstaden. Kan jag hålla dig ansvarig om du mot förmodan har fel;)

Om det visar sig vara ett bra drag så kan jag swisha dig ett par procent av vinsten från de nya innehaven:cool:

Edit. Det är härligt att du är så "säker" på dina konstateranden.
övertyga mig varför fastighetsakiter skulle må bra i denna marknaden när alla stjärnor står fel istället?
 
A Aunty skrev:
övertyga mig varför fastighetsakiter skulle må bra i denna marknaden när alla stjärnor står fel istället?
För att många aktier redan mer än halverat sin kurs från topp till vändningen för nån månad sen.
Marknaden är FÖRE dig, inte efter…
 
A
Z Zodde skrev:
Hög inflation negativt för fastigheter? I alla tider har man hört att fastigheter är det bästa inflationsskyddet. Alla ekonomer är överens om det. Kanske kan du introducera en helt ny teori…?
klart den är.
'inflationen driver upp räntan vilken är det sämsta som kan hända för fastighetsbolag.

förklara istället fastighetsbolag mår bra i denna marknaden och inte ska ner.

hur ska man refinasiera sina lån? det är den viktigaste punkten att kunna svara på om man vill äga fastigheter.
informera mig gärna om det?
 
A
Z Zodde skrev:
För att många aktier redan mer än halverat sin kurs från topp till vändningen för nån månad sen.
Marknaden är FÖRE dig, inte efter…
det är inte svar.

förklara hur man ska refinasiera sina lån?
va konkret inte bar säg att det löser man
 
A Aunty skrev:
klart den är.
'inflationen driver upp räntan vilken är det sämsta som kan hända för fastighetsbolag.

förklara istället fastighetsbolag mår bra i denna marknaden och inte ska ner.

hur ska man refinasiera sina lån? det är den viktigaste punkten att kunna svara på om man vill äga fastigheter.
informera mig gärna om det?
Vi hade ränta på 8-12%
1975-1990, ändå gick fastigheter (och fastighetsaktier) som tåget.
Det berodde på den höga inflationen vi hade då. Du glömmer att hyrorna justeras upp med inflationen.
När ränteökningarna sen stannar av och går ner gör hyrorna det INTE.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A Aunty skrev:
det är inte svar.

förklara hur man ska refinasiera sina lån?
va konkret inte bar säg att det löser man
Jag tror marknaden normaliseras i god tid innan de större refinansieringarna kommer att ske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.