A
JLyck JLyck skrev:
Fast det gör det väl? Varför bara räkna på ett år när man har betydligt längre horisont än så?

När ena sidan pratat om långsiktighet och andra sidan pratar om en enstaka utdelning så är missförstånd ett faktum.

Att ha tillväxtbolag i sin portfölj är inte fel, och växer denna portfölj varje år så kan man göra en egna utdelningar i all oändlighet.

Och möjligtvis kan avkastningen bli större från tillväxtportfölj än utdelningsportfölj men den portföljen kommer troligtvis även kräva mer tid och jobb från dig som privatperson.

Inte mycket som fungerar när inflationen rusar som den gör nu. Det fungerar heller inte när läget blev som det blev vid pandemins början. Eller finanskrisen -07 - -08. Men sånt är inte normalfall.
men du vill ju inte förstå,

det var bara ett exempel då jag tog 0% som tillväxt för att göra det enkelt, du kan sätta 5,10, eller 100 procent tillväxt. det bir ingen skillnad i det jag ville visa mellan exemplena.

saken jag visade var att utdelning och försäljning blir desamma i värde
 
A Aunty skrev:
men det beror väl helt på, utdelning i sig ökar ju inte börsvärde.

ta telia tex som delar ut mer pengar än man tjänar, menar du att det är positivt?
Nej det är väl inte så bra, om man inte har ladorna fulla sen tidigare år
Men du menar att det är puckon som sitter i styrelsen hos Telia och även i alla andra bolag som har utdelning?
Vad heter ditt bolag och var är det noterat så man kan investera där
 
A
nino nino skrev:
Nej det är väl inte så bra, om man inte har ladorna fulla sen tidigare år
Men du menar att det är puckon som sitter i styrelsen hos Telia och även i alla andra bolag som har utdelning?
Vad heter ditt bolag och var är det noterat så man kan investera där
jag har aldrig sagt att utdelning är dåligt.
jag har sagt att man inte ska stirra sig blind på utdelning och bara investera i utdelande bolag utan att det är viktigare att få maximal avkastning.

och investerar man endast i bolag som delar ut pengar så missar man massor av börsens finaste bolag.

ta castellum som exempel.
bolaget på stockholms börsen som delat ut längst av alla bolag.
nu väljer dom att sluta dela ut och kommer inte dela ut på länge på grund av att dom ser att dom måste lägga pengarna på annat.
 
Men det är väl ingen i tråden som skrivit att man bara ska ha utdelningsaktier?
En del har ju flera portföljer, en där man tradar på kort eller lång sikt och en där man fyller på då och då och inte rör
 
A Aunty skrev:
jag har aldrig sagt att utdelning är dåligt.
jag har sagt att man inte ska stirra sig blind på utdelning och bara investera i utdelande bolag utan att det är viktigare att få maximal avkastning.

och investerar man endast i bolag som delar ut pengar så missar man massor av börsens finaste bolag.

ta castellum som exempel.
bolaget på stockholms börsen som delat ut längst av alla bolag.
nu väljer dom att sluta dela ut och kommer inte dela ut på länge på grund av att dom ser att dom måste lägga pengarna på annat.

Då stack kursen antar jag när det pm kom?
 
Där har du fel i sak. Castellum är inte det bolag som delat ut längst av alla bolag. Däremot har de längst historia av att höja sin utdelning årligen. Eller ja, hade.
 
nino nino skrev:
Men det är väl ingen i tråden som skrivit att man bara ska ha utdelningsaktier?
En del har ju flera portföljer, en där man tradar på kort eller lång sikt och en där man fyller på då och då och inte rör
Min portfölj består av enbart utdelningsaktier. Inte så många svenska dock, många amerikanska.

Sålde av lite förhoppningsbolag i våras och somras (med rejäl vinst) och gjorde portföljen till en ren utdelningsportfölj. Ja, jag missar eventuellt en massa samtidigt har jag inte den mentala tiden (därför jag sålde av) då livet just nu kräver min mentala tid på annat håll.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A
JLyck JLyck skrev:
Där har du fel i sak. Castellum är inte det bolag som delat ut längst av alla bolag. Däremot har de längst historia av att höja sin utdelning årligen. Eller ja, hade.
du har rätt, det var slarvigt skrivit av mig.
självklart det bolag som har höjt längst
 
A
JLyck JLyck skrev:
Min portfölj består av enbart utdelningsaktier. Inte så många svenska dock, många amerikanska.

Sålde av lite förhoppningsbolag i våras och somras (med rejäl vinst) och gjorde portföljen till en ren utdelningsportfölj. Ja, jag missar eventuellt en massa samtidigt har jag inte den mentala tiden (därför jag sålde av) då livet just nu kräver min mentala tid på annat håll.
men då behöver ju inte välja mellan ytterligheterna: utdelningsaktier eller forhoppningsbolag?

finns ju annat att investera i
 
A
nino nino skrev:
Då stack kursen antar jag när det pm kom?
självklart är det positivt att Castellum tar ansvar för sin ekonomi.
men samtidigt är det ju inte bra att dom har en såpass dålig ekonomi att dom tvingas ändra sin strategi
 
A Aunty skrev:
jag har aldrig sagt att utdelning är dåligt.
jag har sagt att man inte ska stirra sig blind på utdelning och bara investera i utdelande bolag utan att det är viktigare att få maximal avkastning.

och investerar man endast i bolag som delar ut pengar så missar man massor av börsens finaste bolag.

ta castellum som exempel.
bolaget på stockholms börsen som delat ut längst av alla bolag.
nu väljer dom att sluta dela ut och kommer inte dela ut på länge på grund av att dom ser att dom måste lägga pengarna på annat.
Kommer inte dela ut på länge?
De har föreslagit pausad utdelning dvs de delar i nuläget inte ut nåt för 2022. ”På länge” är din högst subjektiva åsikt.

Nu huvudägare tar nya grepp. Sker nästan alltid vid nya ägare/ny ledning. Man tar impopulära grepp tidigt (nedskrivningar/nedskärningar/kostnadsbesparingar)för att få en bättre uppsida vad tiden lider.
 
sysmali
A Aunty skrev:
jag har aldrig sagt att utdelning är dåligt.
jag har sagt att man inte ska stirra sig blind på utdelning och bara investera i utdelande bolag utan att det är viktigare att få maximal avkastning.

och investerar man endast i bolag som delar ut pengar så missar man massor av börsens finaste bolag.

ta castellum som exempel.
bolaget på stockholms börsen som delat ut längst av alla bolag.
nu väljer dom att sluta dela ut och kommer inte dela ut på länge på grund av att dom ser att dom måste lägga pengarna på annat.
Därför sålde jag Castellum - framtiden får utvisa om det var ett smart drag.

Jag förstår att du menar att utdelning inte alltid är dåligt, för om man kör på utdelningsstrategi så missar man fina bolag som kanske genererar mer pengar till aktieägaren. Ok?

Men varför finns det (förmodligen normalstörda och kanske smarta) människor som använder utdelningsstrategi? Förmodar att i princip alla investerare önskar maximal avkastning, vilket man inte får genom att köpa företag som delar ut pengar.
 
Nej, jag vet. Men jag valde utdelningar. Och såhär efter några år av det så har jag svårt att se att jag kommer välja något annat. Det ger mig mer tid att investera på annat håll och ett jämt kassaflöde utan att behöva göra något.

Sen är portföljen lika tråkig att kolla på som att glo på färg som torkar. Nåja, bla SBB har ju ökat spänningshalten en aning.
 
sysmali sysmali skrev:
Därför sålde jag Castellum - framtiden får utvisa om det var ett smart drag.

Jag förstår att du menar att utdelning inte alltid är dåligt, för om man kör på utdelningsstrategi så missar man fina bolag som kanske genererar mer pengar till aktieägaren. Ok?

Men varför finns det (förmodligen normalstörda och kanske smarta) människor som använder utdelningsstrategi? Förmodar att i princip alla investerare önskar maximal avkastning, vilket man inte får genom att köpa företag som delar ut pengar.
Jag köpte Castellum dagen efter Akelius.
Mer än Halverad kurs menar jag är overdone
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
A
Z Zodde skrev:
Kommer inte dela ut på länge?
De har föreslagit pausad utdelning dvs de delar i nuläget inte ut nåt för 2022. ”På länge” är din högst subjektiva åsikt.

Nu huvudägare tar nya grepp. Sker nästan alltid vid nya ägare/ny ledning. Man tar impopulära grepp tidigt (nedskrivningar/nedskärningar/kostnadsbesparingar)för att få en bättre uppsida vad tiden lider.
dom har varit tydliga med att varför dom stoppar utdelningen, man kan inte pausa en utdelning antingen har man det eller inte.

man har extremt stora obligationsförfall dom närmaste åren samt banklån som förfaller och obligationsmarknanden är stängd så man kommer inte kunna refinasiera dessa och även om man hade kunnat så hade det inte varit möjligt till dagens ränta utan att förlora pengar.

utdelning är bara dryga miljarden och är bara en piss i havet sett till skuldsättningen så man kommer behöva ha utdelningen inställd många år för att beta av lite av skulden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.