A Aunty skrev:
men det finns ju noll värde i bra direktavkastning?
direktavkastning är inte värdeskapade alls utan för varje % bolaget delar ut så förlorar ju bolaget lika myket i värde.

vilket skit bolag kan ju dela ut pengar ut begränsade perioder.
Så där finns absolut inga bra företag som delar ut en del av sin vinst menar du?
 
A
JLyck JLyck skrev:
Så där finns absolut inga bra företag som delar ut en del av sin vinst menar du?
jo, men det har jag aldrig sagt heller.

men din analys varför det var ett bra bolag var endast ordet - direktavkastning.

och att bolag delar ut pengar har inget med att det är ett bra bolag att göra, det tillför ju inget värde till bolag snarare tvärtom.
när snarare alla stjärnor står fel för fastighetsbolag generellt och SBB i synnerhet
 
sysmali
A Aunty skrev:
skulle vilja veta den analysen?

alla stjärnor står helt fel för fastighetsbolag överlag.
och SBB är kanske det sämsta av dom alla men högst belåning, sämre bestånd, spretig bestånd, sjunkande vinster etc.
Då jag själv inte är speciellt kunnig och påläst och dessutom ligger rätt tungt i SBB så undrar jag om dina tankar kring andra fastighetsbolag? Hade Castellum men sålde dessa då de ska ta bort direktavkastningen - var det ett dumt drag?
 
Tycker det är roligt att provocera negativa människor, speciellt de som tillsynes försöker vara besserwissers inom olika ämnen. :cool:

Något jag dock lärt mig genom åren, är att inte ta råd från en anonym person på ett forum. Ty, den personen kanske har samma låga kunskap som ens bankman. Med det kommer även att jag ger inte råd eller delar med mig av analyser på ett forum.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Ja lyssna då absolut inte på mig vad ni än gör :D

Det tillför ju ägarna värde om man delar ut och har man utdelning så bör man ju vara rätt säker på att pengarna finns i bolaget på lång sikt
Man vaknar ju inte en dag och hallå vänta lite vi delar ut miljoner varje månad till ägarna

Ja tiden lär utvisa vem som har minst fel
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att tro att SBBs utdelning kommer att bestå. Pengarna behövs nog till annat.
 
A Aunty skrev:
Men du vill ju inte förstå att du kan skapa avkastning på andra sätt än utdelning det är det som är problemet.
Du kan få ränta på ränta effekten med andra sätt så som tillväxtaktier.
Då är det självklart viktigare att skapa maximal värdeökning inte maximal utdelning.

Ett företag kan öka värdet utan tillväxt på flera sätt.
Men vad menar du ens med tillväxt, tillväxt kan mätas på flera sätt.
Men ökad bruttomarginal, ökad vinstmarginal ökar ju självklart värdet och det kan man göra utan tillväxt.

hur man maximerar är inte det viktiga utan snarare att det viktiga är att maximera.
man kan inte stirra sig blind på varken utdelning, tillväxt, förhoppnigsbolag eller någon speciell strategi utan det viktiga är maximera.
Att bara gå på utdelning så missar man så pass mycket avkastning.
När har jag sagt att man inte kan få avkastning på annat sätt än utdelning?

Totalavkastning ( återinvestering av utdelningar + aktiekurs) på en aktie ,som ofta "rekommenderas som säker" och som många börjar med i både utdelningsportfölj och långtidspar portfölj , 10 år utveckling (10 år är ändå kort tid om man följer flera utdelningstrategier), ex investor ( 531% ), latour (702%), svolder (956%), kinnevik(384%),Castellum (17%per år) , Wallenstam (ca 250%).

Utdelningen ska ju hålla över tid och gärna växa. Man köper ju inte högutdelare utan att se om dom klarar det över tid..SBB t.ex är 6 år ungt bolag så de har ingen historik och är hög risk.

Kolla totalavkastningen från 20 eller 30 år tillbaka om du vill.
Skulle inte alls påstå att det är dumt eller dåligt eller att satsa på stabila utdelningsbolag...inte då , inte nu, inte sen.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
A
U Utdelning skrev:
När har jag sagt att man inte kan få avkastning på annat sätt än utdelning?

Totalavkastning ( återinvestering av utdelningar + aktiekurs) på en aktie ,som ofta "rekommenderas som säker" och som många börjar med i både utdelningsportfölj och långtidspar portfölj , 10 år utveckling (10 år är ändå kort tid om man följer flera utdelningstrategier), ex investor ( 531% ), latour (702%), svolder (956%), kinnevik(384%),Castellum (17%per år) , Wallenstam (ca 250%).

Utdelningen ska ju hålla över tid och gärna växa. Man köper ju inte högutdelare utan att se om dom klarar det över tid..SBB t.ex är 6 år ungt bolag så de har ingen historik och är hög risk.

Kolla totalavkastningen från 20 eller 30 år tillbaka om du vill.
Skulle inte alls påstå att det är dumt eller dåligt eller att satsa på stabila utdelningsbolag...inte då , inte nu, inte sen.
inte dåligt, det har jag inte sagt.
men absolut inte det bästa man kan göra, det ska och får inte vara ett självändamål att bolaget delar ut pengar.
för utdelning i sig är inte värdeskapande, det fyller ingen som helst funktion.

för varje krona bolaget delar ut så blir bolaget exakt lika många kronor mindre värt.
 
Det är väl värdeskapande för ägarna
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
sysmali sysmali skrev:
Då jag själv inte är speciellt kunnig och påläst och dessutom ligger rätt tungt i SBB så undrar jag om dina tankar kring andra fastighetsbolag? Hade Castellum men sålde dessa då de ska ta bort direktavkastningen - var det ett dumt drag?
tyvärr står stjärna inte rätt för fastighetsbolag och många kommer få det extremt svårt att refinasiera sina lån framför allt obligationslånen då obligationsmarknanden mer eller mindre är stäng.

detta kommer göra att fler och fler bolag kommer behöva hitta likvider på andra sätt så som försäljningar, besparingspaket, indragna utdelningar och nyemisionner vilket alla är sämre för investerar.

dessutom drabbas man extremt hårt av räntor och inflation samt energipriser vilket man inte kommer kunna föra vidare till sina kunder (hyresgäster)

men det sagt kommer det vända någon gång frågan är bara när det är och när allt är inprisatt, jag tror personligen att det ska ner en bra bit till i den sektorn.
 
A
nino nino skrev:
Ja lyssna då absolut inte på mig vad ni än gör :D

Det tillför ju ägarna värde om man delar ut och har man utdelning så bör man ju vara rätt säker på att pengarna finns i bolaget på lång sikt
Man vaknar ju inte en dag och hallå vänta lite vi delar ut miljoner varje månad till ägarna

Ja tiden lär utvisa vem som har minst fel
då ska jag utmana dig?

hur tillför utdelning mervärde för aktieägarna?
varför ska man vara säker på att pengar finns i bolaget bara för man delar ut pengar?
 
A Aunty skrev:
tyvärr står stjärna inte rätt för fastighetsbolag och många kommer få det extremt svårt att refinasiera sina lån framför allt obligationslånen då obligationsmarknanden mer eller mindre är stäng.

detta kommer göra att fler och fler bolag kommer behöva hitta likvider på andra sätt så som försäljningar, besparingspaket, indragna utdelningar och nyemisionner vilket alla är sämre för investerar.

dessutom drabbas man extremt hårt av räntor och inflation samt energipriser vilket man inte kommer kunna föra vidare till sina kunder (hyresgäster)

men det sagt kommer det vända någon gång frågan är bara när det är och när allt är inprisatt, jag tror personligen att det ska ner en bra bit till i den sektorn.
Obligationsmarknaden mer lr mindre stängd??
Det var ett sensationellt påstående du gärna får verifiera.
Varför skulle den vara det menar du?
 
I
Flyttade ut finanser från börsen och in i något annat i början av 2022 som tur var. Det verkar dock som att det är på väg att vända upp nu, kanske beror det på att inflationen börjat gå ner i USA. Tyvärr ser det ut som att moteffekterna här i Sverige varit för klena så vi kommer högst troligt få dras med än värre inflation den kommande tiden.

Det bästa har alltid varit att köpa lite varje månad oavsett hur det går. Kortsiktigt är alltmer eller mindre ren gamble.
 
A
Z Zodde skrev:
Obligationsmarknaden mer lr mindre stängd??
Det var ett sensationellt påstående du gärna får verifiera.
Varför skulle den vara det menar du?
va skojar du eller?
Det är väl allmänt känt att det är det som är det stora problemet för alla fastighetsbolagen att man lånat för mycket i obligationsmarknad och nu är det helt stängd.

blir nästan pinsamt attdu hävdar att det är sensationellt, det vet alla.

"Under några års tid, fram till år 2021, har obligations- och hybridobligationsmarknaden varit en populär finansieringskälla. I nuläget är obligationsmarknaden helt mättad och i princip stängd för fastighetsbolagen."

"En obligationsmarknad som i princip är död och banker som ser om sitt hus lite mer. Det är svårt att få till finansiering av nya transaktioner under coronapandemin."

"Fastighetsbolagen pressas och obligationsmarknaden är nästan stängd. ”Sektorn kan inte fungera med räntor på 7–10 procent”, säger finansproffset Fredrik Carlsson. Mest skakar Ilija Batljans SBB."

"Den påverkas av stigande inflation, stora räntehöjningar från centralbankerna, stängd obligationsmarknad och vikande konjunktur."

"Stigande räntor, lågkonjunktur och en stängd obligationsmarknad vållar huvudvärk,"

"Castellums styrelse meddelar nu att de ser en fortsatt stängd obligationsmarknad utan tecken på återhämtning i närtid. För att värna bolagets kreditbetyg har styrelsen därför beslutat om en skärpt finanspolicy och ett besparingsprogram med minskat investeringsutrymme under 2023"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Aunty skrev:
om man får fråga varför utdelningsstrategi?

Viktigaste är ju total utveckling.
Olika mål i livet
Själv ska jag gå i tidig pension/dryga ut pensionen
Med utdelningen
Ser inga problem med det
Bara tänka långsiktigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.