93 522 läst · 963 svar
94k läst
963 svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
Om man kikar på tex SBB som har månadsutdelning så har den gått upp 90% på 3mån (att den gått ner 65% på ett år tittar jag inte på ) så kan man väl säga att man maximerat om man varje månad återinvesterat i samma bolag.
24% upp i år plus att man får Neobo aktier (som man iof inte har en aning om värdet på)
(Ja jag har köpt lite för mycket och för dyrt av SBB )
24% upp i år plus att man får Neobo aktier (som man iof inte har en aning om värdet på)
Jag har också för mycket i SBB (D), återinvester utdelningen. Men magkänslan säger "sälj". Vet varken ut eller in...nino skrev:Om man kikar på tex SBB som har månadsutdelning så har den gått upp 90% på 3mån (att den gått ner 65% på ett år tittar jag inte på ) så kan man väl säga att man maximerat om man varje månad återinvesterat i samma bolag.
Behåller du dina?
Fast SBB är väl det ultima exemplet på att utdelningsaktier kan vara riktiga nitlotter.nino skrev:Om man kikar på tex SBB som har månadsutdelning så har den gått upp 90% på 3mån (att den gått ner 65% på ett år tittar jag inte på ) så kan man väl säga att man maximerat om man varje månad återinvesterat i samma bolag.
att förlora över 50 % av värdet i en aktie är förödande för portföljen och det krävs en uppgång på 100% för att du ska ha igenom dom pengarna.
Sedan kan man ju diskutera hur tillförlitlig SBB utdelning är, helt uppenbar otroligt skör.
tvunga att sälja av stora delar av sina fastigheter för att lyckas skrapa fram pengar för att dela ut.
då är det ju mycket bättre att behålla fastigheterna i företaget skippa utdelning och säkra företaget framtid istället som flera andra fastighetsbolag gör typ Balder, Castellum.
Absolut är det förödande helt klart min sämsta investering hittills, men som man brukar säga så har man ju inte förlorat om man inte såltA Aunty skrev:Fast SBB är väl det ultima exemplet på att utdelningsaktier kan vara riktiga nitlotter.
att förlora över 50 % av värdet i en aktie är förödande för portföljen och det krävs en uppgång på 100% för att du ska ha igenom dom pengarna.
Sedan kan man ju diskutera hur tillförlitlig SBB utdelning är, helt uppenbar otroligt skör.
tvunga att sälja av stora delar av sina fastigheter för att lyckas skrapa fram pengar för att dela ut.
då är det ju mycket bättre att behålla fastigheterna i företaget skippa utdelning och säkra företaget framtid istället som flera andra fastighetsbolag gör typ Balder, Castellum.
Man har väl inte sålt fastigheter för att säkra utdelning utan man har betalat av lån osv.
SBB delar verkligen aktievärlden
Man har absolut förlorat även om man inte sålt.nino skrev:
Klart man sålt för att säkra utdelningen.
Man har ju sålt för att säkra likvider som företaget saknar. Dessa används sedan till utdelning, obligationslån, banklång etc.
Och det är självklart dom finaste fastigheterna man tvingas sälja sedan sitter man i dålig förhandlingsläge efter som alla vet att dom måste sälja.
Fast man har ju sålt till bokfört värde eller högre.A Aunty skrev:Man har absolut förlorat även om man inte sålt.
Klart man sålt för att säkra utdelningen.
Man har ju sålt för att säkra likvider som företaget saknar. Dessa används sedan till utdelning, obligationslån, banklång etc.
Och det är självklart dom finaste fastigheterna man tvingas sälja sedan sitter man i dålig förhandlingsläge efter som alla vet att dom måste sälja.
Hur som så har dom iaf gått upp 90% på 3mån, bra för dom som började handla september/oktober
Först och främst är dom ner över 60% senaste året, hur många tror du köpte bara för 3 månader sedan?nino skrev:
SBB har inte sålt till bokförtvärde eller lägre utan ofta kommunicerat i linje med bokfört värde vilket är en omskrivning att det är till nästan bokfört värde.
Sedan är det alltid rabatter inbakade i dessa försäljningar med.
Dessutom tvingas man sälja sina fina fastigheter
Man är extremt överbelånade och kommer att få problem att refinansiera sina lån, vilket kommer leda till större problem.
Jag vet inte... Man har långa hyresavtal som är inflationssäkrade
Ja det lär visa sig...
Dom delar verkligen, det är verkligen svart eller vitt hat eller kärlek när det gäller SBB
Men visst verkar det ju vara lite märkliga turer runt bolaget
Ilija har köpt för ca 30miljoner i närtid, vet inte om han skulle göra det om det vore riktigt illa?
Ja det lär visa sig...
Dom delar verkligen, det är verkligen svart eller vitt hat eller kärlek när det gäller SBB
Ilija har köpt för ca 30miljoner i närtid, vet inte om han skulle göra det om det vore riktigt illa?
Tror det exakt det han vill att du ska tro. Han vill att du ska tro att han köper för det kommer gå bra.nino skrev:Jag vet inte... Man har långa hyresavtal som är inflationssäkrade
Ja det lär visa sig...
Men det du måste förstå att 30 miljoner för han är noll och inget ting det är som om du eller jag köper för 3 kronor.
Sedan är inflationsjusterade kontrakt bara en pappersprodukt.
Vilket man ser i alla hyresförhandlingar nu, alla väljer att lägga sig långt under inflationssiffran.
men SBB kommer ändå få ta hela kostnaden och bara kunna föra vidare en del till sina hyresgäster.
men det stora problemet är hur dom ska refinasiera sina obligationslån som löper ut?
Obligationsmarknaden är mer eller mindre stäng nu.