M
N Niq skrev:
För att maximera avkastningen så måste man väl vara en mycket aktiv investerare?

Om man bara vill bygga en portfölj som ger en jämna utdelningar över lång tid utan att vara så aktiv så borde det väl vara en helt bra strategi?
Magic Formula tycker jag passar bra om man bara vill göra affärer vart tredje månad och ändå snitta +20%/år.
https://applyingvalue.com/2021/06/04/5-ar-med-magic-formula/

M
M Markarbetaren skrev:
Jag "putted my money where my mouth is" eller hur brukar man säga?:D
Mina Ferronordic är efter dagens stängning +19,3% på 14 dagar(y)
+24,8% efter dagens +4,7%:rolleyes:

A
M Markarbetaren skrev:
Magic Formula tycker jag passar bra om man bara vill göra affärer vart tredje månad och ändå snitta +20%/år.
[länk]
Men du snittar inte 20 procent bara för du kör magic formula, förstår inte argumentet?

dessutom tar du upp några som kört det fram till 2021?
klart det har det gått bra under 5 år fram till 2021, det har det gått för en apa som kastade pil med.
Varför inte räkna med 2022 också? eller beror det var minus 30-40% då?

finns ingen som tror att du presterar 20% varje år, skulle bli såna enorma pengar över tid.
Finns ytterst få människor i världen som klarar det.

M Markarbetaren skrev:
Jo jag förstår tankesättet, även om jag är lite förvånad när man inte vill maximera sin avkastning. Men full respekt!
Mitt mål är att slå OMXSPI med 100%/år över tid:rolleyes:
Och jag är förvånad över att det bara är strax över 2 miljoner svenskar som investerar i aktier/fonder. Snyggt mål!

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
A
JLyck JLyck skrev:
Och jag är förvånad över att det bara är strax över 2 miljoner svenskar som investerar i aktier/fonder. Snyggt mål!
direkt kanske men indirekt så mer eller mindre alla vuxna i aktier/fonder

2020 var det drygt 2,4miljoner unika aktieägare registrerade.

A
JLyck JLyck skrev:
2020 var det drygt 2,4miljoner unika aktieägare registrerade.
som sagt ungefär alla vuxna äger indirekt aktier/fonder via sitt pensionsspar vilket är väldigt positivt i sverige.

så exponering mot börsen har vi alla

M
JLyck JLyck skrev:
Tack! Jag tror det handlar om känslor Och kortsiktig belöning. Är man av inställningen att köpa aktier ska vara som att resa sig ur soffan och gå till köket och öppna skafferiet och ta en kaka och sedan känna belöningen åka ned i magen efter uppoffringen som det innebar att lyfta på arslet så slutar det ofta i haveri.

Själv såg jag 2022's formsvacka som ett fantastiskt tillfälle att köpa kvalitet till i många fall halva priset. Man brukar säga att börsen tar från dom otåliga och ger till dom uthålliga.

Och ja, jag håller med, det är riktigt tråkigt att inte fler investerar i värdepapper. Har man inget välbetalt arbete eller ett arv som väntar så är det svårt att bli ekonomiskt oberoende eller ha råd med saker som ens jämställda inte har.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
som sagt ungefär alla vuxna äger indirekt aktier/fonder via sitt pensionsspar vilket är väldigt positivt i sverige.

så exponering mot börsen har vi alla
71% av alla konton på Avanza har uppnått 10 000:- i sparat kapital.

60% har uppnått 25 000:-

49% har uppnått 50 000:-

38% har uppnått 100 000:-

23% har uppnått 250 000:-

14% har uppnått 500 000:-

9,6% har uppnått 750 000:-

Mer än 60% som inte kommit upp i 100 000:-.

Men ser man till trenden, så ökar antalet nya aktieägare i Sverige och då i de yngre åldersgrupperna. Detta är positivt. Kanske har en del yngre förstått att pensionssystemet är inget att lita på och vill vara sin egna lyckas smed.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
A
JLyck JLyck skrev:
71% av alla konton på Avanza har uppnått 10 000:- i sparat kapital.

60% har uppnått 25 000:-

49% har uppnått 50 000:-

38% har uppnått 100 000:-

23% har uppnått 250 000:-

14% har uppnått 500 000:-

9,6% har uppnått 750 000:-

Mer än 60% som inte kommit upp i 100 000:-.

Men ser man till trenden, så ökar antalet nya aktieägare i Sverige och då i de yngre åldersgrupperna. Detta är positivt. Kanske har en del yngre förstått att pensionssystemet är inget att lita på och vill vara sin egna lyckas smed.
detta hade väl inget med saken att göra?

Nej, citeringen skulle inte kommit med.

• Gilla
Aunty
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tack! Jag tror det handlar om känslor Och kortsiktig belöning. Är man av inställningen att köpa aktier ska vara som att resa sig ur soffan och gå till köket och öppna skafferiet och ta en kaka och sedan känna belöningen åka ned i magen efter uppoffringen som det innebar att lyfta på arslet så slutar det ofta i haveri.

Själv såg jag 2022's formsvacka som ett fantastiskt tillfälle att köpa kvalitet till i många fall halva priset. Man brukar säga att börsen tar från dom otåliga och ger till dom uthålliga.

Och ja, jag håller med, det är riktigt tråkigt att inte fler investerar i värdepapper. Har man inget välbetalt arbete eller ett arv som väntar så är det svårt att bli ekonomiskt oberoende eller ha råd med saker som ens jämställda inte har.

Tror du det är för sent att hoppa på ferronordic?

M
nino nino skrev:
Tror du det är för sent att hoppa på ferronordic?
Nä det tror jag inte. Men visst kommer det rekyler när den gått upp mycket på kort tid. Dom sitter på en ganska trevlig kassa. Men man får bilda sig en uppfattning genom egen analys.

• Gilla
nino
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Undra hur många som sålde bort sig i Boozt idag efter Danskes säljrek. Aktien ned 10%. Klockan 20,30 kom en omvänd vinstvarning:D
[länk]
sålde bort sig och sålde bort sig.

Ev/ebit på nästan 40 är det ju men följande nyckeltal
vinstmarginal på endast drygt 2%
omsättningstillväxt på endast 8%

samtidigt som sällansköpsvaror kommer gå extremt dåligt framöver enligt konsensus.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.