93 504 läst · 963 svar
94k läst
963 svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Magic Formula tycker jag passar bra om man bara vill göra affärer vart tredje månad och ändå snitta +20%/år.N Niq skrev:
https://applyingvalue.com/2021/06/04/5-ar-med-magic-formula/
Men du snittar inte 20 procent bara för du kör magic formula, förstår inte argumentet?M Markarbetaren skrev:
dessutom tar du upp några som kört det fram till 2021?
klart det har det gått bra under 5 år fram till 2021, det har det gått för en apa som kastade pil med.
Varför inte räkna med 2022 också? eller beror det var minus 30-40% då?
finns ingen som tror att du presterar 20% varje år, skulle bli såna enorma pengar över tid.
Finns ytterst få människor i världen som klarar det.
Och jag är förvånad över att det bara är strax över 2 miljoner svenskar som investerar i aktier/fonder. Snyggt mål!M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Tack! Jag tror det handlar om känslor Och kortsiktig belöning. Är man av inställningen att köpa aktier ska vara som att resa sig ur soffan och gå till köket och öppna skafferiet och ta en kaka och sedan känna belöningen åka ned i magen efter uppoffringen som det innebar att lyfta på arslet så slutar det ofta i haveri.JLyck skrev:
Själv såg jag 2022's formsvacka som ett fantastiskt tillfälle att köpa kvalitet till i många fall halva priset. Man brukar säga att börsen tar från dom otåliga och ger till dom uthålliga.
Och ja, jag håller med, det är riktigt tråkigt att inte fler investerar i värdepapper. Har man inget välbetalt arbete eller ett arv som väntar så är det svårt att bli ekonomiskt oberoende eller ha råd med saker som ens jämställda inte har.
71% av alla konton på Avanza har uppnått 10 000:- i sparat kapital.A Aunty skrev:
60% har uppnått 25 000:-
49% har uppnått 50 000:-
38% har uppnått 100 000:-
23% har uppnått 250 000:-
14% har uppnått 500 000:-
9,6% har uppnått 750 000:-
Mer än 60% som inte kommit upp i 100 000:-.
Men ser man till trenden, så ökar antalet nya aktieägare i Sverige och då i de yngre åldersgrupperna. Detta är positivt. Kanske har en del yngre förstått att pensionssystemet är inget att lita på och vill vara sin egna lyckas smed.
detta hade väl inget med saken att göra?JLyck skrev:71% av alla konton på Avanza har uppnått 10 000:- i sparat kapital.
60% har uppnått 25 000:-
49% har uppnått 50 000:-
38% har uppnått 100 000:-
23% har uppnått 250 000:-
14% har uppnått 500 000:-
9,6% har uppnått 750 000:-
Mer än 60% som inte kommit upp i 100 000:-.
Men ser man till trenden, så ökar antalet nya aktieägare i Sverige och då i de yngre åldersgrupperna. Detta är positivt. Kanske har en del yngre förstått att pensionssystemet är inget att lita på och vill vara sin egna lyckas smed.
M Markarbetaren skrev:Tack! Jag tror det handlar om känslor Och kortsiktig belöning. Är man av inställningen att köpa aktier ska vara som att resa sig ur soffan och gå till köket och öppna skafferiet och ta en kaka och sedan känna belöningen åka ned i magen efter uppoffringen som det innebar att lyfta på arslet så slutar det ofta i haveri.
Själv såg jag 2022's formsvacka som ett fantastiskt tillfälle att köpa kvalitet till i många fall halva priset. Man brukar säga att börsen tar från dom otåliga och ger till dom uthålliga.
Och ja, jag håller med, det är riktigt tråkigt att inte fler investerar i värdepapper. Har man inget välbetalt arbete eller ett arv som väntar så är det svårt att bli ekonomiskt oberoende eller ha råd med saker som ens jämställda inte har.
Tror du det är för sent att hoppa på ferronordic?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Undra hur många som sålde bort sig i Boozt idag efter Danskes säljrek. Aktien ned 10%. Klockan 20,30 kom en omvänd vinstvarning
https://www.placera.se/placera/tele...ning-for-2022-rorelseresultat-286-mln-kr.html
https://www.placera.se/placera/tele...ning-for-2022-rorelseresultat-286-mln-kr.html
sålde bort sig och sålde bort sig.M Markarbetaren skrev:
Ev/ebit på nästan 40 är det ju men följande nyckeltal
vinstmarginal på endast drygt 2%
omsättningstillväxt på endast 8%
samtidigt som sällansköpsvaror kommer gå extremt dåligt framöver enligt konsensus.