A
J jannebmw skrev:
Olika mål i livet
Själv ska jag gå i tidig pension/dryga ut pensionen
Med utdelningen
Ser inga problem med det
Bara tänka långsiktigt
jo jag förstår det, men om du kan gå i pension tidigare med att maximera avkastningen hade du inte gjort det istället?

utdelning i sig fyller ju ingen funktion alls
 
A Aunty skrev:
va skojar du eller?
Det är väl allmänt känt att det är det som är det stora problemet för alla fastighetsbolagen att man lånat för mycket i obligationsmarknad och nu är det helt stängd.

blir nästan pinsamt attdu hävdar att det är sensationellt, det vet alla.

"Under några års tid, fram till år 2021, har obligations- och hybridobligationsmarknaden varit en populär finansieringskälla. I nuläget är obligationsmarknaden helt mättad och i princip stängd för fastighetsbolagen."

"En obligationsmarknad som i princip är död och banker som ser om sitt hus lite mer. Det är svårt att få till finansiering av nya transaktioner under coronapandemin."

"Fastighetsbolagen pressas och obligationsmarknaden är nästan stängd. ”Sektorn kan inte fungera med räntor på 7–10 procent”, säger finansproffset Fredrik Carlsson. Mest skakar Ilija Batljans SBB."

"Den påverkas av stigande inflation, stora räntehöjningar från centralbankerna, stängd obligationsmarknad och vikande konjunktur."

"Stigande räntor, lågkonjunktur och en stängd obligationsmarknad vållar huvudvärk,"

"Castellums styrelse meddelar nu att de ser en fortsatt stängd obligationsmarknad utan tecken på återhämtning i närtid. För att värna bolagets kreditbetyg har styrelsen därför beslutat om en skärpt finanspolicy och ett besparingsprogram med minskat investeringsutrymme under 2023"
Du lägger in en massa citat utan källa.
Kan du inte länka så vi får se VEM som sagt vad? Gärna från storbankernas räntedeskar eller corporate finance avdelningar
 
A
Z Zodde skrev:
Du lägger in en massa citat utan källa.
Kan du inte länka så vi får se VEM som sagt vad?
haha, nä tänker jag inte.
är det på den nivån att du inte ens vet att obligationsmarknaden är stängd så vet jag inte riktigt hur man ska diskutera.

testa google fastighetsbranschen + obligastionsmarknaden då kommer få tusentalsträffar på hur illa det är.

så du menar att obligationsmarknaden är öppen för refinasiering av fastighetslån?
 
A Aunty skrev:
haha, nä tänker jag inte.
är det på den nivån att du inte ens vet att obligationsmarknaden är stängd så vet jag inte riktigt hur man ska diskutera.

testa google fastighetsbranschen + obligastionsmarknaden då kommer få tusentalsträffar på hur illa det är.

så du menar att obligationsmarknaden är öppen för refinasiering av fastighetslån?
Du har kört copy/paste på en massa citat.
Kan du inte göra copy/paste på länken till citaten?
Annars blir det lite trovärdigt.

Nej, obligationsmarknaden är INTE stängd.
Mina kollegor på ränteborden är inte sysslolösa.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A Aunty skrev:
jo jag förstår det, men om du kan gå i pension tidigare med att maximera avkastningen hade du inte gjort det istället?

utdelning i sig fyller ju ingen funktion alls
A Aunty skrev:
inte dåligt, det har jag inte sagt.
men absolut inte det bästa man kan göra, det ska och får inte vara ett självändamål att bolaget delar ut pengar.
för utdelning i sig är inte värdeskapande, det fyller ingen som helst funktion.

för varje krona bolaget delar ut så blir bolaget exakt lika många kronor mindre värt.
Ja det går alltid ner vid utdelning men går upp igen
För mig funkar de för utdelningen
har en bra antal utdelningsaktier som delar ut olika datum
Den första utdelningen köper jag mer av som kommer näst tidsmässigt o så vidare
Har funkat perre för mig
O när man kommer upp i stora summor går det väldigt fort sedan
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
A
A
J jannebmw skrev:
Ja det går alltid ner vid utdelning men går upp igen
För mig funkar de för utdelningen
har en bra antal utdelningsaktier som delar ut olika datum
Den första utdelningen köper jag mer av som kommer näst tidsmässigt o så vidare
Har funkat perre för mig
O när man kommer upp i stora summor går det väldigt fort sedan
men såfall kan du ju likaväl köra med tillväxtaktier och sälja av motsvarande utdelning och köpa tillbaka, vad är skillnanden?
 
A Aunty skrev:
räcker det?

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
En länk var från 2020
En länk sa oroligt obligationsmarknad
En länk sa svår obligationsmarknad med ljusnar redan i vår.
Stängd obligationsmarknad sa Castellums styrelse i en länk. Stängd för Castellum pga att det blir för dyrt..,

Handel och refinansiering sker dagligen. Självklart är det dyrare än tidigare. Nån tycker för dyrt (läs Castellum) och slopar hellre utdelningen.

Själv köpte jag Cadtellum aktien dagen efter Akelius.


Rubriker som Obligationsmarknaden stängd låter bra men överensstämmer inte med sanningen.

Svårare och dyrare stämmer dock
 
A
Z Zodde skrev:
En länk var från 2020
En länk sa oroligt obligationsmarknad
En länk sa svår obligationsmarknad med ljusnar redan i vår.
Stängd obligationsmarknad sa Castellums styrelse i en länk. Stängd för Cadtellum gör att det blir för dyrt..,

Handel och refinansiering sker dagligen. Självklart är det dyrare än tidigare. Nån tycker för dyrt (läs Cadtellum) och slopar hellre utdelningen.

Själv köpte jag Cadtellum aktien dagen efter Akelius.
att man inte vet att obligationmarknaden är stäng är skrämmande.
varför tror du fastighetsbranchen har problem just nu?
beror ju till stor del att man har större delen av sina lån i obligationsmarknaden som löper ut de nämrsta åren och de går inte refinasiera.
 
A Aunty skrev:
att man inte vet att obligationmarknaden är stäng är skrämmande.
varför tror du fastighetsbranchen har problem just nu?
beror ju till stor del att man har större delen av sina lån i obligationsmarknaden som löper ut de nämrsta åren och de går inte refinasiera.
Löper ut Närmaste åren kan man oroa sig för men nu var det IDAG vi talade om.
Som sagt. Jag tror mer på mina kollegor som handlar räntepapper än på sensationsjournalistik och dig..,
 
A
Z Zodde skrev:
En länk var från 2020
En länk sa oroligt obligationsmarknad
En länk sa svår obligationsmarknad med ljusnar redan i vår.
Stängd obligationsmarknad sa Castellums styrelse i en länk. Stängd för Castellum pga att det blir för dyrt..,

Handel och refinansiering sker dagligen. Självklart är det dyrare än tidigare. Nån tycker för dyrt (läs Castellum) och slopar hellre utdelningen.

Själv köpte jag Cadtellum aktien dagen efter Akelius.


Rubriker som Obligationsmarknaden stängd låter bra men överensstämmer inte med sanningen.

Svårare och dyrare stämmer dock
från 2022 intervju med Moodys kreditchef, duger det?

"Maria Gillholm, senior kreditchef på Moody’s, ser flera faktorer som kan skapa den perfekta stormen för nordiska och framför allt svenska fastighetsbolag, som riskerar sänkta kreditbetyg. Det beror på den höga räntekänsligheten fastighetsbolagen har genom sin relativt korta upplåning. Den påverkas av stigande inflation, stora räntehöjningar från centralbankerna, stängd obligationsmarknad och vikande konjunktur.

Fastighetsobligationer för nästan 300 miljarder kronor behöver refinansieras fram till och med 2024. Bankerna kan inte täcka allt kapitalbehov, men sannolikt kan de öka sin utlåning mot fastighetsbolagen som är mest kreditvärdiga.

vice Riksbankschef Martin Flodén anser att fastighetsmarknaden inte är den mest systemviktiga marknaden, men den är den mest utsatta marknaden som innehåller mycket risker nu, som kan sprida sig till banksektorn.

Moody’s och Finansinspektionen tror att bankerna kan ta hand om en del av fastighetsbolagens kommande obligationsförfall."
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Z Zodde skrev:
Löper ut Närmaste åren kan man oroa sig för men nu var det IDAG vi talade om.
Som sagt. Jag tror mer på mina kollegor som handlar räntepapper än på sensationsjournalistik och dig..,
dom som löper ut idag är ju ändå så problem än dom som löper ute närmaste åren, eller hur tänker du man man ska refinasiera dom?
 
A Aunty skrev:
från 2022 intervju med Moodys kreditchef, duger det?

"Maria Gillholm, senior kreditchef på Moody’s, ser flera faktorer som kan skapa den perfekta stormen för nordiska och framför allt svenska fastighetsbolag, som riskerar sänkta kreditbetyg. Det beror på den höga räntekänsligheten fastighetsbolagen har genom sin relativt korta upplåning. Den påverkas av stigande inflation, stora räntehöjningar från centralbankerna, stängd obligationsmarknad och vikande konjunktur.

Fastighetsobligationer för nästan 300 miljarder kronor behöver refinansieras fram till och med 2024. Bankerna kan inte täcka allt kapitalbehov, men sannolikt kan de öka sin utlåning mot fastighetsbolagen som är mest kreditvärdiga.

vice Riksbankschef Martin Flodén anser att fastighetsmarknaden inte är den mest systemviktiga marknaden, men den är den mest utsatta marknaden som innehåller mycket risker nu, som kan sprida sig till banksektorn.

Moody’s och Finansinspektionen tror att bankerna kan ta hand om en del av fastighetsbolagens kommande obligationsförfall."
Läs sista meningen i ditt inlägg

«Moody’s och Finansinspektionen tror att bankerna kan ta hand om en del av fastighetsbolagens kommande obligationsförfall."

Hur skulle de kunna göra det om marknaden var stängd!?
 
A
Z Zodde skrev:
Läs sista meningen i ditt inlägg

«Moody’s och Finansinspektionen tror att bankerna kan ta hand om en del av fastighetsbolagens kommande obligationsförfall."

Hur skulle de kunna göra det om marknaden var stängd!?
haha, men snälla du.
du visar bara din okunskap

obligationsmarknaden och banklån är två helt olika marknader.
Och det är ju exakt det Moddys säger i den meningen.

eftersom ibligationsmarknaden är stängd så går det inte refinasiera obligationslånen där då kommer bankerna få svälja en del av dom lånen.
men som dom säger så kommer dom bara klara en del av alla förfall, vilka menar du ska ta resten?
 
A Aunty skrev:
inte dåligt, det har jag inte sagt.
men absolut inte det bästa man kan göra, det ska och får inte vara ett självändamål att bolaget delar ut pengar.
för utdelning i sig är inte värdeskapande, det fyller ingen som helst funktion.

för varje krona bolaget delar ut så blir bolaget exakt lika många kronor mindre värt.
Jag vet att du tycker att det inte bör vara ändamålet och ja jag har förstått att du tycker att utdelning inte har en funktion. Företagen delar ut max 40-60% av vinsten, Latour t.ex 57% av vinsten vilket lämnar mer än tillräckligt att öka tillväxten för bolaget.Fakta kvarstår att det ger ett värde till ägarna då man får betalt för att äga en aktie i bolaget utan att sälja. Och du kan alltså återinvestera utdelningen för att få ränta på pengarna. Ja värdet går ner i bolaget, so what? Bevisligen så skapar de ju värdeökning efter utdelningen ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.