95 741 läst · 963 svar
96k läst
963 svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
Många år sedan sist, nu skriver DI åter om att det är dags att köpa oljebolag.
Analytikerna: Oljerallyt fortsätter – aktierna att köpa
Oljebolagen har rusat på börsen i takt med de stigande oljepriserna. Mycket talar för fortsatta prisökningar på kort sikt där oljan ska upp över 100 dollar fatet, enligt flera experter.
Analytikerna ser att det finns mer att hämta i oljebolagen – och i flera av aktierna rekommenderar samtliga köp.
Analytikerna: Oljerallyt fortsätter – aktierna att köpa
Oljebolagen har rusat på börsen i takt med de stigande oljepriserna. Mycket talar för fortsatta prisökningar på kort sikt där oljan ska upp över 100 dollar fatet, enligt flera experter.
Analytikerna ser att det finns mer att hämta i oljebolagen – och i flera av aktierna rekommenderar samtliga köp.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Mitt inlägg #354J JPW skrev:
"SAS är ett lika stort sorgebarn. -98,5% från ATH, tjänar inga pengar, ett ständigt sjunkande skepp. Jag kan inte hitta en enda anledning att investera i ett sånt bolag.
Det enda jag möjligtvis kan se är nån form av kortvarigt glädjeskutt när man förklarar pandemien över, men då handlar det helt o hållet om förhoppningar. Dvs. det finns inget i företagets ekonomiska tal som talar för en kursdrivning i framtiden."
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Latour under 260, köpte en handfull idag.
Börsen har förvisso bara tappat 15% från ATH och jag tror inte vi är färdiga här på långa vägar. Men jag har börjat skala in vissa långa innehav, är så förbaskat svårt att hålla i pengarna när det är rea. Just Latour har tappat strax över 30% från ATH, något som bara inträffat 6ggr dom senaste 30 åren. Går den under 224kr så har den tappat 40%, något som bara inträffat 3ggr dom senaste 30 åren. Ser vi 187kr, dvs. 50% från ATH, så har det bara inträffat 2ggr, IT-kraschen och Lehmanhaveriet.
Läst lite om Ukrainakonflikten. Upplevs som mycket psykologi där, hetsande från alla parter. Brakar det loss på allvar så blir det nog många röda dagar på börsen. Då gäller det att hålla i sina aktier, inte sälja bort sig. Har man köpt kvalitetsbolag med många års fin historik så kommer belöningen tillbaka med besked, precis som det alltid gjort.
Börsen har förvisso bara tappat 15% från ATH och jag tror inte vi är färdiga här på långa vägar. Men jag har börjat skala in vissa långa innehav, är så förbaskat svårt att hålla i pengarna när det är rea. Just Latour har tappat strax över 30% från ATH, något som bara inträffat 6ggr dom senaste 30 åren. Går den under 224kr så har den tappat 40%, något som bara inträffat 3ggr dom senaste 30 åren. Ser vi 187kr, dvs. 50% från ATH, så har det bara inträffat 2ggr, IT-kraschen och Lehmanhaveriet.
Läst lite om Ukrainakonflikten. Upplevs som mycket psykologi där, hetsande från alla parter. Brakar det loss på allvar så blir det nog många röda dagar på börsen. Då gäller det att hålla i sina aktier, inte sälja bort sig. Har man köpt kvalitetsbolag med många års fin historik så kommer belöningen tillbaka med besked, precis som det alltid gjort.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
håller helt med - jag har bara köpt bear-warranter hittills, ligger +27% just nu.M Markarbetaren skrev:Latour under 260, köpte en handfull idag.
men köper man in sig på aktier nu, då ska man nog inte sälja dem oavsett hur djup nedgången blir om man inte vet vad man gör
Separatisterna har redan börjat "för"kriget. Så håll i aktierna. Förskola sprängd sista dygnet och 300 explosioner i Luhansk och donetsk. Förvisso ryska regimer i ukraina men likväl har de börjat.M Markarbetaren skrev:Latour under 260, köpte en handfull idag.
[
Sålänge de gjort rätt val med investering i CTEK så bör Latour vara en fortsatt bra kandidat. Just nu tycker jag dock tvärtom vad du tycker här, att deras premie på nästan 40% och deras stora investering i CTEK kan göra dom till den absolut sämsta "säkra kortet" bland investmentbolaget. Blir spännande år framöverM Markarbetaren skrev:Latour under 260, köpte en handfull idag.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ctek motsvarar 1,6% av Latours substansvärde så jag tror inte det är så avgörande för aktiens utveckling.U Utdelning skrev:[
Sålänge de gjort rätt val med investering i CTEK så bör Latour vara en fortsatt bra kandidat. Just nu tycker jag dock tvärtom vad du tycker här, att deras premie på nästan 40% och deras stora investering i CTEK kan göra dom till den absolut sämsta "säkra kortet" bland investmentbolaget. Blir spännande år framöver
Men annars kan jag ge dig lite medhåll. Premien idag på 36% ligger något över 5-årssnittet på 23%, men den närmar sig.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vad tror ni om kommande vecka? Lyckas Putin och Fed skrämma fram björnen ur idet denna vecka eller kommer han fortsätta slumra ett tag till?
Ska bli spännande att se hur Asien öppnar upp inatt/imorgon bitti.
USA och Kanada stängt imorgon.
Ska bli spännande att se hur Asien öppnar upp inatt/imorgon bitti.
USA och Kanada stängt imorgon.