Opec har en publik månadsrapport, du kan även titta på IEA's rapporter.

Denna tid på året brukar det byggas lager i US, de fyller alltså cisternerna med råolja för att ha tillräckligt inför deras driving season. I år minskar dock nivåerna nu på vintern. Det är inte normalt och kommer sannolikt att leda till än högre oljepriser, oljebolagen är väldigt defensiva med investeringar för att öka sin produktion. Vet inte vilka oljepriser vi behöver se, men vi är inte där ännu iaf.

Angående vår effektreserv i karlshamn känner jag igen talet du skriver, tror dock det ska vara liter per timme och inte m3 per timme.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
sysmali
Världen öppnar upp. Resor borde gynnas? vad ska jag köpa?

MrJay
sysmali sysmali skrev:
Resebolag och flyg.

sysmali sysmali skrev:
Jag har gjort mycket pengar på Scandic, men det finns lite mer att göra där för den som är aktiv

Ingen som satsar på gruvor?

JLyck JLyck skrev:
Ingen som satsar på gruvor?
Lundin mining har gått utmärkt sen i höstas.
Ligger även tungt i olja och med tanke på hetsandet i Ukraina så blir måndagen spännande :rofl:

MrJay MrJay skrev:
Resebolag och flyg.
Är inte det redan inprisat? SAS har gått upp 25% i år.
Hörde på någon podd att de ökat från 10000 aktiägare på avanza innan pandemin till 90000 nu. Tror du att hösten/nästa vinter kommer bli bra för flygningen? Då kan det vara ett bra köp, men konkurensen är stenhård och det är små marginaler. Det skulle väl även komma in ett till lågprisflyg till Arlanda.
Scandic har jag själv haft nu under pandemin. Den har gått upp 47% senaste året.
Företagen står för ca 70% av scandics inkomst. Tror du att det kommer att vara lika mycket företagsresor som innan pandemin eller tror du att det delvis kommer att fortsätta med teamsmöten osv?

Båda företagen går för övrigt back. Stora procentuella uppgångar och att företag går back ska man nog hålla sig borta ifrån.

M
Joacimz Joacimz skrev:
Hörde på någon podd att de ökat från 10000 aktiägare på avanza innan pandemin till 90000 nu. Tror du att hösten/nästa vinter kommer bli bra för flygningen? Då kan det vara ett bra köp, men konkurensen är stenhård och det är små marginaler. Det skulle väl även komma in ett till lågprisflyg till Arlanda.
Scandic har jag själv haft nu under pandemin. Den har gått upp 47% senaste året.
Företagen står för ca 70% av scandics inkomst. Tror du att det kommer att vara lika mycket företagsresor som innan pandemin eller tror du att det delvis kommer att fortsätta med teamsmöten osv?

Båda företagen går för övrigt back. Stora procentuella uppgångar och att företag går back ska man nog hålla sig borta ifrån.
man kan ju tillägga till SAS-frågan att de redan har gått ut med att företaget måste göras om för att ha chansen att bli vinstdrivande även efter pandemin.

Bland annat har man ju pratat om att man måste starta nya företag dit man nyanställer, med nya avtal, för att på så sätt sänka lönekostnaderna även för befintlig personal och samtidigt börja erbjuda mer lågprisaktiga flyg.

sysmali
M Marcussjogren skrev:
man kan ju tillägga till SAS-frågan att de redan har gått ut med att företaget måste göras om för att ha chansen att bli vinstdrivande även efter pandemin.

Bland annat har man ju pratat om att man måste starta nya företag dit man nyanställer, med nya avtal, för att på så sätt sänka lönekostnaderna även för befintlig personal och samtidigt börja erbjuda mer lågprisaktiga flyg.
Joacimz Joacimz skrev:

SAS känns osäkert och strejkvilliga. Scandic har jag. Har även köpt in mig i kryssningsbolag som jag hoppas återhämtar sig nu.

Trenden att fortsätta arbeta på distans borde gynna techbolag som hanterar den typen av teknik, typ zoom, teams osv.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
sysmali sysmali skrev:
SAS känns osäkert och strejkvilliga. Scandic har jag. Har även köpt in mig i kryssningsbolag som jag hoppas återhämtar sig nu.

Trenden att fortsätta arbeta på distans borde gynna techbolag som hanterar den typen av teknik, typ zoom, teams osv.
techbolagen gynnas nog, men den stora inhämtningen på ”övergångsteknik” tror jag redan många har gjort.
Dvs de kommer i huvudsak behålla sina ökade intäkter, men jag är inte säker på att de kommer öka så mycket mer än vad som är normalt för dem.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
M
M Marcussjogren skrev:
techbolagen gynnas nog, men den stora inhämtningen på ”övergångsteknik” tror jag redan många har gjort.
Dvs de kommer i huvudsak behålla sina ökade intäkter, men jag är inte säker på att de kommer öka så mycket mer än vad som är normalt för dem.
Inhämtningen som jag antydde är alltså den enorma ökning som t ex Microsoft gjorde när de fick 10 milj extra användare över en natt, typ.

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
sysmali
M Marcussjogren skrev:
Inhämtningen som jag antydde är alltså den enorma ökning som t ex Microsoft gjorde när de fick 10 milj extra användare över en natt, typ.
Sant. Men ser liksom ingen konkurrens till Microsoft. Har svårt att tro att någon annan spelare (möjligtvis google)? ska ta marknadsandelar av t.ex. office365. Kanske inte samma utveckling för MS de kommande 5 åren (355%), jag skulle vara nöjd med 100% på 5 år ;)

Samma sak egentligen med apple (400% på 5 år), många är så inne i deras ekosystem att man "orkar" byta. Framför allt inte när produkterna gör vad man önskar.

Nvidia tror jag på nu när AI trendar.

Fin start på börsen idag. Kan de inte bara skicka in Rambo och lönnmörda Putin

• Haha
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fin start på börsen idag. Kan de inte bara skicka in Rambo och lönnmörda Putin
Bara att skapa en FB-grupp och börja skramla...

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.