Tragisk dag för mänskligheten.

Oljan har dock åter visat sig vara rätt för en skakig börs. Min depå upp 12% idag, enorm omsättning i Africa Oil idag så kommer säkert bli vinsthemtagningar imorgon så säkert möjligt med lägre entry för den som inte klivit in ännu.

Nu rusade iofs inte Africa Oil endast på ett stigande oljepris idag, utan på pressrelease att de träffat olja i deras prospekt i Namibia.
Venus i Namibia är ett av 2022 års mest lovande case i världen, idag kom då pm om att de funnit enorma mängder olja. Kanske största fyndet i år i världen, hade inte förvånat mig. De har sin q4 rapport nu på Måndag 28e. Kan ralla då igen då de ev. kommunicerar att de börjar med återköp och/eller utdelning.

Oljeresan har precis börjat, ingen behöver känna att den har missat något ännu.

Caset för oljan har inte ändrats.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Sålt Vestas 180 DKK
Köpt Lundin Energy 340SEK

M
Dagens chock är ju ändå att Nasdaq är upp 0,8%, den är konstig den :)

A
M Marcussjogren skrev:
Dagens chock är ju ändå att Nasdaq är upp 0,8%, den är konstig den :)
Men de är väl om jag förstått nasdaq comp. Då är där väl över 5000 aktier i det indexet.

Kollar du hela världen så är där en del index som är plus. Alla är inte direkt kopplade till ryssland.
Världsindex | Aktieindex | Världens Aktieindex | Globala Index (investing.com)
Jag har inte stenkoll på allt där. Men det var mycket grönt ändå. Dock inget du kan handla utan mäklare antagligen.
Nasdaq just nu 2,39%

M
Rkarlsson skrev:
Men de är väl om jag förstått nasdaq comp. Då är där väl över 5000 aktier i det indexet.

Kollar du hela världen så är där en del index som är plus. Alla är inte direkt kopplade till ryssland.
Världsindex | Aktieindex | Världens Aktieindex | Globala Index (investing.com)
Jag har inte stenkoll på allt där. Men det var mycket grönt ändå. Dock inget du kan handla utan mäklare antagligen.
Nasdaq just nu 2,39%
USA har ju ändå reagerat en del tidigare på händelser i konflikten, förväntade mig därför en reaktion även idag.

men det är ju rätt få, och rätt udda index som går upp idag. Jag kan ju köpa att ecuador t ex inte påverkas jättemycket :)

A
M Marcussjogren skrev:
USA har ju ändå reagerat en del tidigare på händelser i konflikten, förväntade mig därför en reaktion även idag.

men det är ju rätt få, och rätt udda index som går upp idag. Jag kan ju köpa att ecuador t ex inte påverkas jättemycket :)
Jag blev förvånad att Rumänien faktiskt var på plus. Men de har kanske inte så mycket med ryssland att göra.

Men vad gör det. Imorgon är det påfyllning, har dock inte bestämt mig för vad jag ska fylla på =)
Elak som jag är håller jag för ytterligare 30-40% ner där i ryska börsen. Det ska gå åt helvete till gubben är väck =)

M
Rkarlsson skrev:
Jag blev förvånad att Rumänien faktiskt var på plus. Men de har kanske inte så mycket med ryssland att göra.

Men vad gör det. Imorgon är det påfyllning, har dock inte bestämt mig för vad jag ska fylla på =)
Elak som jag är håller jag för ytterligare 30-40% ner där i ryska börsen. Det ska gå åt helvete till gubben är väck =)
Det är väl egentligen det enda goda som kan komma ur detta, att Vladde inte kommer klara att sitta kvar på tronen.
Eller så gör han det ändå på sitt egna lilla vis.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
A
M Marcussjogren skrev:
Det är väl egentligen det enda goda som kan komma ur detta, att Vladde inte kommer klara att sitta kvar på tronen.
Eller så gör han det ändå på sitt egna lilla vis.
Han kommer sitta till han dör naturligt eller blir knäppt tror jag. Han avslutar iallafall på ett mycket dåligt vis. Hade vart bättre om han gjort något bra men det verkar inte vara stora ledares önskan.

Men för att skriva något vettigt. Så ska jag nog hoppa in på sinch. Och hålla tummarna.

M
Mycket kring börserna handlar nog om osäkerhet just nu. Vad händer, hur trappas det upp, vilka skador blir det osv. När krutröken eventuellt börjar lägga sig lite så kommer vi nog se lite positiva rörelser. Fy f-n, det där lät hemskt, men tyvärr så blir även en sån här situation ”vardag” efter ett par månader. OM inte gubben väljer att plocka fram dom riktigt farliga fyrverkerierna dvs.

Ryska börsen var väl nere -44% som mest idag, iaf. vad jag såg vid nått tillfälle. Undra hur svenneryssen ser på hela situationen. Känns som värsta firesalen i Ryssland idag. -40% intradag på ett index kan jag inte påminna mig om att jag under mina snart 40 år på börsen har sett. Helt sinnes!

Frågan nu är när man ska våga sätta kassan i arbete. Ploppar upp några grafer som säger ”buy the invasion” och hänvisar till diverse krigsstarter där dippen var faktum. Småköper lite smått i sånt som inte påverkats av senaste tidens nedgång, men inga större summor. Får nog ge det några veckor ytterligare tror jag. Vill man sejfa på riktigt inväntar man positivt momentum på MA200 på OMXSPI.

sunnis
M Markarbetaren skrev:
Frågan nu är när man ska våga sätta kassan i arbete. Ploppar upp några grafer som säger ”buy the invasion” och hänvisar till diverse krigsstarter där dippen var faktum. Småköper lite smått i sånt som inte påverkats av senaste tidens nedgång, men inga större summor. Får nog ge det några veckor ytterligare tror jag. Vill man sejfa på riktigt inväntar man positivt momentum på MA200 på OMXSPI.
Jag investerade det sista i min "krigskassa" nu under den här veckan. Köpte bl.a. Embracer för ca 74kr/st vilket nog får ses som ett kap med tanke på rapporten, har även sänkt GAV i andra placeringar.

Hela min portfölj lyser blått idag, nu är invasionen igång och den här investeringsosäkerheten som har varit har släppt. OMX och andra index är på uppgång trots krig. Så det kan vara nu rekylen går av.

Andra halvan av portföljen kör jag en vass momentum på fonder med månadsbyte, de lär väl inte bli fondbyten förrens slutet av Mars.

Det kan nog bli ett spännande börsår!

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Sålt LUNE 355 SEK

F fribygg skrev:
Sålt LUNE 355 SEK
Igår då eller?

Lade in 200k i ryssfond

• Wow
guggen
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lade in 200k i ryssfond
Kaxigt, en lott i tombolan

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lade in 200k i ryssfond
Våga vägra vara en del av bojkotten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.