M
F fribygg skrev:
Köpte Ratos 48 SEK och Vestas 161 DKK
det är nästan vad jag betalade för Ratos när jag började med aktier 2012 eller när det nu var.

M Marcussjogren skrev:
det är nästan vad jag betalade för Ratos när jag började med aktier 2012 eller när det nu var.
Jag är kortsiktig och tänker mig att de bör nå 54kr till påsk

M
M Markarbetaren skrev:
Resan fortsätter söderut idag, -13%. Snart är vi nere på all time low.
Och knappt två timmar före stängning så ligger Nasdaq 100 på -2,9%, vilket sannolikt innebär att OMX åker samma väg i morgon.

Jag ligger dock långt på både OMX och Nasdaq så utvecklingen senaste veckorna har varit klart gynnsam trots två aktier som står för 30% av innehavet och tynger ner.

Diagram som visar OMXS30-indexets prestanda med en nedgångande kurva mot slutet, indikerande en aktiemarknadsnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Skärmavbild av en användares investeringsutveckling med en nedgång på 6,42% över tre månader, jämfört med OMX Stockholm index.
    Skapa konto
  • Gilla
FellanD
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Jag är kortsiktig och tänker mig att de bör nå 54kr till påsk
jag är eventuellt inte riktigt så optimistisk.

om vi säger att de når 35:- innan det vänder, så ska de gå upp nästan 55% innan du är där, det är mycket på så kort tid.
Men efter sommaren så tror jag också att du är där.

M
M Marcussjogren skrev:
Och knappt två timmar före stängning så ligger Nasdaq 100 på -2,9%, vilket sannolikt innebär att OMX åker samma väg i morgon.

Jag ligger dock långt på både OMX och Nasdaq så utvecklingen senaste veckorna har varit klart gynnsam trots två aktier som står för 30% av innehavet och tynger ner.

[bild]
M Marcussjogren skrev:

[bild]
kort..! Jag ligger kort givetvis och inget annat :)

M
IG-terminen ligger och vandrar mellan -3-4% nu, så idag blir det ingen munter dag på börsen. Man pratar mycket om korrektion, men jag tycker vi ser alla tecken på en beartrend som inletts. Jag tror att dom flesta av världens riksbankschefer upplever Ukraina-krisen som en tråkig utveckling, men samtidigt suckar dom lite av lättnad för då har dom något att skylla inflationen och börsnedgången på.

Det som nu kommer hade kommit ändå när räntehöjningar är oundvikliga och inflationen infinner sig. Dom har spelat ut sina sista kort, tryckt triljoners med pengar, nu kommer bakslaget och man har någon att skylla på, i detta fallet Putin.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Brent över 100 dollar nu.

Lär väl bli slakt på börsen idag med tanke på Ryssland Ukraina

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
M
nino nino skrev:
Lär väl bli slakt på börsen idag med tanke på Ryssland Ukraina
jepp - idag får vi hålla i hatten

MultiMan
Har vi lärt något från historien så kommer inte Putin att nöja sig Ukraina. Räkna med att nästa "projekt" blir landväg till Kaliningrad-enklaven. Det som händer nu kommer bara vara en bit på vägen mot den avgrund som inleddes med Krim-annekteringen 2014.

Det är meningslöst att förhandla med en despot, utan det är bara att vara beredd på rejäl smärta framöver.

Vi ska vara väldigt glada för att Trump inte är president i USA längre och han var en del av Putins långsiktiga plan som inte gick att genomföra fullt ut, tack och lov.

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
M
M Markarbetaren skrev:
IG-terminen ligger och vandrar mellan -3-4% nu, så idag blir det ingen munter dag på börsen. Man pratar mycket om korrektion, men jag tycker vi ser alla tecken på en beartrend som inletts. Jag tror att dom flesta av världens riksbankschefer upplever Ukraina-krisen som en tråkig utveckling, men samtidigt suckar dom lite av lättnad för då har dom något att skylla inflationen och börsnedgången på.

Det som nu kommer hade kommit ändå när räntehöjningar är oundvikliga och inflationen infinner sig. Dom har spelat ut sina sista kort, tryckt triljoners med pengar, nu kommer bakslaget och man har någon att skylla på, i detta fallet Putin.
vad är IG-terminen?

jag håller helt med om det, riksbankcheferna har ju suttit inmålade i hörn länge nu. Dels har räntehöjningar riskerat att ”sabba” världsekonomin, dels har man under pandemin skyfflat in bidrag i bolag världen över, stöd som också får en klart negativ effekt.

man ska dock ha med sig att alla dessa bolag fortfarande har ett högt ekonomiskt värde. Så det finns ju sannolikt en klar botten i hur långt vi kan gå ner så länge inte Ryssland/Ukrainakriget sprider sig till fler länder.

M
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
J
Vad tror ni om oljeaktier? Mina fortsätter gå bra (African oil, Enquest och Lundin). Är det läge att köpa mer eller tror ni att de också får sig en smäll?

M
Oljeterminer går väl inget vidare!

Graf som visar oljeprisets volatilitet, markant ökning på slutet.
Skapa konto

• Haha
Marcussjogren
  • Laddar…
Ångrar ju hårt att jag inte köpte massor Afrika oil, upp 50%

Misstänker att PåLandet gjort sig en rejäl hacka :D

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.