- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, man köper monteringsplattor separat. Det finns en uppsjö av olika plattor att välja mellan, t.ex om du har 37 mm eller 28 mm till hålraden, pressade plattor, gjutna plattor etc. Jag gillar art.nr 174H7100E, längst ner sid 157
http://www.blum.com/catalogue/index.php?sp=sv&startpage=157
http://www.blum.com/catalogue/index.php?sp=sv&startpage=157
Nu finns ännu ett kök att titta på, som korrektion till allt slit och släng-skräp som krängs av etablerade kökstillverkare (numera är stilen modell ankomsthall på flygplats, inkl. de töntiga barstolarna - noll funktionalitet, enbart designmässig bajsnödighet). Se här för info om hur ett äkta kök ska se ut: http://www.byggfabriken.com/kok/. 50-talets kök är oöverträffade i stilrenhet och funktion. Och: inga vidriga Blum-gångjärn!
epp epp epp -----, don't feed the troll ...
Kolla lite på datumen för inläggen, och subtils inläggshistorik ...
Själv väljer jag justerbara osynliga gångjärn och självstängande lådor med dämpare 7 dagar i veckan.
Bara för att få det sagt, nu håller jag tyst i troll-tråden.
Kolla lite på datumen för inläggen, och subtils inläggshistorik ...
Själv väljer jag justerbara osynliga gångjärn och självstängande lådor med dämpare 7 dagar i veckan.
Bara för att få det sagt, nu håller jag tyst i troll-tråden.
Enbart utdragslådor är en idioti om man har fina glas och inte enbart dricker ur pappmuggar. De står ju och skramlar i lådorna, och man tvingas lyfta dem i glaskanten och inte i foten i värsta fall (såvida det inte finns särskilda sorteringsfack som stjäl utrymme).Raceman skrev:
Man behöver inte ha skåp ovan bänk överallt, som jag ser det, men ett par stycken är inte fel - särskilt för glas och omtåligt porslin. Jag är inte emot öppna hyllor à la restaurangkök i övrigt, för köksredskap som används i stort sett dagligen.
Bara för att du inte har några argument, såvitt jag kan se. Ett försök till att tiga ihjäl kritik, som har en poäng som man inte kan undkomma!Mikael_L skrev:
Inläggshistorik: det är väl inte förbjudet att komma tillbaka till ämnet också?
Jag sa, inga skåpsluckor under bänken. Överskåp däremot har jag inget emot.subtilis skrev:Enbart utdragslådor är en idioti om man har fina glas och inte enbart dricker ur pappmuggar. De står ju och skramlar i lådorna, och man tvingas lyfta dem i glaskanten och inte i foten i värsta fall (såvida det inte finns särskilda sorteringsfack som stjäl utrymme).
Man behöver inte ha skåp ovan bänk överallt, som jag ser det, men ett par stycken är inte fel - särskilt för glas och omtåligt porslin. Jag är inte emot öppna hyllor à la restaurangkök i övrigt, för köksredskap som används i stort sett dagligen.
Min kommentar handlade enbart om utdragslådor, eftersom ett skåphat brett ut sig i de senaste trenderna. Ingen kommentar till vad du ev. hade hemma, alltså.Raceman skrev:
Men: vad är det för fel med skåpluckor under bänken? Har du en staplad hög med t ex serveringsfat så är det inte enkelt att plocka upp dem ur en utdragslåda. Kanske vill du inte ha dem i ett överskåp heller, eller på en hylla. Underskåp är idealiska här.
Jag tycker det ser rätt löjligt ut med alla dessa lådsatser i underskåp. Majoriteten kommer att skratta med mig när modetrenden blåst förbi.
Ett kök är en installation som ska hålla för modetrender.
Ja gisses.. tänk vad världen är påväg. Gångjärn utvecklas och modet ändras. Vore det inte bättre att sluta med alla nymodigheter och helt enkelt hålla fast vid gamla fungerande lösningar.
Faktum är att gamla kökslösningar är ur ergonomisk synpunkt totalt fel. Utdragsbara lådor ger dig tillgång till Hela utrymmet utan att man behöver krypa på golvet för att komma åt sakerna längst bak i skåpet.
Gissar på att du inte använder inbyggnadsugn på bekväm höjd, ej heller diskmaskin på ett strategiskt ställe, utan allt sitter där det alltid har suttit, Vitt och fint som det alltid har varit
Faktum är att gamla kökslösningar är ur ergonomisk synpunkt totalt fel. Utdragsbara lådor ger dig tillgång till Hela utrymmet utan att man behöver krypa på golvet för att komma åt sakerna längst bak i skåpet.
Gissar på att du inte använder inbyggnadsugn på bekväm höjd, ej heller diskmaskin på ett strategiskt ställe, utan allt sitter där det alltid har suttit, Vitt och fint som det alltid har varit
Jag kan sitta på huk, kan inte du det? Eller böja ryggen, precis som du måste göra vid nedersta lådan. Det funkar bra vid underskåp. Hur kul är det att rota i en djup låda, med saker placerade ovanpå varandra?frohike skrev:Faktum är att gamla kökslösningar är ur ergonomisk synpunkt totalt fel. Utdragsbara lådor ger dig tillgång till Hela utrymmet utan att man behöver krypa på golvet för att komma åt sakerna längst bak i skåpet.
Bekväm höjd etc. Gängse placering av ugn i bänkhöjd tycker jag är bekväm. Jag vill inte ha ugnen rätt upp i flabben i ett skåp. Hur bekvämt är det att lyfta ut en tung gås med armarna i den höjden? Raka armar och rak rygg är bättre ergonomi.
Vad menar du med "strategiskt ställe" för diskmaskinen? Lämpligen bör den ju vara hyfsat nära avlopp och vattenledningar. Eller vill du också ha den maskinen rätt upp i flabben?
Faktum är att jag har rostfria vitvaror.
Redigerat:
Kärnan i mina inlägg är att beprövad erfarenhet inte automatiskt är helt åt skogen så fort något köksorakel kommer med någon ny trend. Samt att spånskivor och melamin i stommar och luckor etc. inte kan anses vara god kvalitet.frohike skrev:
Hjälp jag har tydligen dålig smak!
Jag tycker det är snyggt att slippa se gångjärnen. Det ger ett mer stilrent och tidlöst intryck. Dessutom fastnar det mindre skit i ett gångjärn som är instängt i skåpet.
Sen om man gillar skåp eller lådor. Kan bara konstatera att det får man anpassa efter behov. Jag vet ingen som har bestick på hyllor i skåp (med eller utan fula gångjärn). Ett bra kök är praktiskt då har man vissa saker i skåp och andra i lådor.
Jag tycker det är snyggt att slippa se gångjärnen. Det ger ett mer stilrent och tidlöst intryck. Dessutom fastnar det mindre skit i ett gångjärn som är instängt i skåpet.
Sen om man gillar skåp eller lådor. Kan bara konstatera att det får man anpassa efter behov. Jag vet ingen som har bestick på hyllor i skåp (med eller utan fula gångjärn). Ett bra kök är praktiskt då har man vissa saker i skåp och andra i lådor.