Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jösses...

Själv har jag byggt mina stommar i 19mm mdf, så jag lackat med 2komponents färg. Ingen malanin, här inte :), fast visst är det fantatiskt med att moderna stommar med melanin, tål slag och stötar. Ett kök ska ju tåla att vara och arbetas i, utan att man skall behöva smyga i ulltofflor.
Min personliga smak, är de moderna gångjärnen, och tycker att de gamla utanpåliggande är fula och går ej att justera.
Luckor där är det ju helt en smaksak, vad som passar in -gedigna trä luckor, eller i mdf.

subtilis skrev:
...se följande länkar och inse vad ni går miste om!

Åraslöv: [länk]
Lidhults: [länk]
Rönnerholms: [länk]...
Vad använder Lidhults för beslag i sina kök av lite modernare snitt? Om man kikar på Lidults hemsida hittar man bilden jag saxat in nedan. Konstruktionen påminner i varje fall i allra högsta grad om Blums Tandemlådor. Skulle gärna vilja veta vad som är bättre än Blum och därmed duger åt Lidhults.

subtilis skrev:
...(Manberg: jag läser inte till möbelsnickare men är så maximalt högutbildad som man kan vara.)
Ursäkta OT, men av ren nyfikenhet undrar jag vad man då kan titulera sig?

• Lidhults - Blum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte säga att jag är det minsta imponerad av någon av de tre länkande företagen. Samtliga bygger kök i lantlig gammal stil. Ingen utveckling av köken mer än anpassade efter dagens mått. Helt seriöst, det var så man byggde kök på tja säg 50-60 talet. Okej Lidults har en liten utveckling med morderna kök, men likväl är det just sånt som du hatar som ingår i dessa varianter av morderna kök.
Och somsagt, exakt den "kvalité" som jag själv med glädje rev och bytte ut.

subtilis
Lidhults har delvis fallit för Blums smaklöshet, eftersom det finns lättlurade konsumenter som vill ha det senaste tramset. Men det kök som länken visar har traditionella gångjärn. Hur någon kan tycka att dessa är fula är obegripligt (och indikerar dålig smak): de är ju oändligt mycket mer slimmade än Blums klumpiga skapelser. Men visst, det finns läsare till skräptidningar och folk som gillar dansbandmusik. För dessa duger väl Blum, MDF, spånplatta och melamin!

Att traditionella gångjärn inte går att justera är en självklarhet: det behövs inte om hantverket är rätt gjort. Och de håller som regel för ett helt liv (och ett par generationer till).

Redigerat:
subtilis
Marklund skrev:
@subtilis Är det något slags religiöst raseri och korståg mot processade material och nyare beslag? Jag har fortfarande inte förstått poängen med inlägget; vem är det som skall övertygas? Det är jättebra att du bygger ditt kök som du vill, och det är jättefint att en person med snävare budget kan få ett bra kök från t.ex. IKEA. Borde jag fortsätta följa den här tråden?
Vad har du emot att man kritiserar en trend som bara finns för att ursäkta dåligt hantverk och simpel massproduktion? Jag kritiserar inte allt som är nytt. Men det som är fult, löjligt och irriterande kan man väl få kritisera?

Till detta inlägg bifogar jag en bild som visar Dick Bengtssons målning "Hitler och drömköket". Notera 70-talsstuket. Det var här som det började spåra ut med gångjärnen, t ex med HTH:s pinngångjärn (också detta på bild).

• hitler och drömköket.JPG
    Skapa konto
  • pinngångjärn.jpg
    Skapa konto
subtilis
TheStills skrev:
Smak kan aldrig vara fel. Bara annorlunda än sin egen.
Verkligen? Det finns ju ett begrepp, "dålig smak". Den intresserade kan här förslagsvis läsa teoretiska texter om dålig och god smak av Adorno, Marcuse, Dahlhaus m.fl.

I början av tråden tyckte jag att du provocerade fram en diskussion lagom mycket. Men nu har du gått lite för långt och det börjar bli patetiskt.

Tycker den är riktigt roande att läsa.. Väntar varje dag på vilka nya förklaringar som skall dyka upp å hur smaklösa alla här inne är, som inte begriper att ett kök för 3-400 tkr utan något nytänk är smak. Medans kök för halva priset med senaste tekniken är smaklöst.

subtilis.. vem är du att avgöra vem som har dålig smak? Kanske är du som har det som vägrar att ta till dig utveckling? Du kan aldrig någonsin säga att en person har dålig smak, det är ALLTID upp till den som väljer det att avgöra.

subtilis skrev:
(Manberg: jag läser inte till möbelsnickare men är så maximalt högutbildad som man kan vara.)
Ja, tillslut går ju räkneverket runt så att säga och man hamnar på 0 igen...

• Gilla
lorens
  • Laddar…
P
frohike skrev:
........
subtilis.. vem är du att avgöra vem som har dålig smak? Kanske är du som har det som vägrar att ta till dig utveckling? Du kan aldrig någonsin säga att en person har dålig smak, det är ALLTID upp till den som väljer det att avgöra.
Håller med!!
ALLA andra har dålig smak enligt mig..... ;)

Manberg skrev:
Ja, tillslut går ju räkneverket runt så att säga och man hamnar på 0 igen...
Det är svårt att hålla sig på topp utan att ramla ner på fel sida

Men kan vi inte ta tillbaka dom synliga gångjärnen på bildörrarna??
Och blinkpil!! F-n vad coolt att ha det på dagens bilar :s

Redigerat:
Uppriktigt sagt tror jag inte tråden är allvarligt menad; hur kan man uppröras så mycket över ett gångjärn att man inkompetensförklarar alla som någon gång satt in dessa i ett kök?

Verkligen? Det finns ju ett begrepp, "dålig smak". Den intresserade kan här förslagsvis läsa teoretiska texter om dålig och god smak av Adorno, Marcuse, Dahlhaus m.fl.
Intressant att blanda in Frankfurt-skolan i en diskussion om gångjärn. Då vet man säkert att nivån är hög på diskussionen.

Dessa utvändiga gångjärn, är bara rat. Instabila och går inte att justera.
Att på stå att bara för att man gillar mdf och melamin och kanske gillar dansbands musik mm, är man inte klok, snarare kanske tvärt om (även om jag inte lyssnar på dansbandsmusik, så gillar jag mdf).
Tänk om alla tyckte lika om allt, fy vad trist det skulle vara!!
Är bra att det finns olika smaker och idéer.

Varför inte hoppa ännu längre tillbaka...Allt är skit så länge man inte sitter i en grottöppning och äter skiten under naglarna.

Resonerar du likadant om andra tekniska ting också?

subtilis
skerfe skrev:
I början av tråden tyckte jag att du provocerade fram en diskussion lagom mycket. Men nu har du gått lite för långt och det börjar bli patetiskt.
Det är inte patetiskt att kritisera fula och misslyckade tekniska prylar. Men tekniknördar fattar förstås inte poängen med det. Bara det är nytt så inbillar de sig att det är bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.