Status
Inte öppen för fler kommentarer.
subtilis
ktm525 skrev:
Varför inte hoppa ännu längre tillbaka...Allt är skit så länge man inte sitter i en grottöppning och äter skiten under naglarna.

Resonerar du likadant om andra tekniska ting också?
Nej, det finns bra uppfinningar, som t ex Ipod. Men vem gör en skottkärra med bräcklig plastfälg glad? Eller överkänsliga motorer från Briggs & Stratton som inte vill starta för lite skit i förgasaren?

subtilis
frohike skrev:
Du kan aldrig någonsin säga att en person har dålig smak, det är ALLTID upp till den som väljer det att avgöra.
Varför inte? Vad är ditt argument annat än ditt blotta påstående? Existerar inte begreppet kvalitet i ditt tänkande? Tycker du att Parador är lika gott som t ex Ch. Petrus? Och att Coca-Cola "passar till allting", som jag en gång hörde en fanatisk scoutledare säga (dvs. till musslor, kalvbräss, oxfilé, gös, och sjötunga)?

Försök göra mos av följande argument:

Att gilla/vara likgiltig inför bristen på verkligt hantverk och välja sekunda material bara för att komma undan så billigt som möjligt = dålig smak. God smak är att välja material och produkter med omsorg och kännedom.

subtilis
Marklund skrev:
Uppriktigt sagt tror jag inte tråden är allvarligt menad; hur kan man uppröras så mycket över ett gångjärn att man inkompetensförklarar alla som någon gång satt in dessa i ett kök?
Det är upprörande att hantverk håller på att dö ut till förmån för massproducerad förenkling som inte kräver noggrannhet i utförandet. Det är knappast "utveckling". Blums gångjärn är för övrigt skrattretande fula. Öppna era utanpåliggande spånplatteluckor och titta noga in i melaminskåpen. Vad ser ni om inte ett fullständigt missfoster till produkt?

P
......
Bara det är nytt så inbillar de sig att det är bra.
Vissa tror ju bara för att man gör som förr så är det mycket bättre är vad man gör idag och har absolut ingen syn på att idag och framtiden kan vara bättre än förr.

Trångsynt åt båda hållen.

Don't feed the troll...

Det finns några som är av annan uppfattning än subtilis, de här t.ex.

• screen-capture.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
#35 Mycket bra poäng.

subtilis skrev:
Varför inte? Vad är ditt argument annat än ditt blotta påstående? Existerar inte begreppet kvalitet i ditt tänkande? Tycker du att Parador är lika gott som t ex Ch. Petrus? Och att Coca-Cola "passar till allting", som jag en gång hörde en fanatisk scoutledare säga (dvs. till musslor, kalvbräss, oxfilé, gös, och sjötunga)?

Försök göra mos av följande argument:

Att gilla/vara likgiltig inför bristen på verkligt hantverk och välja sekunda material bara för att komma undan så billigt som möjligt = dålig smak. God smak är att välja material och produkter med omsorg och kännedom.

Ja gisses.. Mat å dryck, det är väl ändå ett bevis på vad jag sa. Alla har olika smak.
Men du lever tydligen i en värld där det exklusiva är god smak.

Ja jag kan säga att jag tycker Blums beslag är snygga ur en teknisk synvinkel, de är ett stycke ingenjörskonst, som fyller en funktion

Men det finns alltid personer som anser att vi inte lever i ett samhälle där man i större utsträckning anpassar sin hemmamiljö till sin egna prägel. Det är mer vanligt idag att man idag renoverar så fort man köper ny bostad. Kök idag är inte som kök förr, det kan ingen säga emot. Det som skiljer markant är att livslängden är betydigt kortare nu.

Ditt argument. Du säger emot dig själv. Om jag väljer ett billigare material som fortfarande fyller min funktion efter de förutsättningar som finns har jag dålig smak då??

Det ända som lyser igenom är att du har anser dig vara bättre än andra och att de som inte delar din åsikt har dålig smak.

subtilis
frohike skrev:
Ja gisses.. Mat å dryck, det är väl ändå ett bevis på vad jag sa. Alla har olika smak.
Men du lever tydligen i en värld där det exklusiva är god smak.
Enkla, traditionella gångjärn är inte det minsta exklusiva. De ställer bara krav på exakthet i hantverket, till skillnad från Blum som omfamnar inkompetensen bland tillverkare och kassa hantverkare.

"Alla har olika smak" - knappast! Det finns en rad olika saker där folk delar exakt samma smak. T ex är det ingen slump att kompositörer som Mozart och Beethoven är universellt hyllade - det beror restlöst på intern musikalisk kvalitet. Detsamma gäller mat och dryck. Men för att kunna uttala sig om vad som är bra krävs att man har erfarenhet och kunskap. Smak = odlad omdömesförmåga. Ett spädbarn har således ingen egentlig smak, bara primitiva preferenser.

frohike skrev:
Ditt argument. Du säger emot dig själv. Om jag väljer ett billigare material som fortfarande fyller min funktion efter de förutsättningar som finns har jag dålig smak då??
Var är självmotsägelsen? Jag har inte hävdat att något måste vara dyrt för att vara bra. Men det finns material som är trista, som t ex spånplatta.

subtilis
TheStills skrev:
Vissa tror ju bara för att man gör som förr så är det mycket bättre är vad man gör idag och har absolut ingen syn på att idag och framtiden kan vara bättre än förr.

Trångsynt åt båda hållen.
Det finns bra teknisk utveckling och det finns mindre lyckad dito. Att inte inse detta - är inte DET trångsynt?

Jag skulle anse att BLUMs Tandembox Intivo tillhör kategorin bra teknisk utveckling. Även Red dot, iF m.fl. har insett det, se utmärkelser de fått #36. Har du insett hur fina och bra de är? Om inte, är du då trångsynt?

P
subtilis skrev:
Det finns bra teknisk utveckling och det finns mindre lyckad dito. Att inte inse detta - är inte DET trångsynt?
Du läser ju inte... eller helt enkelt inte vill förstå.
Jag sa att jag tycker det är trångsynt åt BÅDA hållen
Dvs att inte se att det kan finnas saker som är bättre idag än igår och tvärt om.

Men jag lämnar nu denna fjanteri diskution. Man vill ju inte ha en diskution utan bara klanka ner på andras val och tycka SIN smak är den ända rätta. Jag säger bara den SUGER. Hoppas ingen svarar mera på denna tråd så den dör.....

Gör som föregående talare.. Låt den hamna i arkivet.

subtilis
TheStills skrev:
Du läser ju inte... eller helt enkelt inte vill förstå.
Jag sa att jag tycker det är trångsynt åt BÅDA hållen
Dvs att inte se att det kan finnas saker som är bättre idag än igår och tvärt om.
Jag har ju för fasen hävdat samma sak! Vem är det som läser dåligt?

Köpte nyligen blumgångjärn ifrån smarthem.se nyligen, när jag fick hem beställningen i veckan nu så var det inga monteringsplattor med, trodde att det var komplett, nämndes ju inget om det på hemsidan att plattor ej medföljer brukar man få köpa de separat?

Håller nämnligen på att göra egna garderobsluckor av panel.

Nu hade jag som tur var monteringsplattor som är tänkt till nya köket men VART får man tag på nya?(bara plattor)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.