Status
Tråden går ej att kommentera.
subtilis
findus42 skrev:
Massivträ rör sig hela tiden. Därmed är allt snack om precision i samband med massivträ skitprat. Det är en hel vetenskap att konstruera massivträmöbler/inredningar så att grejerna skall få plats att röra sig. Till exempel med överfals på luckor och lådor så att toleranser på halvcentrimetrar medges. Det fungerar, men tar längre tid att göra. Resultatet är inte heller lika pålitligt som inredningar i sk "döda" material.
"Massivträ rör sig hela tiden." Ja, det är ju ett levande material. Men även annat material rör sig efter temperatur och fuktighet. Och det har skickliga hantverkare full koll på.

"Det fungerar, men tar längre tid att göra." Exakt min poäng! Inkompetenta latmaskar dominerar branschen.

"Resultatet är inte heller lika pålitligt som inredningar i sk "döda" material." Tja, det beror till stor del på hantverkaren: val av virke, precision i arbetet, etc.
 
Redigerat:
subtilis skrev:
Livslängd max 10 år, sedan är det dags att byta.
Var har du fått den uppgiften ifrån??
 
subtilis
frohike skrev:
Lik väl som dina är dina åsikter om en produkt. Du kallar mer eller mindre alla för kompletta idioter som inta kan sitt jobb om man använder produkterna. Det kallar inte jag för argument.
Skall man se ett vanligt gångjärn kontra ett exempelvis Blum är Blum ett mekaniskt mästerverk.
Jag har anfört en hel del sakskäl mot Blum: t ex att de ursäktar slarv, att de är jämförelsevis klumpiga, att de tar stor plats i skåp, etc. Detta ligger till grund för mina åsikter.

Mekaniska mästerverk: enkelheten i ett traditionellt gångjärn är mästerlig. Jämförelsevis osynligt, om man tittar både i och utanpå skåp.

Förr kunde man inte sätta in kök själv enkelt, eftersom det krävdes hantverksskicklighet att få skåpen exakt i våg samt att köken var platsbyggda. Idag sätter kreti och preti själva in sina prefab-kök, som tillverkats i något avlägset land och därefter transporterats hit. Det säger väl en hel del? Och här har du ett av mina argument igen.
 
subtilis
frohike skrev:
Var har du fått den uppgiften ifrån??
Jfr hur ofta modetrenderna växlar. Och jag har inte sett några IKEA-kök (eller motsvarande, dvs. i stort sett hela branschen) som sett fräscha ut efter få några år. Särskilt skåpstommarna blir snuskiga invändigt och i framkant. Melamimet åldras inte vackert.

Riktigt trä åldras vackert. Det kan även målas, och då naturligtvis med linoljefärg.
 
Subtilis... Ge dig, du ger inga sakskäl. du ger exempel på din totala inkompetens gällande vad som krävs av dagens produkter, och din totala avsaknad av att godta vad andra föredrar.

Så härmed sluter jag upp i den inkompetenta kreti och pletiskaran som inte kan hantverk och utgör 98% av användarna. Får väl bli att planera hur jag skall riva mitt nuvarande kök som är platsbyggt med synliga gångjärn. Så jag kan få plats för millimeternoggranna stommar som välter sig i en orgie av blum, stängingsdämpare, servoöppnare och annat trevligt och funktionsdugligt..
 
subtilis
frohike skrev:
Subtilis... Ge dig, du ger inga sakskäl. du ger exempel på din totala inkompetens gällande vad som krävs av dagens produkter, och din totala avsaknad av att godta vad andra föredrar.
Miljoner flugor kan naturligtvis inte ha fel: ät skit. Andra får gärna föredra vad de vill, men i Sverige får man naturligtvis inte kommentera det.

Vad menar du med att jag inte ger några sakskäl? Jag har inte hävdat att jag ogillar Blum därför att jag ogillar Blum, utan anfört SAKSKÄL i andra ledet.
 
Ja du får väl leva i den tron då.. Om du känner dig nöjd så.



Åååå så var man där igen. Lite som att ha handen i kakburken. De är så svårt att inte mata Trollen.. Men... då gör vi ett nytt försök.. Inte mata troll
 
subtilis
frohike skrev:
Ja du får väl leva i den tron då.. Om du känner dig nöjd så.



Åååå så var man där igen. Lite som att ha handen i kakburken. De är så svårt att inte mata Trollen.. Men... då gör vi ett nytt försök.. Inte mata troll
Jag rekommenderar att du läser Furberg & Andersson, "Språk och påverkan", så inser du kanske att dina motargument mot mig är osakliga.

Se även http://www.blum.com/se/sv/03/index.php och njut av av den dubbade, löjeväckande filmen som visar Blums värld.
 
subtilis skrev:
"Det fungerar, men tar längre tid att göra." Exakt min poäng! Inkompetenta latmaskar dominerar branschen.
Mohahaha... Kopplingen mellan gammalt skit av typen platsbyggda kök av masonit och sopor från närmsta sågverk, och inkompetenta latmaskar är skrattretande.

Det blir lätt parodiskt. Jag utgår ifrån att du skämtar. Hoppas att jag och andra kan erbjuda tillfredsställande motstånd åt dig. så...

Den som beställer och vill betala för idiotier får det. Det har inget att göra med hur lata eller kompetenta hantverkarna är. Den som inte vill betala vad det kostar får nöja sig med etablerade, fungerande lösningar. Som till exempel flexibla beslagssystem, och moderna skivmaterial med homogena fuktrörelser (för att du skall slippa slå upp ordet så betyder homogen i det här fallet lika rörelser i alla riktningar. Till skillnad från massivt trä).

Du kanske tycker att yrkesfolk är för välbetalda. Att den elit som du själv tycks tro att du tillhör borde betjänas lite mer respektfullt (läs billigt) av plebejerna som du uppenbarligen själv ringaktar?

VH/Findus
 
subtilis
findus42 skrev:
Mohahaha... Kopplingen mellan gammalt skit av typen platsbyggda kök av masonit och sopor från närmsta sågverk, och inkompetenta latmaskar är skrattretande.

Det blir lätt parodiskt. Jag utgår ifrån att du skämtar. Hoppas att jag och andra kan erbjuda tillfredsställande motstånd åt dig. så...

Den som beställer och vill betala för idiotier får det. Det har inget att göra med hur lata eller kompetenta hantverkarna är. Den som inte vill betala vad det kostar får nöja sig med etablerade, fungerande lösningar. Som till exempel flexibla beslagssystem, och moderna skivmaterial med homogena fuktrörelser (för att du skall slippa slå upp ordet så betyder homogen i det här fallet lika rörelser i alla riktningar. Till skillnad från massivt trä).

Du kanske tycker att yrkesfolk är för välbetalda. Att den elit som du själv tycks tro att du tillhör borde betjänas lite mer respektfullt (läs billigt) av plebejerna som du uppenbarligen själv ringaktar?

VH/Findus
Är man lågutbildad (=slutar efter gymnasiet) så ska man inte ha rätt att förvänta sig en särskilt hög lön. Utbildning ska löna sig. Det är vansinnigt att lågutbildade har extremt höga löner. Det gör också att marknaden tvingas ta in folk från andra länder, som har betalt efter förmåga och utbildning. Svenska byggjobbare är extremt överbetalda, vilket tack och lov bidrar till deras egen undergång på sikt. Detta slags jobb kan ju vem som helst klara av, med lite övning. Jag blir glad varje gång jag slipper ha med svenska hantverkare att göra. Proffsjobb till en rimlig peng, exkl. rotavdrag! Och snabbare och bättre utfört än Svensson-byggjobbaren.

Masonit etc. Alla gamla kök är inte konstruerade på det sättet. Det finns fina gamla kök i massivt trä, eller i blocklamelll.

MDF är ett trist och väldigt tungt material, proppfullt med klister - liksom spånskiva. Ger ingen trevlig känsla, när man rör vid det. Tacka vet jag levande material, så lite bearbetat som möjligt. Att det rör sig får man leva med.
 
subtilis - vad är det du vill? Omvända oss till att vilja ha de gångjärn du gillar? I så fall har du misslyckats.
 
subtilis
fn76 skrev:
subtilis - vad är det du vill? Omvända oss till att vilja ha de gångjärn du gillar? I så fall har du misslyckats.
"Das Man" eller "massan" kan näppeligen omvändas med några rationella argument. Den vänder kappan efter vindar från trender och reklam. Jfr religion: konsekvent oreflekterat.

För övrigt: mitt syfte med det ursprungliga inlägget var att kritisera en massiv trend, som förfulat köksinstallationer och även andra möbelkonstruktioner. Att omvända någon hade jag inte en tanke på. Möjligen ville jag väcka förargelse, eftersom många sitter och myser i sina fula kök och så är det med det.
 
Redigerat:
subtilis skrev:
Är man lågutbildad (=slutar efter gymnasiet) så ska man inte ha rätt att förvänta sig en särskilt hög lön. Utbildning ska löna sig. Det är vansinnigt att lågutbildade har extremt höga löner. Det gör också att marknaden tvingas ta in folk från andra länder, som har betalt efter förmåga och utbildning. Svenska byggjobbare är extremt överbetalda, vilket tack och lov bidrar till deras egen undergång på sikt. Detta slags jobb kan ju vem som helst klara av, med lite övning. Jag blir glad varje gång jag slipper ha med svenska hantverkare att göra. Proffsjobb till en rimlig peng, exkl. rotavdrag! Och snabbare och bättre utfört än Svensson-byggjobbaren.

Masonit etc. Alla gamla kök är inte konstruerade på det sättet. Det finns fina gamla kök i massivt trä, eller i blocklamelll.

MDF är ett trist och väldigt tungt material, proppfullt med klister - liksom spånskiva. Ger ingen trevlig känsla, när man rör vid det. Tacka vet jag levande material, så lite bearbetat som möjligt. Att det rör sig får man leva med.
Det finns något som heter marknadsekonomi (Googla... vi som inte lärde oss allt i tiopoängskurser på universitet för ett halvsekel sedan gör det hela tiden ;) ). Den här, som du kallar det, lågutbildade arbetskraften har erfarenheter och förmågor som du saknar. Hur de fått den är oväsentligt. De är en bristvara som inte kan ersättas med desperata bussförare från Polen (genuint exempel) hur billiga de än är. Oviljan att belöna bra arbeten efter förtjänst är en del av, eller kanske hela, problemet. Dumdryga beställare som talar om vad som är rätt i alla lägen kan vara ett annat. Av den du föraktar kan du inte förvänta dig det bästa den kan göra. Det är inte dennes fel utan ditt. Tyvärr så tror jag inte att du kommer att förstå det. Den som börjat på det sättet får alltid sina värsta farhågor bekräftade genom egna erfarenheter.

VH/Findus

Btw. MDF innehåller inget tillsatt klister... Ligninet (Googla ;)) som håller ihop skivorna är detsamma som fanns i träet från början.
 
Jag tycker det verkar som om trollet mest vill briljera med att han just avslutat sin hermodskurs i tysk litteraturhistoria.

Folk med meningslös utbildning är bara en belastning för samhället och är ofta bittra för att deras kunskap inte uppskattas.

Kan det vara så att TS har fått anställning av hettich som skribent för att hacka på blum, betalning 50 cent per ord......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.