25 532 läst · 130 svar
26k läst
130 svar
Blocket bedragare?
Moderator
· Stockholm
· 53 002 inlägg
Har pengarna alltså kommit via swish? Då borde det gå att kontakta någon av dem som skickat pengar för att kanske få någon sorts förklaring om vad som pågår?
En bekant råkade ut för liknande upplägg. Sålde något på blocket för 500. Det kom 5000 som banköverföring. "Köparen" hörde av sig för att han "råkat" skicka för mycket och ville ha återbetaning till ett annat konto. Kompisen vägrade skicka till det kontot. Banken kunde inte avslöja vems konto det var som pengarna kom från, såvida inte polisen utredde, men sade "off the record" att det var olika personer som stod för kontona. Han kontaktade polisen som vägrade ta upp en anmälan, de menade att det var först när den som troligen blivit lurad gör en anmälan som de kunde agera.
"Köparen" blev mer och mer otrevlig för att få pengarna, men vägra träffas (och var helt ointresserad av varan som han köpt). Till slut gav köparen upp. Och det har inte kommit någon polisanmälan.
En bekant råkade ut för liknande upplägg. Sålde något på blocket för 500. Det kom 5000 som banköverföring. "Köparen" hörde av sig för att han "råkat" skicka för mycket och ville ha återbetaning till ett annat konto. Kompisen vägrade skicka till det kontot. Banken kunde inte avslöja vems konto det var som pengarna kom från, såvida inte polisen utredde, men sade "off the record" att det var olika personer som stod för kontona. Han kontaktade polisen som vägrade ta upp en anmälan, de menade att det var först när den som troligen blivit lurad gör en anmälan som de kunde agera.
"Köparen" blev mer och mer otrevlig för att få pengarna, men vägra träffas (och var helt ointresserad av varan som han köpt). Till slut gav köparen upp. Och det har inte kommit någon polisanmälan.
vitsen med handpenning är att den aldrig behöver betalas tillbakaJ J-banan skrev:Jag lade upp en annons på min båt och trailer på blocket i maj, nån dag senare skrev en person som ville sätta in handpenning, jag sa först nej att intresset har inte varit så stort så behövs inte men efter tjat gick jag med på handpenning, och det betalades sedan in någon dag senare efter prut. Bad om 10% av båtens värde, fick först för lite sedan tillräckligt.
Nu till det konstiga.
Han har kommit med bortförklaringar varför han inte kan hämta båten sedan juni och har sedan betalat lite extra då och då. Nu är det slutet av november och jag har fått betalt för hela båtens värde i flera betalningar från olika håll men den står kvar här fortfarande. Han har inte ens sett båten irl. Det finns inte heller något större intresse av att hämta båten och får som högst bara svar om nåt datum när han ska komma men dyker aldrig upp. Rör det sig om nåt bedrägeri? Vad ska man göra, jag har gått miste om att få båten såld under säsong och den har bara stått och blivit mossig och skitig så känns inte heller rätt skicka tillbaka pengarna, dessutom kommer jag snart behöva betala uppställningsplats.
Lever köparen? Det låter som en som vill ha en båt men inte fattat vad ett båtägande innebär. Jag skulle ta hyra för uppställningen, säg 1000 kr/månad. När betalningen uteblir skulle jag skicka kravet till kronofogden. Kronofogden säljer båten och jag får tillbaka tomten och lite plåster på såren.J J-banan skrev:Jag lade upp en annons på min båt och trailer på blocket i maj, nån dag senare skrev en person som ville sätta in handpenning, jag sa först nej att intresset har inte varit så stort så behövs inte men efter tjat gick jag med på handpenning, och det betalades sedan in någon dag senare efter prut. Bad om 10% av båtens värde, fick först för lite sedan tillräckligt.
Nu till det konstiga.
Han har kommit med bortförklaringar varför han inte kan hämta båten sedan juni och har sedan betalat lite extra då och då. Nu är det slutet av november och jag har fått betalt för hela båtens värde i flera betalningar från olika håll men den står kvar här fortfarande. Han har inte ens sett båten irl. Det finns inte heller något större intresse av att hämta båten och får som högst bara svar om nåt datum när han ska komma men dyker aldrig upp. Rör det sig om nåt bedrägeri? Vad ska man göra, jag har gått miste om att få båten såld under säsong och den har bara stått och blivit mossig och skitig så känns inte heller rätt skicka tillbaka pengarna, dessutom kommer jag snart behöva betala uppställningsplats.
Jag skulle kontaktat ”köparen” med;
”Tack för att du fixade så att båten blev hämtad.
Jag gav X (namnet på en av de andra som swishat dig) kvittot och övriga dokument. Jag hoppas att du får lika mycket nöje utav båten som jag har haft. Lycka till”
Sen poppar du popcorn, sätter dig i soffan och avvaktar svaret från köparen 😉
”Tack för att du fixade så att båten blev hämtad.
Jag gav X (namnet på en av de andra som swishat dig) kvittot och övriga dokument. Jag hoppas att du får lika mycket nöje utav båten som jag har haft. Lycka till”
Sen poppar du popcorn, sätter dig i soffan och avvaktar svaret från köparen 😉
Om köparen ändrar sig och kommer med "kan du betala tillbaka pengarna?" så var noga med att skicka tillbaka exakt samma belopp till de som skickat till dig. Skicka INTE till något ställe som köparen anger.
Varför skulle pengar skickas tillbaka överhuvudtaget? Det är ju köpeskillingen samt hyra av uppställningsplats. Båten är såld, pengar har bytt ägare.J jocek skrev:
Nej! På Blocket gäller ingen ånger eller returrätt. Den nya ägaren får sälja prylen i sin tur efter bästa förmåga.J jocek skrev:
Ta stöd av konsumentlagen. Häv köpet och sälj sedan båten till någon som hämtar och betalar på plats. Betala tillbaka köpeskillingen minus handpenning. Begär hyra för uppställning, och dra av det också.J J-banan skrev:Jag lade upp en annons på min båt och trailer på blocket i maj, nån dag senare skrev en person som ville sätta in handpenning, jag sa först nej att intresset har inte varit så stort så behövs inte men efter tjat gick jag med på handpenning, och det betalades sedan in någon dag senare efter prut. Bad om 10% av båtens värde, fick först för lite sedan tillräckligt.
Nu till det konstiga.
Hävning på grund av bristande medverkan
55 § Säljaren får häva köpet, om köparen inte medverkar till köpet enligt 50 § 1 och avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för säljaren samt köparen insåg eller borde ha insett detta. Säljaren får under samma förutsättningar häva köpet, om köparen inte i rätt tid hämtar eller tar emot varan i fall då det framgår av avtalet eller omständigheterna att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med det som han har sålt.Säljaren får vidare häva köpet, om köparen inte inom en bestämd tilläggstid som säljaren har förelagt köparen och som inte är oskäligt kort
- medverkar till köpet enligt 50 § 1, eller
- hämtar eller tar emot varan i fall då det framgår av avtalet eller omständigheterna att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med det som han har sålt.
Medan en tilläggstid löper får säljaren häva köpet endast om köparen meddelar att han inte kommer att fullgöra sina skyldigheter inom tilläggstiden.