29 096 läst · 179 svar
29k läst
179 svar
Blocket bedragare?
Är trailern registrerad och isåfall har ägarbytet på den gått igenom hos Transportstyrelsen?J J-banan skrev:Jag lade upp en annons på min båt och trailer på blocket i maj, nån dag senare skrev en person som ville sätta in handpenning, jag sa först nej att intresset har inte varit så stort så behövs inte men efter tjat gick jag med på handpenning, och det betalades sedan in någon dag senare efter prut. Bad om 10% av båtens värde, fick först för lite sedan tillräckligt.
Nu till det konstiga.
Han har kommit med bortförklaringar varför han inte kan hämta båten sedan juni och har sedan betalat lite extra då och då. Nu är det slutet av november och jag har fått betalt för hela båtens värde i flera betalningar från olika håll men den står kvar här fortfarande. Han har inte ens sett båten irl. Det finns inte heller något större intresse av att hämta båten och får som högst bara svar om nåt datum när han ska komma men dyker aldrig upp. Rör det sig om nåt bedrägeri? Vad ska man göra, jag har gått miste om att få båten såld under säsong och den har bara stått och blivit mossig och skitig så känns inte heller rätt skicka tillbaka pengarna, dessutom kommer jag snart behöva betala uppställningsplats.
Tänkte mest på att om du skulle ställa ekipaget någon annanstans än hemma hos själv så riskerar du att förlora både pengar och båt plus trailer?
Du bör nog kontakta polisen.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 440 inlägg
Känns som att du låtit det här gå lite långt eller?
Att ta emot pengar från flera olika nummer utan att fråga vem/varför känns ju inte bra i magen...
Att ta emot pengar från flera olika nummer utan att fråga vem/varför känns ju inte bra i magen...
Det är inte det som är bedrägeriet. De har typ köpt en mobil eller Nintendo Switch eller något av honom och fått ditt Swish att skicka pengarna till. Någon mobil/etc får de inte och när de polisanmäler kanske de lyckas få tillbaka pengarna från dig. Därför ska du inte skicka den här personen några pengar.J J-banan skrev:
Bedragaren kommer att köpa något dyrt som kostar som det du sålt och fått swishat till dig. Typ en begagnad bil. Och be dig skicka pengarna till den som sålt honom bilen.
I slutändan om du swishar de pengarna och de som swishat dig lyckas få tillbaka sina pengar.. så blir resultatet att den här killen har typ en bil att sälja för kontanter och du får stå för kalaset. Acceptera inte betalning utom när ni är på plats. Be om legitimation och se till att swish kommer från samma person du gör affär med.
Att det handlar om bedrägeri är nog ganska så säkert. Men varför skulle TS bli ombedd att swisha tillbaka alla pengarna båtköparen (bedragaren) redan har betalat till TS? Det blir ju som att han häver köpet av båten?S sjoelund skrev:Det är inte det som är bedrägeriet. De har typ köpt en mobil eller Nintendo Switch eller något av honom och fått ditt Swish att skicka pengarna till. Någon mobil/etc får de inte och när de polisanmäler kanske de lyckas få tillbaka pengarna från dig. Därför ska du inte skicka den här personen några pengar.
Bedragaren kommer att köpa något dyrt som kostar som det du sålt och fått swishat till dig. Typ en begagnad bil. Och be dig skicka pengarna till den som sålt honom bilen.
I slutändan om du swishar de pengarna och de som swishat dig lyckas få tillbaka sina pengar.. så blir resultatet att den här killen har typ en bil att sälja för kontanter och du får stå för kalaset. Acceptera inte betalning utom när ni är på plats. Be om legitimation och se till att swish kommer från samma person du gör affär med.
Redigerat:
Det här kan bli stora problem för dig, när ditt bankkonto plötsligt dyker upp i massa olika annonsbedrägerier. Kontakta polisen innan de kontaktar dig. Lämna inte ifrån dig båten, för pengarna kommer du inte att få behålla.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 005 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 005 inlägg
Kontakta polisen och fråga vad de tycker vad du skall göra. Du har väl också vilka nummer sommaren har skickas pengar ifrån. Ring inte själv, låt polisen sköta det. Personen kanske lånar pengar eller fler delägare, de har ju gratis uppställningsplats nu i vintertid och hämtar den till våren, de kanske inte har båtplats ännu? Ring polisen och rådfråga så du ryggen fri.J J-banan skrev:Jag lade upp en annons på min båt och trailer på blocket i maj, nån dag senare skrev en person som ville sätta in handpenning, jag sa först nej att intresset har inte varit så stort så behövs inte men efter tjat gick jag med på handpenning, och det betalades sedan in någon dag senare efter prut. Bad om 10% av båtens värde, fick först för lite sedan tillräckligt.
Nu till det konstiga.
Han har kommit med bortförklaringar varför han inte kan hämta båten sedan juni och har sedan betalat lite extra då och då. Nu är det slutet av november och jag har fått betalt för hela båtens värde i flera betalningar från olika håll men den står kvar här fortfarande. Han har inte ens sett båten irl. Det finns inte heller något större intresse av att hämta båten och får som högst bara svar om nåt datum när han ska komma men dyker aldrig upp. Rör det sig om nåt bedrägeri? Vad ska man göra, jag har gått miste om att få båten såld under säsong och den har bara stått och blivit mossig och skitig så känns inte heller rätt skicka tillbaka pengarna, dessutom kommer jag snart behöva betala uppställningsplats.
Båt"köparen" "ångrar" sig och ber TS betala tillbaka alla pengar, men nu till ett helt annat mobilnummer än vad TS har fått pengarna ifrån.Skymag skrev:
Om TS betalar "tillbaka" pengarna till båt"köparen" så kommer pengarna inte att hamna hos båt"köparen" utan hos en annan säljare som säljer något till båt"köparen".
När alla de olika "köparna" som har köpt saker från båt"köparen" "sålt" polisanmäler att de inte har fått sina varor så kommer allt peka på att TS är "säljaren" eftersom TS har fått pengarna.