Det man kan tänka sig som scam här är att köparen nyttjar olika kontakter för att betala via Swish och sen hämtar båten.
Sen kräver dessa olika kontakter tillbaka pengarna som "felbetalningar" och då har du blivit av med båten och riskerar bli av med pengar.

Dock är det ju många parametrar här som inte stämmer överens med det upplägget, speciellt som de som skickat pengarna skriver "båt".
Om du kan förvänta dig pengar och det stämmer med förväntningar så kan ingen kräva tillbaka pengarna, annat än via en polisanmälan.

Jag skulle meddela säljaren på de sätt du kan (sms, Blocket meddelande) om att båten måste hämtas senast om t.ex 2 veckor, annars hävs köpet.
Sen säljer du båten igen.

Köparen har då rätt att få tillbaka pengarna, men de ska du då endast återbetala till samma Swish nummer du fick dem från och meddela köparen det.

Innan du betalar tillbaka något bör du rådfråga polisen...

anders07 anders07 skrev:
Det man kan tänka sig som scam här är att köparen nyttjar olika kontakter för att betala via Swish och sen hämtar båten.
Sen kräver dessa olika kontakter tillbaka pengarna som "felbetalningar" och då har du blivit av med båten och riskerar bli av med pengar.

Dock är det ju många parametrar här som inte stämmer överens med det upplägget, speciellt som de som skickat pengarna skriver "båt".
Om du kan förvänta dig pengar och det stämmer med förväntningar så kan ingen kräva tillbaka pengarna, annat än via en polisanmälan.

Jag skulle meddela säljaren på de sätt du kan (sms, Blocket meddelande) om att båten måste hämtas senast om t.ex 2 veckor, annars hävs köpet.
Sen säljer du båten igen.

Köparen har då rätt att få tillbaka pengarna, men de ska du då endast återbetala till samma Swish nummer du fick dem från och meddela köparen det.

Innan du betalar tillbaka något bör du rådfråga polisen...
Ingen båt är såld förrän det kommer full summa från rätt person. Dom andra betalningarna gäller inte. Precis som du själv skriver så kan de komma att kräva tillbaka dem när det passar.

OM vederbörande vill köpa båten så betalas resterande summa minus handpenningen på plats där det bekräftas att personen iaf fråga kan visa upp att Swish en kommit rätt.

I övrigt skulle jag lägga undan pengarna och förvänta mig att återkrav kommer förr eller senare.

Att bara vänta har aldrig gjort något gott.
Kontakta din bank och fråga vad du skall göra med alla Swish som du har fått men inte kan härröra.

Sen finns det kanske en preskriptionstid för sådant?

Sälj båten till någon annan som vill köpa den på ett korrekt sätt. Håll övriga pengar på ett separat konto så får du lösa det efter hand.

D Dr Benz skrev:
Ingen båt är såld förrän det kommer full summa från rätt person. Dom andra betalningarna gäller inte. Precis som du själv skriver så kan de komma att kräva tillbaka dem när det passar.
Det stämmer ju inte!
Om man som säljare kan anse att man fått betalning för varan, oavsett varifrån, är köpet slutfört.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det stämmer ju inte!
Om man som säljare kan anse att man fått betalning för varan, oavsett varifrån, är köpet slutfört.
Det stämmer ju inte. En random person som råkat swisha fel… finns inget avtal med någon annan än den som ämnar köpa båten. Därför skall resterande belopp betalas på plats med bekräftelse till handpenningsnumret.

D Dr Benz skrev:
Det stämmer ju inte. En random person som råkat swisha fel… finns inget avtal med någon annan än den som ämnar köpa båten. Därför skall resterande belopp betalas på plats med bekräftelse till handpenningsnumret.
Nej, om köparen har sagt att det kan komma betalning från annat håll och de är märkta med "båt" t.ex. kan man anse att det är en delbetalning av båten!

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nej, om köparen har sagt att det kan komma betalning från annat håll och de är märkta med "båt" t.ex. kan man anse att det är en delbetalning av båten!
Isf måste köparen specificera vilket nummer.

D Dr Benz skrev:

OM vederbörande vill köpa båten så betalas resterande summa minus handpenningen på plats där det bekräftas att personen iaf fråga kan visa upp att Swish en kommit rätt.

I övrigt skulle jag lägga undan pengarna och förvänta mig att återkrav kommer förr eller senare.

Att bara vänta har aldrig gjort något gott.
Kontakta din bank och fråga vad du skall göra med alla Swish som du har fått men inte kan härröra.

Sen finns det kanske en preskriptionstid för sådant?

Sälj båten till någon annan som vill köpa den på ett korrekt sätt. Håll övriga pengar på ett separat konto så får du lösa det efter hand.
Ett digitaliserat samhälle behöver man se till olika möjligheter att fullgöra sina betalningsskyldigheter. Alla transaktioner kan inte ske på plats och här blir ju de överenskommelser man haft vid köpet centrala. Det kan vara svårt att som köpare hävda att den transaktion som man själv aviserat från ett annat nummer som också är märkt "båt" skulle vara ett felskick. Jag har f ö själv "tilläggsbetalat" när närståendes saldo inte varit tillräckligt. Visst ska man vara försiktig men ingen har ju bett om en återbetalning i båtfallet, det är bara skräckscenarier som målats upp av andra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Isf måste köparen specificera vilket nummer.
Nej, lägg ner, det behöver han inte alls. Om jag som säljare kan förvänta mig betalning från olika Swish nummer och det står "båt" räcker det som grund för att jag ska kunna dra slutsatsen att det är en avbetalning på båten jag säljer.

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nej, lägg ner, det behöver han inte alls. Om jag som säljare kan förvänta mig betalning från olika Swish nummer och det står "båt" räcker det som grund för att jag ska kunna dra slutsatsen att det är en avbetalning på båten jag säljer.
Lycka till. Jag lovar att det inte kommer att hålla juridiskt. Det säger ju sig självt att om du får pengar från någon du inte ens vet vem det är så kan du inte utgå ifrån att det är korrekt.

Men lycka till om du accepterar ett sådant förfarande för egen del.

T TuVu skrev:
Ett digitaliserat samhälle behöver man se till olika möjligheter att fullgöra sina betalningsskyldigheter. Alla transaktioner kan inte ske på plats och här blir ju de överenskommelser man haft vid köpet centrala. Det kan vara svårt att som köpare hävda att den transaktion som man själv aviserat från ett annat nummer som också är märkt "båt" skulle vara ett felskick. Jag har f ö själv "tilläggsbetalat" när närståendes saldo inte varit tillräckligt. Visst ska man vara försiktig men ingen har ju bett om en återbetalning i båtfallet, det är bara skräckscenarier som målats upp av andra.
Nja det är naivt att tro att man bara kan anse båten som betald.

Men jag börjar mer och mer förstå hur folk i dagens samhälle kan bli lurade. Att vara skummis är nog inte så komplicerat nuförtiden. Det är dags att börja vakna till och vara på sin vakt.

TRJBerg
Om man får swishpengar från flera nummer som inte går att kontakta/är blockade är det mycket troligt svarta pengar.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
returen
R Rejäl skrev:
Nu handlar inte TS problem om ett tungt brott som du kallar det för!
Förstår att du går igång på själva anmälande..
det vet man inte om man inte testar
kan ju vara förtioelva andra som anmält samma pers

Men är det 3st olika nr som swishat och samtliga är skrivna på samma adress så behöver det ju inte vara nåt lurt...
Jag har köpt bil och både jag, frun och morsan har swishat pengar, pga att vi maxat Swish gränsen.
Men det är ju märkligt att man inte hämtar båten...

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Det kanske är en nybörjar-bedragare som inte riktigt har förstått hur man gör än?

Enligt svensk lag regleras köpeavtal för lös egendom, som en båt, av Köplagen (1990:931) om inget annat särskilt avtal har ingåtts. Lagen är dispositiv, vilket innebär att den kan avtalas bort, men i avsaknad av specifika villkor gäller dess regler. Här är min juridiska bedömning och en plan framställd som en advokat:

Juridisk Bedömning

1. Köparens skyldigheter:
Enligt Köplagen har köparen skyldighet att fullgöra sin del av köpet, vilket innefattar att hämta båten inom rimlig tid. Om köparen inte hämtar båten inom skälig tid efter betalning, kan detta betraktas som dröjsmål på köparens sida (29 § Köplagen).

2. Säljarens rättigheter:
Om köparen inte hämtar båten och därmed orsakar säljaren skada (t.ex. genom platsbrist), kan säljaren kräva att köparen hämtar båten inom en bestämd tidsfrist (29 § och 45 § Köplagen). Om köparen inte agerar inom denna tidsfrist, kan säljaren ha rätt att häva köpet (54 § Köplagen) och eventuellt kräva ersättning för skada (57 § Köplagen).

3. Riskens övergång:
Eftersom köparen redan har betalat och båten står på säljarens tomt, har risken för båten övergått på köparen (13 § Köplagen). Detta innebär att köparen är ansvarig för eventuell skada på båten under denna period.

Rekommenderad Handlingsplan

1. Skicka ett formellt kravbrev

Formulera ett skriftligt meddelande till köparen, helst via rekommenderat brev eller e-post, med följande innehåll:

Bakgrund: Förklara situationen, inkludera att betalning har mottagits och att båten står kvar på din tomt.

Tidsfrist: Ge köparen en rimlig tidsfrist för att hämta båten (t.ex. 14 dagar).

Konsekvenser: Förklara att om köparen inte hämtar båten inom tidsfristen, förbehåller du dig rätten att:

Hävda köpet och behålla en rimlig del av köpesumman som ersättning för förvaringskostnader eller olägenheter.

Kräva ytterligare ersättning för eventuell skada som dröjsmålet har orsakat.

Hänvisa till Köplagen som grund för dina krav.

2. Dokumentera allt

Ta bilder på båten och dess nuvarande förvaringsplats.

Spara alla kommunikationer med köparen, inklusive kravbrevet och köparens svar eller brist på svar.

3. Vid utebliven hämtning

Om köparen inte agerar inom tidsfristen, kan du:

Häva köpet (54 § Köplagen) genom att skriftligen meddela köparen detta.

Behålla en skälig del av köpesumman som kompensation för kostnaderna och olägenheterna som köparens dröjsmål har orsakat.

4. Om tvist uppstår

Om köparen bestrider hävningen eller kompensationen, kan du begära hjälp från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller, som sista utväg, ta ärendet till tingsrätten.

Var beredd att redovisa dokumentation som visar att köparen har varit i dröjsmål och att du har försökt lösa situationen på ett skäligt sätt.

Juridisk slutsats

Du har en stark rättslig grund för att kräva att köparen hämtar båten inom en skälig tidsfrist och att vidta åtgärder om så inte sker. Genom att agera systematiskt och dokumentera situationen minimerar du risken för rättsliga komplikationer och stärker din position om ärendet skulle eskalera till en juridisk tvist.

• Gilla
Doks
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.