H hugosell skrev:
Enligt svensk lag regleras köpeavtal för lös egendom, som en båt, av Köplagen (1990:931) om inget annat särskilt avtal har ingåtts. Lagen är dispositiv, vilket innebär att den kan avtalas bort, men i avsaknad av specifika villkor gäller dess regler. Här är min juridiska bedömning och en plan framställd som en advokat:

Juridisk Bedömning

1. Köparens skyldigheter:
Enligt Köplagen har köparen skyldighet att fullgöra sin del av köpet, vilket innefattar att hämta båten inom rimlig tid. Om köparen inte hämtar båten inom skälig tid efter betalning, kan detta betraktas som dröjsmål på köparens sida (29 § Köplagen).


2. Säljarens rättigheter:
Om köparen inte hämtar båten och därmed orsakar säljaren skada (t.ex. genom platsbrist), kan säljaren kräva att köparen hämtar båten inom en bestämd tidsfrist (29 § och 45 § Köplagen). Om köparen inte agerar inom denna tidsfrist, kan säljaren ha rätt att häva köpet (54 § Köplagen) och eventuellt kräva ersättning för skada (57 § Köplagen).


3. Riskens övergång:
Eftersom köparen redan har betalat och båten står på säljarens tomt, har risken för båten övergått på köparen (13 § Köplagen). Detta innebär att köparen är ansvarig för eventuell skada på båten under denna period.


Rekommenderad Handlingsplan

1. Skicka ett formellt kravbrev

Formulera ett skriftligt meddelande till köparen, helst via rekommenderat brev eller e-post, med följande innehåll:

Bakgrund: Förklara situationen, inkludera att betalning har mottagits och att båten står kvar på din tomt.

Tidsfrist: Ge köparen en rimlig tidsfrist för att hämta båten (t.ex. 14 dagar).

Konsekvenser: Förklara att om köparen inte hämtar båten inom tidsfristen, förbehåller du dig rätten att:

Hävda köpet och behålla en rimlig del av köpesumman som ersättning för förvaringskostnader eller olägenheter.

Kräva ytterligare ersättning för eventuell skada som dröjsmålet har orsakat.


Hänvisa till Köplagen som grund för dina krav.


2. Dokumentera allt

Ta bilder på båten och dess nuvarande förvaringsplats.

Spara alla kommunikationer med köparen, inklusive kravbrevet och köparens svar eller brist på svar.


3. Vid utebliven hämtning

Om köparen inte agerar inom tidsfristen, kan du:

Häva köpet (54 § Köplagen) genom att skriftligen meddela köparen detta.

Behålla en skälig del av köpesumman som kompensation för kostnaderna och olägenheterna som köparens dröjsmål har orsakat.


4. Om tvist uppstår

Om köparen bestrider hävningen eller kompensationen, kan du begära hjälp från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller, som sista utväg, ta ärendet till tingsrätten.

Var beredd att redovisa dokumentation som visar att köparen har varit i dröjsmål och att du har försökt lösa situationen på ett skäligt sätt.

Juridisk slutsats

Du har en stark rättslig grund för att kräva att köparen hämtar båten inom en skälig tidsfrist och att vidta åtgärder om så inte sker. Genom att agera systematiskt och dokumentera situationen minimerar du risken för rättsliga komplikationer och stärker din position om ärendet skulle eskalera till en juridisk tvist.
Tack, sen vet man inte vad man har för galning att göra med
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Hade en kollega som visade sig vara kriminell som bisyssla. En av sakerna han till slut åkte på var pengatvätt just genom båtaffärer via blocket tydligen.

Köpte båtar han aldrig såg och sålde vidare med samma bilder. Smidigt utan ägarpapper och registrering. Var dock dyrare båtar än 30kkr vad jag förstod, men han kanske kommit tillbaka och börjat smått. :)
 
Grannens Häck
Min teori som säkert varit uppe redan:

Den du tror köper din båt säljer även din båt. Därför får du swish från olika håll.

När "köparen" nått sin målbudget kommer denne vilja ångra sig och få pengarna återbetalda på något sätt. Då får köparen alltså sin kontantinsats och de andras kontantinsats.
 
  • Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Min teori som säkert varit uppe redan:

Den du tror köper din båt säljer även din båt. Därför får du swish från olika håll.

När "köparen" nått sin målbudget kommer denne vilja ångra sig och få pengarna återbetalda på något sätt. Då får köparen alltså sin kontantinsats och de andras kontantinsats.
Nja, det går väl inte att ångra sig hur som helst och hur länge som helst? Det verkar som att båten stått på tomten ett tag så säljaren kan vägra. Men säljaren kan också häva köpet och ta betalt för förvaringen. Konflikter dom kan uppstå tas lämpligast upp som ett civilrättsligt mål i tingsrätten.

Historien förtäljer dock inte vad dom hänt med köparen, lever hen? Är sjuk? Vistas utomlands? Har blivit av med körkortet? Får inte tag på en båtplats? Hur ser kommunikationen ut? Har ägarbytet registrerats i båtregistret? Har säljaren ens försökt kommunicera tydligt med säljaren eller väntar hen med handen knuten i fickan? Jag förstår inte riktigt hur man hamnar i, och blir kvar, i en situation som den här.
 
Grannens Häck
T TuVu skrev:
Nja, det går väl inte att ångra sig hur som helst och hur länge som helst? Det verkar som att båten stått på tomten ett tag så säljaren kan vägra. Men säljaren kan också häva köpet och ta betalt för förvaringen. Konflikter dom kan uppstå tas lämpligast upp som ett civilrättsligt mål i tingsrätten.

Historien förtäljer dock inte vad dom hänt med köparen, lever hen? Är sjuk? Vistas utomlands? Har blivit av med körkortet? Får inte tag på en båtplats? Hur ser kommunikationen ut? Har ägarbytet registrerats i båtregistret? Har säljaren ens försökt kommunicera tydligt med säljaren eller väntar hen med handen knuten i fickan? Jag förstår inte riktigt hur man hamnar i, och blir kvar, i en situation som den här.
Om det är ett bedrägeri så handlar det ju för bedragaren inte om rimlighet och vad man får göra i avseende på ångerrätt, du kanske behöver fundera ett varv till.
 
T TuVu skrev:
Har ägarbytet registrerats i båtregistret?
Finns inget.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Om det är ett bedrägeri så handlar det ju för bedragaren inte om rimlighet och vad man får göra i avseende på ångerrätt, du kanske behöver fundera ett varv till.
Om ...
 
K Kane skrev:
Finns inget.
Jo, fast det fungerar inte riktigt som "bilregisret" - googla. Men det är inte det viktiga utan frågan är mer hur ägarbyte har dokumenterats? Det bästa är nog trots allt att rådgöra med kronofogdemyndigheten - de är fenor på fall som detta.
 
T TuVu skrev:
Men det är inte det viktiga utan frågan är mer hur ägarbyte har dokumenterats?
Normalt i båtaffärer med fritidsbåtar är en vanlig skriven kvittens.
 
T TuVu skrev:
Jo, fast det fungerar inte riktigt som "bilregisret" - googla. Men det är inte det viktiga utan frågan är mer hur ägarbyte har dokumenterats? Det bästa är nog trots allt att rådgöra med kronofogdemyndigheten - de är fenor på fall som detta.
Båtar under 15 meter behöver inte registreras.
Trailern kan ju dock vara registreras.
 
T TuVu skrev:
Jo, fast det fungerar inte riktigt som "bilregisret" - googla.
Guida mig till ett fungerande båtregister tack.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K Kane skrev:
Normalt i båtaffärer med fritidsbåtar är en vanlig skriven kvittens.
Är det så i det här fallet?
G gaidin skrev:
Båtar under 15 meter behöver inte registreras.
Trailern kan ju dock vara registreras.
Sant, men många gör det helt frivilligt för att åtnjuta fördelar som är förknippade med registreringen. Många anar ugglor i mossen och drar slutsatser om att det måste vara ett bedrägeri med utgångspunkt i 1) båten är inte hämtad och 2) betalningen kom från två olika swishnummer. Inget av det behöver vara egendomligt alls ... det kan finnas alternativa förklaringar.

Jag känner en kille som köpte en tvättmaskin men dröjde med att hämta den. Tre månader senare dök han upp men då var tvättmaskinen bortforslad. Han blev sur och tyckte att "så där kan man väl inte göra, tvättmaskinen är ju min!" ... men så kan det gå. Det var han som brast då han inte fullföljde sin del av köpet. Inga pengar fick han tillbaka heller fast han försökte rättsligt.
 
T TuVu skrev:
Jo, fast det fungerar inte riktigt som "bilregisret" - googla. Men det är inte det viktiga utan frågan är mer hur ägarbyte har dokumenterats? Det bästa är nog trots allt att rådgöra med kronofogdemyndigheten - de är fenor på fall som detta.
Du tänker på fartygsregistret?
Båtregistret är värdelöst, det är helt slutet och ingen annan kan se uppgifter i det.


Fråga: Är detta register offentligt och kan läsas av myndigheter, försäkringsbolag och polis?
Svar: Registret är helt frivilligt och slutet.

http://www.svensktbåtregister.se/FAQ.php?menu=2
 
D Dilato skrev:
Du tänker på fartygsregistret?
Båtregistret är värdelöst, det är helt slutet och ingen annan kan se uppgifter i det.


Fråga: Är detta register offentligt och kan läsas av myndigheter, försäkringsbolag och polis?
Svar: Registret är helt frivilligt och slutet.

[länk]
Ja, du har helt rätt och då gäller 15 meter ...
 
T TuVu skrev:
Ja, du har helt rätt och då gäller 15 meter ...
Nja, man får registrera båtar med längd under 15 meter men över 5 meter om man vill, är båten under 5 meter får man också men då måste man motivera varför den ska registreras.

Båtar med en största längd understigande 15 meter som inte används yrkesmässigt till något av ändamålen som anges ovan eller som används till fritidsändamål kan registreras på ägarens begäran om de har en största längd överstigande fem meter.

Om det finns särskilda skäl kan även båtar under fem meters längd registreras. Till ansökan om registrering måste man då, förutom de övriga nödvändiga handlingarna för båtregistrering, bifoga en förklaring till varför båten ska registreras.
 
  • Gilla
TuVu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.