29 153 läst · 179 svar
29k läst
179 svar
Blocket bedragare?
Det känns samtidigt väldigt lätt förklara att jag inte haft avsikt att hjälpa då jag har chatt historik där jag tjatat hämta. Men det förklarar ändå "hetsen" att ge handpenningUnikt namn skrev:
Ebba försökte ochså förklara.J J-banan skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ebba-lanade-ut-bilen-till-en-van-nu-saljs-den-av-kronofogden
Notera att det inte hjälper ett smack att du har en god intention.J J-banan skrev:
Banken spärrar dina konton (samtliga hos banken) så snart de misstänker att du är inblandad i pengatvätt. Sedan kommer de inte låsas upp förrän alla utredningar är klara.
Fram tills dess får du klara dig med pengar som du kan få från närstående.
Det kan ta veckor eller månader.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Kn9ePG/swedbank-fros-amandas-konto-efter-swishstrul
Det kan vara lättare sagt än gjort. Polisen kan lägga mycket energi på att "bevisa" att "ett gods" inte är hittegods och därmed neka den rätt som hittegodslagen ger att lämna hittegods till polismyndigheten.H hempularen skrev:
Har man en dålig dag skulle man rent av kunna tro att de är lata...
Spännande, nej men det vore såklart bedrövligt. Skickade meddelande till polismyndigheten där jag beskrev hela saken får se vad de svararDowser4711 skrev:Notera att det inte hjälper ett smack att du har en god intention.
Banken spärrar dina konton (samtliga hos banken) så snart de misstänker att du är inblandad i pengatvätt. Sedan kommer de inte låsas upp förrän alla utredningar är klara.
Fram tills dess får du klara dig med pengar som du kan få från närstående.
Det kan ta veckor eller månader.
[länk]
Enligt polis så är det inte pengatvätt förens de begär pengar tillbaka till ett annat konto. De visste inte vad det kunde röra sig om. Men eftersom jag har kontakt dem så har jag mer ryggen fri om det senare skulle handla om pengatvätt
Det är bra, då har du ryggen hyfsat fri mot polisen och du kommer inte bli drabbad av åtal.J J-banan skrev:
Det är dock en klen tröst om banken beslutar sig för att fatta misstankar. Då kan du fortfarande riskera att drabbas av låsta konton i ett antal månader framåt medan de genomför sin undersökning.
Dock har jag inte något bra svar på hur du bör agera för att minska den risken, utöver att redan nu säkerställa att du har konton som du kan använda dig av på en annan bank, då det är svårare att teckna nya konton när du är spärrad hos en bank.
Du *kan* kontakta banken proaktivt på samma vis som polisen. Men, det är 50/50 om de kommer tacka för hjälpen, börja undersöka de sändande kontona och hålla dig utanför eller om de tackar för hjälpen och börjar undersöka saker samt spärrar dina konton tills dess att allt är klart...
(Notera att det som visats tidigare i tråden *inte* behöver finnas några oegentligheter i transaktionerna för att banken ska fatta misstankar. Det räcker med att de följer ett visst mönster...)
Tror du inte att om banken hade fattat misstankar så hade kontot redan varit spärrat eftersom det redan gått 6 månader sedan pengarna bytte ägare? Banken hör också av sig i sådana här fall och ber om en förklaring, den förklaring som ges, eller brist på, blir avgörande gör hur banken agerar fortsättningsvis. Jag tror inte att TS har någonting att oroa sig för öht. I det här fallet är det bara korkat att höra av sig till banken, varför lyfta ett icke-problem som ett problem?Dowser4711 skrev:Det är bra, då har du ryggen hyfsat fri mot polisen och du kommer inte bli drabbad av åtal.
Det är dock en klen tröst om banken beslutar sig för att fatta misstankar. Då kan du fortfarande riskera att drabbas av låsta konton i ett antal månader framåt medan de genomför sin undersökning.
Dock har jag inte något bra svar på hur du bör agera för att minska den risken, utöver att redan nu säkerställa att du har konton som du kan använda dig av på en annan bank, då det är svårare att teckna nya konton när du är spärrad hos en bank.
Du *kan* kontakta banken proaktivt på samma vis som polisen. Men, det är 50/50 om de kommer tacka för hjälpen, börja undersöka de sändande kontona och hålla dig utanför eller om de tackar för hjälpen och börjar undersöka saker samt spärrar dina konton tills dess att allt är klart...
(Notera att det som visats tidigare i tråden *inte* behöver finnas några oegentligheter i transaktionerna för att banken ska fatta misstankar. Det räcker med att de följer ett visst mönster...)
Det beror helt på när och om banken börjar fatta misstankar mot en av målvakterna i kedjan.T TuVu skrev:Tror du inte att om banken hade fattat misstankar så hade kontot redan varit spärrat eftersom det redan gått 6 månader sedan pengarna bytte ägare? Banken hör också av sig i sådana här fall och ber om en förklaring, den förklaring som ges, eller brist på, blir avgörande gör hur banken agerar fortsättningsvis. Jag tror inte att TS har någonting att oroa sig för öht. I det här fallet är det bara korkat att höra av sig till banken, varför lyfta ett icke-problem som ett problem?
Det *kan* gå mer eller mindre omedelbart, men det kan också dröja ett tag.
(De brukar ju vilja hålla varje målvakt "vid liv" så länge som möjligt innan banken eller fogden slår till)
TS får göra sin egen riskanalys och överväga vad konsekvenserna blir *om* det inträffar.
Det finns absolut en stor möjlighet att inget kommer inträffa alls för TS och att den enda konsekvensen blir en båt som TS behöver bli av med igen och extra pengar på kontot.
Oklart hur de hanterar det, men det bör väl vara en del av deras "kundkännedom" som de är skyldiga att skaffa sig för alla bankkunder för att just motverka penningtvätt.Alfredo skrev:
Men, som I exemplet ovan: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Kn9ePG/swedbank-fros-amandas-konto-efter-swishstrul så sker det ju i praktiken, även i fall där inte något tvivelaktigt konto varit inblandat, utan enbart ett visst mönster förekommit. (Dvs, någon har höjt swish-gränsen till maxbeloppet, sedan har det kommit in swish-överföringar från flera olika konton för att "fylla på" kontot.)
Ingett annat är maktmissbruk banker är vår tids största bovar😢Dowser4711 skrev:Oklart hur de hanterar det, men det bör väl vara en del av deras "kundkännedom" som de är skyldiga att skaffa sig för alla bankkunder för att just motverka penningtvätt.
Men, som I exemplet ovan: [länk] så sker det ju i praktiken, även i fall där inte något tvivelaktigt konto varit inblandat, utan enbart ett visst mönster förekommit. (Dvs, någon har höjt swish-gränsen till maxbeloppet, sedan har det kommit in swish-överföringar från flera olika konton för att "fylla på" kontot.)
Exakt, vi gör jobb åt en lirare som sägs vara god för några hundra mille..Dowser4711 skrev:
Hen betalar alltid cash och jag frågade om hur han går tillväga varpå hen svarade att han bara ringer sin bank dagen innan och sedan hämtar ett kuvert med pengar..
Jag kan bara ta ut via bankomat och är begränsad om hur mycket jag kan ta up under en viss period samma gäller insättning😢