25 534 läst · 130 svar
26k läst
130 svar
Blocket bedragare?
Det tycker jag också vore intressant att veta, samt varför i så fall ingen ringt? Jag har någon gång blivit lurad, betalt men inte fått någon vara, då har jag ju ändå försökt ringa numret jag betalt för att försöka reda ut om jag blivit lurad eller om det finns någon annan förklaring. Eller är det okända nummer som försökt ringa, eller Swish kopplat till ett nummer som inte används till telefoni?Demmpa skrev:
Det har inte gått ringa, avstängd lur eller blockad, har kontakt på blocket appen. Nej inget suspekta meddelanden på swish, står båtJ JFrisk skrev:Det tycker jag också vore intressant att veta, samt varför i så fall ingen ringt? Jag har någon gång blivit lurad, betalt men inte fått någon vara, då har jag ju ändå försökt ringa numret jag betalt för att försöka reda ut om jag blivit lurad eller om det finns någon annan förklaring. Eller är det okända nummer som försökt ringa, eller Swish kopplat till ett nummer som inte används till telefoni?
Är det olika namn som swishat varje gång?
Låter mycket skumt.
Har personem någon rimligt föklaring till det?
Det kan ju vara så att vederbörande faktiskt säljer prylar men är under utmätning från fogden och inte kan ha pengar på sitt egna konto, och då använder ditt nr som spargris.
Jag hade hört av mig till polisen för att rådgöra. Skulle kännas bra att ha ryggen fri så att säga.
Låter mycket skumt.
Har personem någon rimligt föklaring till det?
Det kan ju vara så att vederbörande faktiskt säljer prylar men är under utmätning från fogden och inte kan ha pengar på sitt egna konto, och då använder ditt nr som spargris.
Jag hade hört av mig till polisen för att rådgöra. Skulle kännas bra att ha ryggen fri så att säga.
Ok men TS kan ju bevisa genom sin Blocket sida att han enbart har haft sin båt till försäljning.Demmpa skrev:Båt"köparen" "ångrar" sig och ber TS betala tillbaka alla pengar, men nu till ett helt annat mobilnummer än vad TS har fått pengarna ifrån.
Om TS betalar "tillbaka" pengarna till båt"köparen" så kommer pengarna inte att hamna hos båt"köparen" utan hos en annan säljare som säljer något till båt"köparen".
När alla de olika "köparna" som har köpt saker från båt"köparen" "sålt" polisanmäler att de inte har fått sina varor så kommer allt peka på att TS är "säljaren" eftersom TS har fått pengarna.
Så länge han inte gör något med pengarna han har fått swishat till sig så skulle det vara ganska enkelt att återbetala alla som ovetandes har betalat in till TS båt kan jag tycka.
Då båten inte på riktigt är såld utan fortfarande huserar hos TS så borde han därefter kunna sälja den på nytt och få skälig ersättning för den. Själv säljer jag ganska ofta grejer på Blocket har gjort det i över 10 års tid, dock aldrig några riktigt dyra saker.
Det jag brukar skriva i mina Blocket annonser är att köparen alltid måste komma och hämta grejen köparen vill ha av mig och att vi gör upp betalningen där och då på plats gärna med swish där jag sedan verifierar att jag har erhållit pengarna till mitt konto. Tar aldrig emot pengar i förskott utan betalning sker på plats face2face.
Låter ju minst sagt konstigt men känns som ett rätt dåligt och riskfyllt upplägg om det är ett bedrägeri. Allt bygger väl på att TS skickar pengarna vidare och varför skulle TS göra det? De som Swishat TS har ju också telefonnumret så någon av dem borde väl då hört av sig till TS efter ett tag om de blivit lurade?
Jag förstår inte riktigt hur upplägget är tänkt att vara ett bedrägeri?
Tror snarare att köparen vill dölja pengarna och kanske även båten. I "bästa" fall kommer pengarna från svartjobb och i värsta fall andra brott som tex drogförsäljning. Låter dock lite korkat och riskfyllt att betala båten i förskott men inte hämta den.
Ring någon som Swishat och fråga?
/Krille
Jag förstår inte riktigt hur upplägget är tänkt att vara ett bedrägeri?
Tror snarare att köparen vill dölja pengarna och kanske även båten. I "bästa" fall kommer pengarna från svartjobb och i värsta fall andra brott som tex drogförsäljning. Låter dock lite korkat och riskfyllt att betala båten i förskott men inte hämta den.
Ring någon som Swishat och fråga?
/Krille
Varför sätter man sig själv i den situationen? Du har ju i allra högsta grad varit medskapare till detta genom att inte sätta sista upphämtningsdag eller ens kontakta någon av de olika avsändarna. Du är sannolikt målvakt i en annan blåsning men du har ju haft alla möjligheter att skydda dig själv från sån här skit. Och 30k är ju knappast särskilt mycket heller för någon kriminell att ha som hållhake på dig
Såklart jag har sagt till, jag har ju själv rest iväg på semester så har inte alltid varit helt anträffbar. När jag har klagat har jag nån dag senare fått lite mera pengar för båten tills den blev fullt betald. Båtsäsongen dör rätt snabbt och jag har ändå fått in pengar för båten så har inte brytt mig om att försöka sälja den igen, då är chanserna ännu lägre. Behöver inte vara bedrägeri, de tre nr som Swishat verkar ändå komma från samma hushåll. Man undrar dock då det är skumt beteende. Inget man själv precis skulle göraK kniv skrev:Varför sätter man sig själv i den situationen? Du har ju i allra högsta grad varit medskapare till detta genom att inte sätta sista upphämtningsdag eller ens kontakta någon av de olika avsändarna. Du är sannolikt målvakt i en annan blåsning men du har ju haft alla möjligheter att skydda dig själv från sån här skit. Och 30k är ju knappast särskilt mycket heller för någon kriminell att ha som hållhake på dig