Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så länge bostadsrättshavaren håller sig inom det underhållsansvar som faller inom det inre underhållet och inte omfattas av den tillståndsplikt som ges av bostadsrättslagen har styrelsens ingen roll i detta förutom att serva bostadsrättshavaren. Naturligtvis förväntas en god och konstruktiv kommunikation mellan styrelsen och bostadsrättshavaren, allt för bidra till att hålla byggnaden och lägenheterna i gott skick. Ett lagkrav.
Jo det va ju också en formulering.... men enklast så söker de som vill göra vad de vill sig till en förening som har stadgar som godkänner det eller köper en villa så är det bara att "underhålla" som man vill inkl att helrenovera ett badrum och flytta golvbrunnar.
 
  • Gilla
Halmen
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Alltså ....... jag har stött på flera direkt usla advokater och ett gäng jävligt vassa jurister. Då snackar vi brottmål, arbetsrätt, konsument/avtalsrätt och migrationsrätt (heter det så?). Även om det förstås är svårt för en annan att bedöma en lagvrängares kunskaper så är det specifikt en tjock medelålders juristtant med lite sluskigt utseende och dålig svenska som imponerat mest på mig. Primärt p.g.a hennes resultat men även för energin och engagemanget.

Man ska i första hand leta efter en sakkunnig, titeln är mindre viktig! Nu kanske jag får motjuck men just titeln advokat är i.a.f. inte någon kvalitetsgaranti.
Ja. Du har rätt i det. Har också träffat på riktigt usla advokater med Handlar om att en advokat har en krav på sig för att ha titeln. Och de utreds och kan bli avsatta. Man kan söka på om de har disciplinärenden via advokatsamfundet. Skulle välja en vass advokat, sen vass jurist i den ordningen. Slöa vad som kan man skippa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff
P paralun skrev:
Jo det va ju också en formulering.... men enklast så söker de som vill göra vad de vill sig till en förening som har stadgar som godkänner det eller köper en villa så är det bara att "underhålla" som man vill inkl att helrenovera ett badrum och flytta golvbrunnar.
Jag förstår inte varför du svamlar runt i massa trådar och uttalar dig mot bättre vetande? Kan du inte bara acceptera att du har fel och att det inte är en diskussionsfråga? Är det flumskolan som har lärt dig att du alltid har "rätt"?
 
  • Gilla
  • Haha
Trafikverket1 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo det va ju också en formulering.... men enklast så söker de som vill göra vad de vill sig till en förening som har stadgar som godkänner det eller köper en villa så är det bara att "underhålla" som man vill inkl att helrenovera ett badrum och flytta golvbrunnar.
Eller så följer bara alla bostadsrättslagen så är det hela löst. (Jag förstår att den är lite komplicerad, ibland märkligt detaljerad i sin reglering och att det ibland uppstår problem med tolkningar av gränserna. Men den är inte ogenomtränglig.)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag förstår inte varför du svamlar runt i massa trådar och uttalar dig mot bättre vetande? Kan du inte bara acceptera att du har fel och att det inte är en diskussionsfråga? Är det flumskolan som har lärt dig att du alltid har "rätt"?
Nej jag vet ju att de flesta HSB föreningar kräver att man ska gå till styrelsen innan man ska utföra en ombyggnad. Inget flum i det utan det är bara så!
 
Düsseldorff
P paralun skrev:
Nej jag vet ju att de flesta HSB föreningar kräver att man ska gå till styrelsen innan man ska utföra en ombyggnad. Inget flum i det utan det är bara så!
Jaha. Jag har inte läst hela tråden (no pun intended) men i den utsträckning det kravet går utöver gällande lagstiftning så kan man högaktligen skita i det.
 
  • Gilla
Freddedan och 7 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag vet ju att de flesta HSB föreningar kräver att man ska gå till styrelsen innan man ska utföra en ombyggnad. Inget flum i det utan det är bara så!
Och kräver de saker utan lagstöd är det inte flum utan långt oväsentligare än så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och kräver de saker utan lagstöd är det inte flum utan långt oväsentligare än så.
Det behövs inget lagstöd mer än att det står i stadgarna angående att renovera ett badrum.
 
  • Haha
  • Wow
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det behövs inget lagstöd mer än att det står i stadgarna angående att renovera ett badrum.
Jo det behövs det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Vem definierar vad som är en behörig hantverkare om vi bortser från elinstallation?
Det får väl då lämpligen styrelsen göra i samband med att den ställer kravet för att ge tillstånd till badrumsrenoveringen.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det gäller att bostadrättshavaren vill bila upp föreningens undergolv i badrummet och där flytta avloppsledningar och golvbrunnen som föreningen ansvarar för så kan styrelsen ställa krav när en tillståndsansökan görs. Det är ju egentligen åtgärder som föreningen ansvarar för. Men de kraven kunde styrelsen ställa redan innan lagändringen eftersom den företräder föreningen som ansvarar för dessa delar av husets underhåll.
Men är det just inte det som paralun har skrivit?
Det är i alla fall så jag har uppfattat det.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Men är det just inte det som paralun har skrivit?
Det är i alla fall så jag har uppfattat det.
Ingen aning, @paralun får svara för sig själv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det får väl då lämpligen styrelsen göra i samband med att den ställer kravet för att ge tillstånd till badrumsrenoveringen.
Varför skulle det behövas tillstånd för att fullgöra sin skyldighet att vårda lägenheten?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det behövas tillstånd för att fullgöra sin skyldighet att vårda lägenheten?
Det enkla svaret är väl att det krävs inget sådant tillstånd. Men ofta missköter ju föreningen sitt eget underhållsansvar av byggnaden så mycket att det är svårt för bostadsrättshavaren att ta sitt för lägenheten. T ex byter man inte ut golvbrunnar eller gör stambyten i tid. Därmed så vill kanske bostadsrättshavaren göra detta, inte minst för att kunna ansluta tätskiktet till en golvbrunn som inte är äldre än 1990. Och nu plötsligt behövs styrelsens medverkan eftersom den sitter med ansvaret för golvbrunnen och avloppen. Eller så kommer bostadsrättshavaren på att den vill flytta på avlopp och golvbrunn i badrummet. Återigen så krävs styrelsen medverkan i en sån process. Lagens tillståndsplikt aktualiseras.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Som tidigare nämn är det inte Jordabalken utan köplagen (1990:931) som gäller vid köp av bostadsrätt.
Där av följer en starkare koppling mellan avtal och förväntningar än vad som sker vid köp av fastighet. Kort och gott är det ordalydelserna i avtalet som står som grund till vad köparen kan förvänta sig av TS lägenhet. Står det, som det brukar, att köparen uppmanas undersöka lägenheten noga och att den säljs i befintligt skick har säljaren väldigt lite att komma med. Annars är det rimligare att hävda att ett renoverat badrum faktiskt uppfyller de branschregler som finns uppställda. Har köparen uppmanats att undersöka gäller följande:

"Undersökning av varan före köpet​

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
[bild]Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder."

Det är så pass vanligt med fel i badrum att man inte utan fog kan antas behöva undersöka detta närmare.

Så till TS. granska ditt avtal med köparen, samt prospektet, för att kontrollera vad som faktiskt står där. Har ni tex i prospektet skrivit att badrummet är renoverat enligt Säkervatten är det en försvårande omständighet men har ni inte gett några utfästelser om skick eller dylikt är det i min mening upp till köparen att undersöka att lägenheten håller det skick de förväntar sig. En lägenhet är inte en typgodkänd produkt där man kan likställa den ena mot den andra och där av måste varje lägenhet undersökas i detalj.
Vi har marknadsfört det som nyrenoverat men inte mer än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.