Claes Sörmland
P paralun skrev:
Nu gäller det här då enbart badrum och att det ska vara någon ordning med ombyggnadsivern.
För kök finns det också restriktioner typ vilken spisfläkt som måste väljas.
Nu ändrar jag mig inte en millimeter för de kloka HSB föreningar som gör så här.
Man kan tycka att man vill ha ordning i något avseende men det ger ingen rätt att ändra på bostadsrättslagen, hur goda skäl man än har. Bara riksdagen kan göra det.

Sen är väl det större problemet snarare att bostadsrättslägenheter underhålls för lite, inte för mycket? Att försöka försvåra genomförandet av underhållsåtgärder är således i mitt tycke rent omoraliskt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan tycka att man vill ha ordning men det ger ingen rätt att ändra på bostadsrättslagen, hur goda skäl man än har. Bara riksdagen kan göra det.
Jo vi kan tjöta länge om det här....
Badrummet hänger ihop med gemensamma avlopp, gemensam ventilation samt gemensam vattenmatning, sen kan det även finnas handduksvärme att ta hänsyn till. Så det finns mycket starka skäl för en gemensam BRF förening att man har insyn i en ombyggnad. 90-talister har säkert åsikter och känner sig kränkta...😉
 
  • Gilla
Halmen
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag hade, efter som jag vet mina skyldigheter, ställt frågan till säljaren innan köp i vilken omfattning denna renovering utförts om tex groda bytts, har förening bytt stammar i närtid eller riskerar jag att sitta med ett nytt badrum som bilas sönder om 5år när föreningen gör stambyte osv. Det finns ingen klarlagd definition av ”renovering” så även om både du och jag skulle känna oss lurade/snopna så förändrar inte det våra legala möjligheter.

Säger lagen att vi måste undersöka varan för att kunna åberopa något fel är det det vi får göra. I TS fall är det tydligt att dessa brister hade uppmärksammats vid en sådan undersökning och köparen kan då alltså enligt lag inte göra talan mot TS för detta fel. (Om avtalet påminde köparen om sin skyldighet att undersöka lägenheten).
Och, om de nu svarat att det var en totalrenovering. Men det visade sig att de ljugit.
Det intressanta är väl ändå hur det låg till i TS fall. Var badrummet nyrenoverat, enligt konstens alla regler, eller bara uppiffat. Samt, framförallt...vad hävdade TS när hon sålde lägenheten?
Ett nyrenoverat badrum, med bakfall, kan inte kallas för nyrenoverat. Det är ungefär som att sälja en bil med befästelse om nya bromsar. Men där det visar sig vara hål på bromsrören, vid ägarbytet.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo vi kan tjöta länge om det här....
Badrummet hänger ihop med gemensamma avlopp, gemensam ventilation samt gemensam vattenmatning, sen kan det även finnas handduksvärme att ta hänsyn till. Så det finns mycket starka skäl för en gemensam BRF förening att man har insyn i en ombyggnad. 90-talister har säkert åsikter och känner sig kränkta...😉
Själv är jag gammal gubbe så jag känner mig inte det minsta kränkt av att lagen trumfar stadgar i en förening.
Jag tycker det är bra om man gör rätt vi renovering (oavsett vem som gör jobbet), men jag inser ändå att föreningen är ute och cyklar juridiskt när de ställer krav de inte har lagstöd för. Sen kanske det får någon att göra rätt istället för fel och det är ju bra, men om en medlem skulle renovera badrummet själv enligt konstens alla regler så har ingen BRF inget de kan göra för oavsett vad det står i stadgarna.
 
  • Gilla
växelventil och 8 till
  • Laddar…
Ta kontakt med en advokat, inte jurist (i min mening).

Ta också kontakt med ditt försäkringsbolag. Försäkringsbolag tenderar till ha rättsskydd som aktiveras när det finns en stämningsansökan till tingsrätten, oavsett om den kommer från dig eller andra parten.

I det här fallet låter det som att köparen är ansvarig. Fall är lätt att kontrollera. Finns papper på renoveringen och köpavtalet skriver befintligt skick finns det väldigt lite som styrker köparens krav.

Många människor som skäller högt. Många misstolkar lagen och lägger allt ansvar på andra. Dessa människor lär sig oftast sin plats när de förlorar sitt första fall.
 
  • Gilla
polaris78 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, sen årsskiftet har styrelser rätt att ställa motkrav när de ska ge tillstånd till sånt som kräver tillstånd, t.ex. ändring av avloppsledning.
[länk]
Normalt ligger ju underhållet av avloppsledningar på föreningen och därmed har styrelser även före denna lagändring kunnat ställa krav på hur detta underhåll ska gå till när någon annan önskar utföra det och frågar styrelsen om lov att utföra det i föreningens ställe.
 
  • Gilla
Halmen och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
90-talister har säkert åsikter och känner sig kränkta...😉
Ingen 90-talist jag heller och absolut inte kränkt utan konstaterar bara som flera andra att din önskan om hur det borde vara inte stämmer med hur det är.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen 90-talist jag heller och absolut inte kränkt utan konstaterar bara som flera andra att din önskan om hur det borde vara inte stämmer med hur det är.
Nej men det är ju krav på att en ombyggnad ska gå via sin BRF styrelse så att det inte blir en massa "tok".
Mycket enkelt egentligen och jag kan inte se att det är emot något lagrum.
Sen när en BRF annonseras ut så är det då oftast en länk till föreningens stadgar, mycket enkelt att läsa.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Normalt ligger ju underhållet av avloppsledningar på föreningen och därmed har styrelser även före denna lagändring kunnat ställa krav på hur detta underhåll ska gå till när någon annan önskar utföra det och frågar styrelsen om lov att utföra det i föreningens ställe.
Jag fick intrycket av diskussionen att du hävdade att föreningen t.ex. inte kunde ställa krav på att det skulle vara behöriga hantverkare eller att en badrumsrenovering skulle besiktigas med godkänt resultat.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
behöriga hantverkare eller att en badrumsrenovering
Vem definierar vad som är en behörig hantverkare om vi bortser från elinstallation?
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag fick intrycket av diskussionen att du hävdade att föreningen t.ex. inte kunde ställa krav på att det skulle vara behöriga hantverkare eller att en badrumsrenovering skulle besiktigas med godkänt resultat.
Det beror på vad du menar för exakta åtgärder. Om det gäller åtgärder som faller inom bostadsrättshavarens underhållsansvar så kan styrelsen inte ställa sådana krav. T ex att ordna med tätskikt och kakla. Eller byta de tappvattenkromade rören som går inne i badrummet. Eller byta toalettstol.

Om det gäller att bostadrättshavaren vill bila upp föreningens undergolv i badrummet och där flytta avloppsledningar och golvbrunnen som föreningen ansvarar för så kan styrelsen ställa krav när en tillståndsansökan görs. Det är ju egentligen åtgärder som föreningen ansvarar för. Men de kraven kunde styrelsen ställa redan innan lagändringen eftersom den företräder föreningen som ansvarar för dessa delar av husets underhåll.
 
  • Gilla
Halmen och 5 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Ta kontakt med en advokat, inte jurist (i min mening).

Ta också kontakt med ditt försäkringsbolag. Försäkringsbolag tenderar till ha rättsskydd som aktiveras när det finns en stämningsansökan till tingsrätten, oavsett om den kommer från dig eller andra parten.

I det här fallet låter det som att köparen är ansvarig. Fall är lätt att kontrollera. Finns papper på renoveringen och köpavtalet skriver befintligt skick finns det väldigt lite som styrker köparens krav.

Många människor som skäller högt. Många misstolkar lagen och lägger allt ansvar på andra. Dessa människor lär sig oftast sin plats när de förlorar sitt första fall.
Alltså ....... jag har stött på flera direkt usla advokater och ett gäng jävligt vassa jurister. Då snackar vi brottmål, arbetsrätt, konsument/avtalsrätt och migrationsrätt (heter det så?). Även om det förstås är svårt för en annan att bedöma en lagvrängares kunskaper så är det specifikt en tjock medelålders juristtant med lite sluskigt utseende och dålig svenska som imponerat mest på mig. Primärt p.g.a hennes resultat men även för energin och engagemanget.

Man ska i första hand leta efter en sakkunnig, titeln är mindre viktig! Nu kanske jag får motjuck men just titeln advokat är i.a.f. inte någon kvalitetsgaranti.
 
  • Gilla
Snwbrdrsthlm och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror på vad du menar för exakta åtgärder. Om det gäller åtgärder som faller inom bostadsrättshavarens underhållsansvar så kan styrelsen inte ställa sådana krav. T ex att ordna med tätskikt och kakla. Eller byta de kromade rören som går inne i badrummet. Eller byta toalettstol.

Om det gäller att bostadrättshavaren vill bila upp föreningens undergolv i badrummet och där flytta avloppsledningar och golvbrunnen som föreningen ansvarar för så kan styrelsen ställa krav när en tillståndsansökan görs. Det är ju egentligen åtgärder som föreningen ansvarar för. Men de kraven kunde styrelsen ställa redan innan lagändringen eftersom den i företräder föreningen som ansvarar för dessa delar av husets underhåll.
Jo men nu verkar du ju ha ändrat dig att man ska gå till sin BRF styrelse som får insyn i renoveringen av badrummet?
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo men verkar du ju ha ändrat dig att man ska gå till sin BRF styrelse som får insyn i renoveringen av badrummet?
Så länge bostadsrättshavaren håller sig inom det underhållsansvar som faller inom det inre underhållet och inte omfattas av den tillståndsplikt som ges av bostadsrättslagen har styrelsens ingen roll i detta förutom att serva bostadsrättshavaren. Naturligtvis förväntas en god och konstruktiv kommunikation mellan styrelsen och bostadsrättshavaren, allt för bidra till att hålla byggnaden och lägenheterna i gott skick. Ett lagkrav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.