Jag håller på och försöker fixa nya blinkers på en gammal Pontiac. Bilen har 6V system och lamporna är 12V så därför är allt kopplat till ett externt batteri i skuffen.
Oavsett vilket håll jag blinkar åt så blinkar alla 4 lampor. Jag har ett blinkrelä från biltema (42-140) samt en omkopplare höger/vänster.
- är draget till lamporna samt till 31 på blinkrelät. + är draget till 49 via säkring. 49a är draget via omkopplaren för respektive sida till lamporna.
Lamporna är så vitt jag förstår 21W glödlampor.
Någon som har en tanke på vad jag gjort fel?
Mvh Anton
Oavsett vilket håll jag blinkar åt så blinkar alla 4 lampor. Jag har ett blinkrelä från biltema (42-140) samt en omkopplare höger/vänster.
- är draget till lamporna samt till 31 på blinkrelät. + är draget till 49 via säkring. 49a är draget via omkopplaren för respektive sida till lamporna.
Lamporna är så vitt jag förstår 21W glödlampor.
Någon som har en tanke på vad jag gjort fel?
Mvh Anton
Redigerat:
Besserwisser
· östergötland
· 2 277 inlägg
Du behöver nog rita en skiss på hur det är gjort
Besserwisser
· östergötland
· 2 277 inlägg
Och det artikelnr stämmer inte
42-140 är troligen relät.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/blinkrela-12-v-2000017800
Edit: för långsam
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/blinkrela-12-v-2000017800
Edit: för långsam
Ska jag vara helt ärlig så vet jag faktiskt inte. Det är tjejens morfars bil och han lurade ner mig i garaget idag när jag fick hybris och sa att jag kanske kunde lösa att koppla in blinkrelät.RoTe skrev:
Har lamporna fortfarande kontakt med chassijord eller något? Man bör hålla sig borta från att mickla in fler olika spänningssystem. Har det fungerat tidigare med 12V system till blinkers eller är det du som fixat det? Vad är anledningen att hålla på så ens från början, går det inte köra 6V lampor längre eller?
Som du ser blir det tusen frågor nu eftersom detta är något helt special och vi inte kan vara på plats.
Som du ser blir det tusen frågor nu eftersom detta är något helt special och vi inte kan vara på plats.
Är den nya blinkerkretsen helt separerad från originalsystemet?
Gamla amerikanare har ibland (ofta?) blinker och bromsljus kombinerat men jag har aldrig grejat med det själv så jag vet inte på raken hur de kopplar ihop det.
Gamla amerikanare har ibland (ofta?) blinker och bromsljus kombinerat men jag har aldrig grejat med det själv så jag vet inte på raken hur de kopplar ihop det.
Ja just dubbeltrådiga lampor med gemensam jord? Känns som en sjuk soppa det här.Fotografen skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 545 inlägg
Kanske inte är svaret på frågan, men jag tror inte jag sett en bättre/enklare genomgång av bilens elsystem, inkl. blinkers....
Varför inte sätta i original 6v grejor ? Eller har du två generatorer också…vad är det för bil ?A AntonFrejd skrev:Jag håller på och försöker fixa nya blinkers på en gammal Pontiac. Bilen har 6V system och lamporna är 12V så därför är allt kopplat till ett externt batteri i skuffen.
Oavsett vilket håll jag blinkar åt så blinkar alla 4 lampor. Jag har ett blinkrelä från biltema (42-140) samt en omkopplare höger/vänster.
- är draget till lamporna samt till 31 på blinkrelät. + är draget till 49 via säkring. 49a är draget via omkopplaren för respektive sida till lamporna.
Lamporna är så vitt jag förstår 21W glödlampor.
Någon som har en tanke på vad jag gjort fel?
Mvh Anton
RoTe skrev:
Har lamporna fortfarande kontakt med chassijord eller något? Man bör hålla sig borta från att mickla in fler olika spänningssystem. Har det fungerat tidigare med 12V system till blinkers eller är det du som fixat det? Vad är anledningen att hålla på så ens från början, går det inte köra 6V lampor längre eller?
Som du ser blir det tusen frågor nu eftersom detta är något helt special och vi inte kan
Det är inte omöjligt att dom har kontakt med chassijord. Det är dessa armaturer som sitter https://www.hojstyling.se/custom/mc-blinkers-custom/bullet-miniblinkers-till-custom/ och armaturhuset är monterat på kofångaren.RoTe skrev:
Har lamporna fortfarande kontakt med chassijord eller något? Man bör hålla sig borta från att mickla in fler olika spänningssystem. Har det fungerat tidigare med 12V system till blinkers eller är det du som fixat det? Vad är anledningen att hålla på så ens från början, går det inte köra 6V lampor längre eller?
Som du ser blir det tusen frågor nu eftersom detta är något helt special och vi inte kan vara på plats.
Anledningen till bytet är att orignalblinkersen syns så dåligt. Jag hann tyvärr inte fördjupa mig så mycket i projektet utan tänkte mest ge mig på ett försök att få igång det och är nu mer involverad än jag tänkte från början, haha.