32 227 läst · 271 svar
32k läst
271 svar
Biten av hund ...
RB, jag börjar med att be dig om ursäkt. Mitt svar till dig senast blev väl tufft. Jag har vare sig rätt eller anledning att bedöma nivån på din laglydighet. Lite cynisk är jag men inte mer än att jag vet att det finns folk som håller hastighetsgränserna. Du och Mattias har väl då visst fog för att kritisera mitt agerande angående koppel eller inte.
Detta förändrar dock inte att jag anser mig själv kunna bedöma risker utifrån mina egna förutsättningar och ibland tänja lite på reglerna därefter. Frihet under ansvar kan man väl kalla det.
Mikael_L, mycket bra skrivet här ovan! Faktum är att det finns mentaltester för hundar, det är nog många hundägare som inte vet eller inte ser det som nödvändigt. Jag skulle dock tro att de flesta seriösa uppfödare ser det som självklart, åtminstone de som föder upp någon form av brukshund. Jag är absolut ingen expert på detta, jag har bara varit med på Bodils tester (MH och korning har jag för mig att de kallades?) och detta var i brukssfären. Jag vågar nog ändå påstå att man skulle kunna upptäcka en hel del mentala problem om något sådant vore obligatoriskt för alla hundar. Uppfostringsrelaterade problem är ju så klart en annan sak.
Detta förändrar dock inte att jag anser mig själv kunna bedöma risker utifrån mina egna förutsättningar och ibland tänja lite på reglerna därefter. Frihet under ansvar kan man väl kalla det.
Mikael_L, mycket bra skrivet här ovan! Faktum är att det finns mentaltester för hundar, det är nog många hundägare som inte vet eller inte ser det som nödvändigt. Jag skulle dock tro att de flesta seriösa uppfödare ser det som självklart, åtminstone de som föder upp någon form av brukshund. Jag är absolut ingen expert på detta, jag har bara varit med på Bodils tester (MH och korning har jag för mig att de kallades?) och detta var i brukssfären. Jag vågar nog ändå påstå att man skulle kunna upptäcka en hel del mentala problem om något sådant vore obligatoriskt för alla hundar. Uppfostringsrelaterade problem är ju så klart en annan sak.
Ursäkten är accepterad även om jag inte tycker att den var nödvändig. Jag tål att vi tycker olika.ToRy skrev:RB, jag börjar med att be dig om ursäkt. Mitt svar till dig senast blev väl tufft. Jag har vare sig rätt eller anledning att bedöma nivån på din laglydighet. Lite cynisk är jag men inte mer än att jag vet att det finns folk som håller hastighetsgränserna. Du och Mattias har väl då visst fog för att kritisera mitt agerande angående koppel eller inte.
Jag tycker väldigt mycket om hundar och jag skulle gärna ha en egen om jag tyckte att jag hade tid att ta hand om en. Jag och min familj passar ibland en hund åt ett par kompisar och han får lov att springa fritt i vår inhägnade trädgård samt ute i skog och mark där det inte finns så mycket folk och när regelverket tillåter. Men i villakvarter, elljusspår, inne i stan, i parker etc så håller jag honom kopplad och det beror inte på att jag inte litar på att han kommer när jag kallar. Utan det är av hänsyn till mina medmänniskor, som kanske inte uppskattar att han är lös.
ToRy, du känner ju din hund och den är helt säkert väldigt lydig, men det vet ju inte folk som du möter. Min son har blivit hundbiten 2 gånger och du skulle se hur stel och rädd han blir när han får syn på lösa hundar, vilket inte är ovanligt. Kopplade hundar är inget problem. Det hade kanske kunnat öka din förståelse för min inställning till att hundar skall vara kopplade på allmänna platser.
Jag antar att det är någonting i stil med detta du har läst:ToRy skrev:Minns inte exakt var. Bodde då i Göteborg så troligen på deras hemsida? Säkert någon lokal förordning men kalla det vad du vill, det är en regel som enligt samhället skall följas. Precis som fartgränser. Följer inte de heller precis.
Problemet med skrivningen är till att börja med att jag inte har koll på definitionen av "offentlig plats", hur många har det?Är det där vem som helst kan tänkas uppehålla sig? I så fall är det ju överallt som inte är inhägnat privat område med låsta grindar. Mitt i djupaste skog exempelvis. Är det inom tättbebyggt område? Detaljplanerat? Inte vet jag...
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/#
Vad som räknas som offentlig plats brukar väl vara definierat av kommunen? I vart fall har min kommun gjort det.Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.
Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet kopplingstvång eller koppeltvång finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.
Lagens syfte är att skydda de vilda djuren, både däggdjur och fåglar, under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande.
Varför? :xEnk Projektet skrev:
Överens verkar vi vara om att TS ska anmäla. Hyfsat i alla fall. Tycker du tråden spårat ur för mycket? Sluta läs den då. Varför ska du bestämma om andra ska få fortsätta diskutera sidospår? TS kan möjligen ha invändningar om han/hon inte anser att dennes frågor är besvarade, annars är det väl moderatorerna som kan stänga en tråd om de tycker det blir för mycket personangrepp eller andra "brott" mot forumreglerna. Utöver det så ser jag inte varför någon ska kunna ta beslut om stängning...?

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 099 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 099 inlägg
Det är väl bara konstatera att dom inte ska ha hund för en hund ska fostras rätt och det är denna hund uppenbarligen inte.
Sen är det fel att skylla på hunden för lär ingen den vad som är rätt och fel gör den som den tror är rätt.
Se den som ett o uppfostrat barn istället.
Hunden ska till ett hem som kan hantera hundar på ett korrekt sätt.
Det är aldrig hundens fel utan det är alltid ägarnas.
Har själv tagit över en sk kamphund som var lynnig och riskerade avlivning.
I dag kan folk hon inte känner gå rakt in och det ända hon vill är slika och kela.
Kan man inte hantera sin hund ska man inte ha hund.
Sen är det fel att skylla på hunden för lär ingen den vad som är rätt och fel gör den som den tror är rätt.
Se den som ett o uppfostrat barn istället.
Hunden ska till ett hem som kan hantera hundar på ett korrekt sätt.
Det är aldrig hundens fel utan det är alltid ägarnas.
Har själv tagit över en sk kamphund som var lynnig och riskerade avlivning.
I dag kan folk hon inte känner gå rakt in och det ända hon vill är slika och kela.
Kan man inte hantera sin hund ska man inte ha hund.

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 099 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 099 inlägg
Det är inte bra att slå ihjäl en hund för då blir man själv åtalad.
Man får lagligt bruka våld när man är under attack inte annars.
Skjuta är ingen bra ide för då blir man åtalad för jaktbrott och ens licenser rycker all världens väg.
Skjuter man dessutom inom stadsplanlagt område ligger men riktigt pyrt till.
Är det inte dags att lägga fokus på orsaken till problemet istället för att önska livet av hunden.
Ägarna är problemet för det är uppenbart dom inte kan hantera hundar så gå på dom istället för den stackars hunden som behöver ett hem som kan hantera hundar.
Man får lagligt bruka våld när man är under attack inte annars.
Skjuta är ingen bra ide för då blir man åtalad för jaktbrott och ens licenser rycker all världens väg.
Skjuter man dessutom inom stadsplanlagt område ligger men riktigt pyrt till.
Är det inte dags att lägga fokus på orsaken till problemet istället för att önska livet av hunden.
Ägarna är problemet för det är uppenbart dom inte kan hantera hundar så gå på dom istället för den stackars hunden som behöver ett hem som kan hantera hundar.
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Jag är själv hundägare och har inte läst hela tråden så jag kanske inte skall uttala mig. Men om ni ska slå en hund till döds med en hammar vill jag säga. Slå hårt första slaget eftersom alla hundar kommer att försvara sitt liv om det får en andra möjlighet till försvar. Och dom är mer stryktålig en vad ni tror. Men även ett svagt slag i fel lägen är misshandel mot hunden eftersom fönstret att träffa med bestraffning i hunduppfostran är otrolig litet. Men återigen vill man skapa en osäker och aggressiv hund kan man alltid prova uppfostran med slag och misshandel. HUNDAR SOM ÄR LÖS är alltid ägarens ansvar och det får jag stå för även om min hund skulle göra någon illa. Hoppas det aldrig händer mig.....
Min vän som aldrig gjort någon illa utan bara sänt glädje till mänskligheten. Men man får aldrig glömma att det är ett flockdjur som alltid vill uppåt i rang och bestämmande.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min vän som aldrig gjort någon illa utan bara sänt glädje till mänskligheten. Men man får aldrig glömma att det är ett flockdjur som alltid vill uppåt i rang och bestämmande.
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Jag fortsätter tjata om lite hur svårt det är att se hur en hund är på kroppsspråket här kommer två bilder.
Hunden ser aggressiv ut men det är bara ett hopp över stenen.
På denna gulliga bild vill jag visa att med denna hållning bör bara ranghögre kräva att få pinnen. En stabil hund kommer inte att göra någon ranglägre illa för pinnen skull men han kommer nog inte heller släppa den i första taget.
Lär man sig alla dessa tecken som hundägare så får man det lättare att se till att hunden inte gör någon annan illa.
Men återigen så måste man försöka få hunden att inte vakta för mycket och framförallt inte utanför gården.

Logga in
Skapa konto
Hunden ser aggressiv ut men det är bara ett hopp över stenen.

Logga in
Skapa konto
På denna gulliga bild vill jag visa att med denna hållning bör bara ranghögre kräva att få pinnen. En stabil hund kommer inte att göra någon ranglägre illa för pinnen skull men han kommer nog inte heller släppa den i första taget.
Lär man sig alla dessa tecken som hundägare så får man det lättare att se till att hunden inte gör någon annan illa.
Men återigen så måste man försöka få hunden att inte vakta för mycket och framförallt inte utanför gården.
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Ja jag skulle ju raskt hoppa in i bilen igen och slå igen dörren.Tomas Andersson skrev:
Jag är ingen hundälskare, men har heller ingen fobi eller hundrädsla.
Men en gång, när jag promenerade på en av Hallands långa, öde sandstränder,
kom en stor best galopperande mot mig. Ingen människa i närheten.
Det var lite otäckt. Men hunden stannade, och stod bara och flåsade och dräglade.
Och efter en stund kom matten och sa att han ville bara hälsa och leka.
Hur skulle jag kunna veta det?
Jag blev plötsligt 10 år äldre (kanske många ser som positivt iofs
Det där är en gammal vandringssägen. I den svenska versionen är det en huggorm, men historien funkar bättre utanför Europa eftersom lyssnaren då kan sätta sig in i ormproblemet. Det finns även kulturella aspekter som gör historien svårbegriplig: I Sverige bär det emot att sätta ut spädbarn ensamma, samt det är ovanligt att ha gevär tillgängliga.HEM2121 skrev:Här får ni en ruggig historia: en familj hade en hund större, hunden var snäll inga tendenser att bita. Familjen får ett barn och när barnet är under året, sitter på en filt i trädgården, fadern tittar ut och får se att hunden har tagit ett bra grepp om barnet arm och dra i väg med barnet. Fadern fattar geväret och skjuter hunden direkt. På filten där barnet satt ligger en stor huggorm. Det är inte alltid man ser den rätta situationen. Detta är inte kopplat till TS är det väl bäst att tillägga.
Sen låter det oerhört konstruerat att hunden skulle släpa iväg ett barn. I en verklig situation skulle den väl skälla och markera mot ormen, eller angripa den.
Redigerat:
Nja, hade jag varit du, hade jag valt ett annat instrument för att förhindra spridning av defekta gener. Förvarad som det verkar på en bakteriehärd till oren trycklaminatskiva. En steril skalpell vore optimalt, för du talar väl om självkastrering?
Som sagt. om du får för dig att skada jycken, får du räkna med en lätt irriterad husse.
Du sitter i en knepig sits som inte kan lösas med våld, såvida du inte har tillgång till rejäl backupp i form av överåriga mopedister etc.
Staffan
Som sagt. om du får för dig att skada jycken, får du räkna med en lätt irriterad husse.
Du sitter i en knepig sits som inte kan lösas med våld, såvida du inte har tillgång till rejäl backupp i form av överåriga mopedister etc.
Staffan