67 742 läst · 168 svar
68k läst
168 svar
Bilist parkerar bilen mellan vår och grannens uppfart
Hej, senaste tiden så har en hel del bilar parkerat framför vårt hus, antar då att samtliga jobbar på tågversktaden som ligger i närheten.
Detta har nu gjort så att vi har det svårt att ta oss in & ut från våran infart med båda bilarna och man behöver backa och köra fram 3 - 4 gånger innan man kommer in igen då vägen inte är bred alls samt har absolut 0 sikt för kommande cyklister/bilar och vägen är redan smal. Nu är det så att det enbart är en bil som vi tycker står väldigt dumt till då de andra står helt lagligt.
Våran infart ligger bredvid grannens infart, enbart en häck emellan, därav är trottoarkanten sänkt från vår till deras infart. Bilen i fråga väljer då att parkera mellan dessa två infarter och står och nosar på både vår och grannens infart.
Vad kan man göra åt detta? Bifogar även en bild så ni förstår hur det ligger till och fotot togs med utzoomad lins (0.5 zoom på iphone) så det ser bredare ut än vad det är. (Alla bilar hade åkt förutom just denna bil när fotot togs, men tänk att från den vita brevlådan så är det bilar parkerade).
Detta har nu gjort så att vi har det svårt att ta oss in & ut från våran infart med båda bilarna och man behöver backa och köra fram 3 - 4 gånger innan man kommer in igen då vägen inte är bred alls samt har absolut 0 sikt för kommande cyklister/bilar och vägen är redan smal. Nu är det så att det enbart är en bil som vi tycker står väldigt dumt till då de andra står helt lagligt.
Våran infart ligger bredvid grannens infart, enbart en häck emellan, därav är trottoarkanten sänkt från vår till deras infart. Bilen i fråga väljer då att parkera mellan dessa två infarter och står och nosar på både vår och grannens infart.
Vad kan man göra åt detta? Bifogar även en bild så ni förstår hur det ligger till och fotot togs med utzoomad lins (0.5 zoom på iphone) så det ser bredare ut än vad det är. (Alla bilar hade åkt förutom just denna bil när fotot togs, men tänk att från den vita brevlådan så är det bilar parkerade).
Medlem
· Västernorrland
· 11 188 inlägg
Vad är det för väg? Är det tänkt att man ska parkera efter densamme?
Det är en 30 väg i ett villaområde och trottoarkanten har alltid varit nedsänkt emellan våra infarter, sedan området byggdes på 50 talet eller så. Blir väldigt krångligt för oss att ta oss in speciellt när vi ska parkera då det inte finns mycket utrymme att manövrera på gatan då den är smal. Jag förstår inte riktigt din andra fråga, kan du tydlliggöra den?S Stefan1972 skrev:
har du läst på vilka regler som gäller i ditt område/lokala trafikföreskrifter? Så som bilden visar att det är trångt, men verkar ändå OK att parkera, men det kan finnas undantag.
saxat från hemsida med pareringsregler (om nu denna är korrekt!!!)
xxxx
Tänk på att räddningstjänstens fordon alltid ska kunna komma fram. Det innebär att du på smala gator, eller på platser där det av andra anledningar kan vara svårt att ta sig fram, inte får parkera. Det behöver inte finnas skyltar för det här, du kan ändå få böter eller få din bil bortforslad om polisen anser att du hindrar framkomligheten med din parkering. En bra tumregel är att det ska vara minst tre meter fri körbana när du parkerat.
I villaområden kan det finnas vändplatser för stora fordon som sopbilar och utryckningsfordon; där är det oftast parkeringsförbud.
Regler för parkering i villaområden
Det finns generella regler för parkering i villaområde, om det inte finns skyltar som säger annat. En grundregel är att parkering i villaområden inte ska hindra framkomlighet för andra. Ett exempel är att du inte får ställa dig så att någon annan inte kan köra in på eller ut från sin uppfart. Du kan bli bötfälld för det eller om du bryter mot andra parkeringsregler i villaområdet.xxxx
Tänk på att räddningstjänstens fordon alltid ska kunna komma fram. Det innebär att du på smala gator, eller på platser där det av andra anledningar kan vara svårt att ta sig fram, inte får parkera. Det behöver inte finnas skyltar för det här, du kan ändå få böter eller få din bil bortforslad om polisen anser att du hindrar framkomligheten med din parkering. En bra tumregel är att det ska vara minst tre meter fri körbana när du parkerat.
I villaområden kan det finnas vändplatser för stora fordon som sopbilar och utryckningsfordon; där är det oftast parkeringsförbud.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 296 inlägg
Samtidigt finns ofta möjlighet till gatuparkering i villaområden även om lokalkulturen kanske är att inte ställa sig där. Men som sagt, kolla de lokala trafikföreskrifterna som kommunen har beslutat om!
(Hos oss älskar besökande hantverkare att parkera i terrängen vid sidan av vägarna. Men det är inte tillåtet. Men inte mycket att göra.)
(Hos oss älskar besökande hantverkare att parkera i terrängen vid sidan av vägarna. Men det är inte tillåtet. Men inte mycket att göra.)
Det enda jag hittar är det som transportstyrelsen har angivit att det inte får väsentlgit försvåra in- och utfarten för oss, ringde även till de som har hand om felparkeringar mm på uppdrag av kommunen som bad mig att ringa till kommunen då det är en hårfin gräns.trähandtag skrev:
har du läst på vilka regler som gäller i ditt område/lokala trafikföreskrifter? Så som bilden visar att det är trångt, men verkar ändå OK att parkera, men det kan finnas undantag.
Regler för parkering i villaområden
Det finns generella regler för parkering i villaområde, om det inte finns skyltar som säger annat. En grundregel är att parkering i villaområden inte ska hindra framkomlighet för andra. Ett exempel är att du inte får ställa dig så att någon annan inte kan köra in på eller ut från sin uppfart. Du kan bli bötfälld för det eller om du bryter mot andra parkeringsregler i villaområdet.
xxxx
Bilen på bilden täcker sikten samt att dens bakdel går lite in på grannens infart och framdelen är precis efter den första pelaren som står framför den vita bilen (min bil).
Tänker att jag ska skriva ut en lapp där det står att man inte fårsvåra in och utfarter och se hur bilens ägare gör, annars får jag ta och kontakta kommunen förmodar jag.
Nej men precis, det är som sagt fullt tillåtet att parkera längs trottaren på gatan, tänkte mer då denna bilen ställer sig vid nedsänkt trottoarkant mellan vår och grannens infart så vi har det svårt att ta oss in eller ut när alla bilar har parkerat där över dan.Claes Sörmland skrev:
Samtidigt finns ofta möjlighet till gatuparkering i villaområden även om lokalkulturen kanske är att inte ställa sig där. Men som sagt, kolla de lokala trafikföreskrifterna som kommunen har beslutat om!
Hur menar du? Bredvid den vita bilen så står det i vanliga fall en till då vi har två bilar, även om vi enbart hade en bil så går det inte att vända bilen på våran tomt, jag backar alltid in och andra bilen kör allt in med huvudet först, oavsett om vi backar eller kör rakt ut från våran parkering så är det problematiskt just när denna bilen ställer sig där emellan, annars är det inga större problemC cotillion skrev:
Nej precis, häcken gör det redan svårt, vi har velat korta ner den men grannen vill inte det.K Kane skrev:
Men det har alltid funkat ändå då vi kryper fram tills vi får sikt, men nu när bilen ställer sig där så ser vi inget förens vi är helt ute med bilen, känns som gambling at this point. Då menar jag såklart bilar eller cyklister, fåtgängare ser vi oavsett då inget täcker sikten för trottoaren, det är sikten för vägen som försvinner helt.
Medlem
· Västernorrland
· 11 188 inlägg
nej jag bara tänkte på vad reglerna säger. Du skrev ingenting om vad det är för slags väg eller var i trådstarten.M Mille17 skrev:Det är en 30 väg i ett villaområde och trottoarkanten har alltid varit nedsänkt emellan våra infarter, sedan området byggdes på 50 talet eller så. Blir väldigt krångligt för oss att ta oss in speciellt när vi ska parkera då det inte finns mycket utrymme att manövrera på gatan då den är smal. Jag förstår inte riktigt din andra fråga, kan du tydlliggöra den?
Det är en vanlig 30-väg i ett villaområde, alltså en allmän väg där det inte finns några specifika skyltar om parkeringsförbud, enbart att det går att parkera emot en avgift. Det är rätt smalt och trottoaren är sänkt framför vår infart. Inga andra särskilda bestämmelser eller skyltar finns, så det är i princip de vanliga trafikreglerna som gäller.S Stefan1972 skrev:
Finns ingen info alls om det online, för kolla med kommunen.K Kane skrev:
Men nu handlade det ju om bilen som parkera om denne är felparkerad eller ej, vilket jag fortfarande inte har fått klarhet i. För vägen är lite böjd, så även om häcken hade varit lägre hade vi inte sett något förens vi kommer ut med bilen litegrann tyvärr.