208 639 läst · 442 svar
209k läst
442 svar
Bilder på din snickarbo
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Bax förresten, kollade på bilderna från din smedja som jag missat. Är det en gammal kombinationsmaskin som står på pallen? Ser ju ut som en vertikalfräs i den änden som är närmast kameran.
Jäpp!Mr Handyman skrev:
Till salu till och med.
Hade den ute på Blocket för ett litet tag sedan men ingen verkar vilja ha den.
Jag tyckte inte ens jag var dyr med tanke på vad dom brukar gå för.
Eller var jag det 10 långsjalar. Den är sliten i matarpaketet till planfunktionen.
Svaret finns redan, det är ett blästerskåp.bax skrev:
Tyvärr så har jag ännu inte fasta dragningar för tryckluften...
Kompressorn står i andra änden av rummet och jag får lägga en slang rakt över golvet när det ska blästras.
Så småningom så är det tänkt att det ska till smidigare lösningar.
(Dörren är slutmonterad i dagsläget, det är en gammal bild)
Riktigt fina snickarbodar ni har, tack för all inspiration. Själv står jag och väntar på att få tillträde till huset med tillhörande lagårdslänga där, hör och häpna, frugan håller med om att ett snickeri kan vara bra! Uppenbarligen en klok kvinna jag umgås med! ;-) Det jag funderar över är om Ni har, eller har sett exempel på, planlösningar för snickerier, arbetsflöden etc. Skulle gärna komma över så mycket info som möjligt för att kunna göra den "optimala" boden nu när jag kan börja från schratch. Tack på förhand!
Finns ofta diverse snickeri-böcker på biblioteket. Dessa är ofta översättningar av engelska/amerikanska böcker. Många av dem brukar behandla upplägget på snickeriet i något kapitel. Om det sedan stämmer med hur man själv mar möjlighet att jobba är en annan sak.
Har man lite ont om plats är det tyvärr lite av ett hönan-och-ägget-problem. Man behöver få ordning i verkstan för att kunna jobba men man vet inte hur man ska ha det förrän man testat att jobba i den...
Har man lite ont om plats är det tyvärr lite av ett hönan-och-ägget-problem. Man behöver få ordning i verkstan för att kunna jobba men man vet inte hur man ska ha det förrän man testat att jobba i den...
Här är en sida med olika exempel på planlösningar i "snickarboar"
Vilka exempariska verkstäder ni har..
Jag byggde ett hus 5x9m i två plan för att det skulle bli min snickarbod..
Men sen så gifte jag mig och fick två bonus barn som annekterade övervåningen i verksdan.
Nu håller jag på o bygger ut boningshuset så jag skall få tillbaka min bod..
så nu samsas allt på en liten yta på nedervåningen ..
Längstbak under all bråte syns min Triumph spitfire som jag håller på o renovera..
i taket en segelkanot under uppbyggnad.. och alla andra projeckt..
En fråga samtidigt..
Hur gör jag med min skjutdörr.. den är byggd med lättreglar och frigolit samt oljemasonit på in o utsida.. Tänkte sätta plåt eller nått på utsidan men vanlig takplåt tycker jag har för djupa
spår.. Jag vill att dörren inte skall bli för tung så att den blir svår att hänga av om det behövs..
Jag byggde ett hus 5x9m i två plan för att det skulle bli min snickarbod..
Men sen så gifte jag mig och fick två bonus barn som annekterade övervåningen i verksdan.
Nu håller jag på o bygger ut boningshuset så jag skall få tillbaka min bod..
så nu samsas allt på en liten yta på nedervåningen ..
Längstbak under all bråte syns min Triumph spitfire som jag håller på o renovera..
i taket en segelkanot under uppbyggnad.. och alla andra projeckt..
En fråga samtidigt..
Hur gör jag med min skjutdörr.. den är byggd med lättreglar och frigolit samt oljemasonit på in o utsida.. Tänkte sätta plåt eller nått på utsidan men vanlig takplåt tycker jag har för djupa
spår.. Jag vill att dörren inte skall bli för tung så att den blir svår att hänga av om det behövs..
Redigerat:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
jag håller på att bygga min snickeriverkstad just nu så ja törs då inte visa och seegt går det
men denna tråd va början av projektet iaf
http://www.byggahus.se/forum/golv/61684-ladugardsgolv-vaegg.html
men denna tråd va början av projektet iaf
http://www.byggahus.se/forum/golv/61684-ladugardsgolv-vaegg.html
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Hmm, känner igen problemen med golvet. Min blivande verkstad har ungefär samma brister... Det är också borta vid dyngstan problemen finns med yttermuren och det beror väl på flera saker, men framförallt att väggen inte får något stöd där från utsidan! Sen har väl en hel del spolats bort med regnvatten som inte letts iväg på rätt sätt.
Hur löste du problemet med muren som höll på att rämna då?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
ja först så tog jag en av våra jordbruks traktorer o tröck in väggen lite,, sen fyllde jag gropen" kodyngbrunn " på andra sidan med all material som jag bilat bort så det blev stabilt dåMr Handyman skrev:Hmm, känner igen problemen med golvet. Min blivande verkstad har ungefär samma brister... Det är också borta vid dyngstan problemen finns med yttermuren och det beror väl på flera saker, men framförallt att väggen inte får något stöd där från utsidan! Sen har väl en hel del spolats bort med regnvatten som inte letts iväg på rätt sätt.
vart ju en hel del material så det fyllde upp bra.
ska bygga en ny vägg endå framför denna vägg som lutar , tordes inte trycka väggen för mycke för då kunde hela skiten ovanför braka ner
Bilder från mitt kalla snickeri. Hyfsat med utrymme men saknar isolering och uppvärmning, en aerotemper på 2 kW räcker ingenstans. Skulle en hyfsad gasolvärmare a la Jula fungera? Eller blir det dyrare än elvärme?
Önskar det fanns plats för en större justersåg och bredbandsputs, men nu är det fullt.
Önskar det fanns plats för en större justersåg och bredbandsputs, men nu är det fullt.