208 638 läst · 442 svar
209k läst
442 svar
Bilder på din snickarbo
Tänkte kolla om det finns intresse för en ny tråd med Verkstadsbilder? Bilder från våra egna små som stora snickerier eller likaväl mekaniska verkstaden. Jag vill först kolla om det finns intresse eller ej. (Det finns flera liknande trådar på forumet, men inget samlat)
Jag tycker det vore intressant att se hur andra löst utrymmesproblem och få uppslag på nya intressanta maskiner och verktyg d^_^b
Sen är det alltid lika kul att få se riktigt trevliga justersågar, spånsugar, Makita och Festool-godis eller en och annan MIG-svets eller varför inte virkesupplag som man kan bli lagom avundsjuk på. Det finns säkert fler som mig, maskin-shopaholics...
Jag tycker det vore intressant att se hur andra löst utrymmesproblem och få uppslag på nya intressanta maskiner och verktyg d^_^b
Sen är det alltid lika kul att få se riktigt trevliga justersågar, spånsugar, Makita och Festool-godis eller en och annan MIG-svets eller varför inte virkesupplag som man kan bli lagom avundsjuk på. Det finns säkert fler som mig, maskin-shopaholics...
Jag sökte lite också men hittade ingen, den kanske har försvunnit?Daniel_N skrev:
Jag vet att några trådar som jag har startat ej finns längre.
Självklart vill jag se verkstadsbilder!
Har tyvärr ingen själv än så länge som jag kan bidra med.
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Nu har jag ju inte sett bilderna, men jag är fullständigt övertygad om att hur mycket jag än städade i skrubben som jag inbillar mig att man kan kalla verkstad så skulle det inte kunna bli så fint.
Mattias, det var kul att få se din verkstad! Ljust och rent! Mer än vad man kan säga om mina utrymmen... Kommer med lite bilder snart.
Gott om Festool systainers hos dig d^_^b
Funkar det bra, partikelfiltret som hänger i taket? Det är något jag verkligen behöver investera i för att spara på lungorna
Gott om Festool systainers hos dig d^_^b
Funkar det bra, partikelfiltret som hänger i taket? Det är något jag verkligen behöver investera i för att spara på lungorna
Jo, det är mycket ljus där! 8 st T5 lysrör på vardera 49 w. Enda nackdelen är att man inte ser ett skvatt när man lämnar verkstan. En och annan systainer har man samlat på sig. En av dem står det inte Festool på. Partikelfiltret fungerar utmärkt, men det brusar ungefär som en köksfläkt på fullt spett. Jag kan verkligen rekommendera filtret. Microclenes filter är relativt litet och reservfiltrena är billiga, och dessutom obrännbara. Som du ser går allt på hjul. Det senaste tillskottet är materialstället på hjul. Det var den slutgiltiga spiken i kistan för min dröm om en Arboga pelarborr.
Så nu lägger jag upp en liten bildserie. Tyvärr inhyser jag snickeriet i en separat byggnad, varmbonat men på tok för dyrt att värma upp, så det blir till att slå på Aerotempern när man ska jobba och det är trångt om saligheten. Men det fungerar, nästan alla maskiner på hjul tack och lov. Spånsug och limpressar fick inte vara med på bild...
Förresten, hade ett vilt projekt i höstas och drog fram ett spiro-rör från vedeldade bastun som ligger i samma byggnad som snickeriet, tanken var att få fram billig värme till snickeriet men jag tror avståndet mellan bastu och snickeri samt fläktkapaciteten är för dålig, det blev inte den effekt jag väntat mig. Kanske man ska bygga solpaneler?
Metallverkstan ligger tack och lov i varma utrymmen.
Ja, jag lider av maskin-samlar-syndromet... nejdå, hade en lite verksamhet som ligger på is just nu, så nu är det bara för hobby.
Förresten, hade ett vilt projekt i höstas och drog fram ett spiro-rör från vedeldade bastun som ligger i samma byggnad som snickeriet, tanken var att få fram billig värme till snickeriet men jag tror avståndet mellan bastu och snickeri samt fläktkapaciteten är för dålig, det blev inte den effekt jag väntat mig. Kanske man ska bygga solpaneler?
Metallverkstan ligger tack och lov i varma utrymmen.
Ja, jag lider av maskin-samlar-syndromet... nejdå, hade en lite verksamhet som ligger på is just nu, så nu är det bara för hobby.
Lite bilder från mina verkstadsutrymmen. Drömmer om färg på väggarna och +20 grader även när vintervindarna blåser snåla där ute...
Var har du köpt filtret? USA skulle jag gissa? Funderade just på vad de blå och röda "rattarna" på din bandsåg är för något, gissar på magnet-dosor för dosborr?mattiasp skrev:
Sorry förresten för kassa bilder, jag vet inte om jag laddade upp dom på fel sätt kanske, det såg bättre ut före uppladdning.