Här är några bilder på min verkstad 45 kvm + ett litet "kontor". Saknar mest nu en vedeldad varmluftskamin. och kanske en Logosol MF30 som verkar vara en mycket kompetent maskin.

• CIMG0343.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0344.jpg
    Skapa konto
  • CIMG0345.jpg
    Skapa konto
  • CIMG0346.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Riktigt trevligt snickeri! Öppen yta är ju idealet. Gillar din lösning med suva--skyddet, aldrig ivägen :) Är det bara Ejca-maskiner du har?
Ja satsa på en MF30, det är ingen småmaskin, med sina 400 kg och i princip obegränsade inställningsmöjligheter är det svårt att hitta något motsvarande för dom pengarna.
Kolla på www.nysagat.se, där finns flera bloggar med bildexempel på vad man kan göra med MF30n

Vedeldad varmluftskamin är något jag också skulle vilja investera i, men vad tror du om risken för gnistor? Det är trots allt en miljö med trädamm

Gruvberget skrev:
Riktigt trevligt snickeri! Öppen yta är ju idealet. Gillar din lösning med suva--skyddet, aldrig ivägen :) Är det bara Ejca-maskiner du har?
Ja satsa på en MF30, det är ingen småmaskin, med sina 400 kg och i princip obegränsade inställningsmöjligheter är det svårt att hitta något motsvarande för dom pengarna.
Kolla på www.nysagat.se, där finns flera bloggar med bildexempel på vad man kan göra med MF30n

Vedeldad varmluftskamin är något jag också skulle vilja investera i, men vad tror du om risken för gnistor? Det är trots allt en miljö med trädamm

Bandputsen, bandsågen och spånsugen är Ejca, såg/bordfräs och hyvel är något Italienskt märke. Jag har prata med sotaren om kamin och man fick inte ha det i verkstaden men i ett angränsande utrymme och det skulle jag kunna fixa, har kollat lite på http://www.varmluftspannor.com/files/varmluft_20.pdf. Man får bara lösa det så man kan blåsa in värmen.
Skadar nog inte att ta ett snack med sotaren igen innan man gör något.

Suva skyddet är mycket bra om man ska köra bordfräsen som sitter på sågen, då kan jag fälla upp det och haka det i en hasp i taket så är det inte i vägen.

Det är inte ordningen jag förundras mest över...utan vilka enorma summor det läggs på verktyg och maskiner... Är ni alla proffesionella möbelbyggare elelr?

Nej inte alla, du får se det lite som en hobby eller ett intresse. Jag kan själv sträcka mig till att kalla det en last.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Det är inte ordningen jag förundras mest över...utan vilka enorma summor det läggs på verktyg och maskiner... Är ni alla proffesionella möbelbyggare elelr?
du är på fel ställe, detta är ett forum för dom som gillar vektyg och maskiner, sådana kommentarer kan göra folk ledsna.

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
petersson79 skrev:
En hobby kan/brukar kosta vad man vill. Att jobba med bra maskiner är mycket roligt även om det är en hobby, en hobby som man kan ha nytta av.

Jag tänker inte svara på frågan. Jag är kränkt.

• Gilla
Anders 1920-tal och 2 till
  • Laddar…
petersson79 skrev:
En känslig punkt men,

Egentligen är det väl inte så stora summor i jämförelse med andra nöjen

Tex:

Ny bil 250000 nästan värdelös efter 10 år och dom flesta är inte taxichaufförer,

Utlandssemester en gång om året i 10 år = pengarna är borta,

Att ha ridhäst kostar minst 3000:- i månaden,

Det finns gott om exempel på lika dyra nöjen.

Dessutom om man köper begagnade snickerimaskiner av god kvalite går dom förmodligen att sälja om 10 år med vinst (om man nu mot förmodan skulle vilja det) , det gäller ju förstås inte elhandmaskiner.

En billig hobby är ingen riktig hobby, brukar man ju säga. Tror inte verktygsfetischism och snickrande egentligen ens anses hamna i dyra änden av skalan för hobbies. Få svenskar lägger nog mer än en hundring på verktyg nästan oavsett intressenivå, det bränner en skoter- eller båt-nisse på några år.

Men det blir dyra möbler och verandor om man ska fördela ut verktygsköpen över projekten, för många. Absolut. Men roliga att bygga :)

Det är väl som med allt annat, det handlar om prioriteringar.
Jag själv har ju inte den typen av stationära maskiner men rätt mycket dyra elverktyg och har lagt väldigt mycket pengar på mina bilar och traktorer (har 5 bilar och 2 traktorer liksom).

Men, jag super inte, snusar inte, röker inte, enda klädesplagget jag har köpt på 3 år är ett par snickarbyxor, åker aldrig på semester osv.
Så trots att jag lägger stora summor på min husrenovering så fortsätter jag att shoppa elverktyg. :)

skalman1 skrev:
Det är väl som med allt annat, det handlar om prioriteringar.
Jag själv har ju inte den typen av stationära maskiner men rätt mycket dyra elverktyg och har lagt väldigt mycket pengar på mina bilar och traktorer (har 5 bilar och 2 traktorer liksom).

Men, jag super inte, snusar inte, röker inte, enda klädesplagget jag har köpt på 3 år är ett par snickarbyxor, åker aldrig på semester osv.
Så trots att jag lägger stora summor på min husrenovering så fortsätter jag att shoppa elverktyg. :)

Det där kändes väldigt mycket (exakt) som en beskrivning av mig, och numera kanske min fru med...
(Fast vi har bara 1 bil och ingen traktor alls)
;)

I väntan på ekonomin och tiden till att rusta upp uthuset till snickarboa gäller det alltså att shoppa elverktyg istället !!
;)

Redigerat:
mattiasp skrev:
Jag tänker inte svara på frågan. Jag är kränkt.
Är det ok om jag återanvänder detta svar varje gång min fru frågar "behövs verkligen detta verktyg"?

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Ja, det begriper väl de flesta med ett verktygsproblem, att man kan inte använda rationella argument. Man måste flytta spelet till motståndarens planhalva och använda irrationella känsloargument. Som alla* vet finns det inga pålitliga motmedel mot en sådan argumentation.

* Alla som lever eller har levt med en partner under äktenskapsliknande förhållanden.

Redigerat:
mattiasp skrev:
Ja, det begriper väl de flesta med ett verktygsproblem, att man kan inte använda rationella argument. Man måste flytta spelet till motståndarens planhalva och använda irrationella känsloargument. Som alla vet finns det inga pålitliga motmedel mot en sådan argumentation.
Skall det inte vara "som alla gifta vet"?

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.