P
Hej alla

vet inte riktigt vart jag ska placera denna tråd så jag la den här! om nån moderator vet så flytta den !

har ett stort projekt på gång och nu skulle ja vilja ha råd om detta!
har tänkt o göra en snickeri verkstad av en gammal ladugård o då ska jag riva bort hela betonggolvet,byggåret är runt 1936 , som ni förstår när de gäller ladugårds betong golv så är det olika rännor o där dom förvarade maten åt djurena som e extremt stora på gamla ladugårdar =mycke bila o borra!,, iaf, nu till problemet... en av väggarna är på rasrisk och den är möjligen bärande,, *bifogad bild" hur ska jag göra? hur skulle ni göra? ja vill inte stå där o bila oså rasar väggen in o man får allt över sej!! ska ja bygga en ny vägg, o stadga upp innan ja börjar och bilar? eller gör jag rätt i att låta bli allt me tanke på hur situationen är

tack på förhand

• IMGP0159_10.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP0160_11.JPG
    Skapa konto
Varför vill väggen rasa? Hur är det med taket ovanför, riskerar det också att falla in?

Jag skulle nog ha bett en byggnadsingenjör eller nåt att komma och titta på plats innan jag bestämde mig...

P
Karin_Lindhagen skrev:
Varför vill väggen rasa? Hur är det med taket ovanför, riskerar det också att falla in?

Jag skulle nog ha bett en byggnadsingenjör eller nåt att komma och titta på plats innan jag bestämde mig...
marken har skälat och tryckt ner hela golvet med cirka 10-15cm, o den i sin tur pressar ut väggen,innanför den väggen är där all gödsel förvarades o det är cirka en meter djup kant ner till andra "marken"! taket ovanför är intakt men den bärs upp av den väggen, betonggolvet närmast den dörren har blivit stora bitar som går att dra ut ,så de går o bygga en ny vägg

ska kolla upp det med en byggnads ingenjör men man får nog svaret " riv o bygg nytt :surprised:

I stället för att bila bort det gamla golvet skulle jag lägga på ett nytt eller helt enkelt gjuta fast rännorna. Att ta bort hela det gamla golvet blir nog ett jätte projekt.

P
jakim skrev:
I stället för att bila bort det gamla golvet skulle jag lägga på ett nytt eller helt enkelt gjuta fast rännorna. Att ta bort hela det gamla golvet blir nog ett jätte projekt.
jo det är nåt vi tänkt på med men vi hade tänkt o isolerat golvet,och under betongen är det bara blålera,fanns ju varken armering eller isolerings material på den tiden så det e ren betong sen är de inte så mycke o gjuta uppepå :/ är skjutningar överallt o stora sprikor , bifogar en bild som visar hur det är.. och det är endast detta rum som berörs då alla andra har mer eller minddre trägolv som byts ut i omgångar,så jag vet inte, det blir ett stort projekt

• IMGP0340_2.JPG
    Skapa konto
P
så va golvet bortbilat :D tog runt en vecka heltidsjobb att få bort allt, har dock tagit mindre tid om det inte hade varit dubbelgjutet golv!! :mad: och det känns verkligen i kroppen :/ nu ska bara väckarna rivas o sen ska ett nytt golv göras, blir nog ett flytande golv eller torpargrund eller nåt liknande med åsar,

• IMGP0243_1.JPG
    Skapa konto
  • IMGP0239_2.JPG
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.