Jag tar upp den här tråden igen för att jag gillar den och jag har städat min verkstad. Jag bygger mest större saker till mig själv och en del på beställning. Exempelvis dörrar, fönster, grindar, bord m.m. Närmaste projektet är en L-trappa i ek åt en kund. Det ska bli riktigt kul för det är min första L. Använder den även genom min snickarfirma som jag driver deltid vid sidan av mitt ordinarie jobb.

Mina tankar om verkstaden är att den första hand är till för att användas och vara praktisk. Det ska inte vara ett perfekt städat showroom vilket också syns. Jag vill inte samla på mig massor småprylar och bra och ha jiggar som det finns i överflöd att köpa. Lägger hellre pengar på maskiner. Ytan är på ca 65kvm och drygt 2,90 till tak. Värms upp av en luftvärmepump.



En verkstad med snickerimaskiner och träarbeten, inklusive en dekorativ trappdel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är min entre, genom garageporten. Det är kasst och jag ska bygga en dörr om jag får tid.
Verkstad med bandsåg, kombihyvel och fräsbord, samt trämaterial och verktyg i ett organiserat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bandsåg, kombihyvel, fräsbord och en band/skivputs står i en grupp.
Verkstad med verktygshyllor, kombihyvel, fräsbord och delar av träprojekt synliga. Utsugsarm och snickeriverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordsfräs och en gerklipp
Verkstad med träsvarv, hyvelbänk, och ordnad vägg med planotvingar, arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Justersåg, min hembyggda cyklon och min vägg med planotvingar
Verkstad med hemmagjort MFT-bord, svarv, utsugssystem och verktygstavla med tvingar och handverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt hemgjorda MFT som jag är väldigt nöjd med. Solberga svarv i bakgrunden och min sorgligt lilla samling tvingar. Köper när jag behöver.
Verkstadsinteriör med verktygstavla, bordsyta, tvingar på väggen och svarv i bakgrund. Luftvärmepump syns ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min arm med utsug och el. Mycket praktisk.
Verkstad med snickerimaskiner, arbetsbänk och verktygsvägg, ren och välorganiserad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från entren.
 
  • Gilla
RmK_71 och 16 till
  • Laddar…
Röd trefas industriströmuttag monterad på vägg med vit elkabel löpande i kabelkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk installation av vit dubbeluttag på vägg med kabelkanal och anslutningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En verkstad med olika träbearbetningsmaskiner och verktyg under installation av eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad under uppbyggnad med olika verktyg och staplade lådor längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller på så smått. Ska upp ca 15 uttag blandat enfas och trefas.
 
  • Gilla
Masses och 5 till
  • Laddar…
Håller också på att få skit på plats... börjar bli ordning....
 
  • Välorganiserad verkstad med ordnade verktyg på väggpaneler och en arbetsbänk med diverse verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstad med diverse verktyg och material under organisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstad med verktyg, arbetsbänk och arrangemang av högt placerade förvaringsenheter som visar framsteg i organisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders 1920-tal och 6 till
  • Laddar…
Har varit ett år med väldigt lite besök eller fixande av snickarboden. Det som hänt sedan sist är att äldste sonen (snart 5) fått en egen snickarbänk. Så nu är han bättre rustad än sin gamla farsa som fortfarande kämpar med Mft/3 skivan rangligt uppsatt.. :)

Barns snickarbänk i ett välordnat arbetsrum med verktyg och en MFT/3-skiva i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av snickarbod med verktyg och en barnstor snickarbänk framför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjuder även på en dagsaktuell utomhusbild som omväxling..

Röd snickarbod täckt med snö vid en flod i ett vinterligt skogslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
:surprised: Tycker taket sviktar betänkligt. :thinking:
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
:surprised: Tycker taket sviktar betänkligt. :thinking:
Dessa jäkla panorama-bilder.. :)
 
Redigerat:
jackt jackt skrev:
Dessa jäkla panorama-bilder..
Jag som trodde du testat att göra en böjd laminering av tacknocken..
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag som trodde du testat att göra en böjd laminering av tacknocken..
Egentligen ligger snickarboden i en tredje dimension, har misslyckats med ett gravitations experiment, därför har jag inte varit där på länge. Strålning är för hög fortfarande..
 
  • Gilla
siggebo och 1 till
  • Laddar…
Det var ju inget fel på läget till din snickarboa iaf. Jag skulle stå utanför o grilla korv istället för att snickra
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Det var ju inget fel på läget till din snickarboa iaf. Jag skulle stå utanför o grilla korv istället för att snickra
Idag hade korvgrillning varit bra kanske, lite ruggit -10.. Och det finns plats avsatt för det. ;)
Röd stuga och vedeldad grillplats i ett snöigt skogslandskap, med vedtrave vid sidan.
 
Detta är väl som att svära i kyrkan, men jag funderar på att flytta snickarboden. :surprised:

Hur trevligt och mysigt det än är i dagens så är den för liten, ca 12.5kvm. Har tankar på att bygga ut den, men det är svårt att göra samtidigt som man har den där. Och även om det bara är 50m att gå, drar man sig lite att gå dit. Behöver även få dit riktig 3-fas, har bara en gammal 4-ledare så det är numera bara 2-fas. Har använt 16A förlängningssladd för att kunna köra maskinerna. Vill även ha vatten, och det är mycket svårt då snickarboden ligger ca 10m lägre än lägsta punkten på avloppet vid huset..

Så då har jag funderat de senaste dagarna att flytta den. Jag har ett vindsutrymme i torpet brevid stora huset. Den används nu bara till att samla skräp. Tanken var i framtiden att ungarna ska ha ett ”allrum” där när de blir större, och inte vill hänga med sina päron.

Rött trähus med vita knutar och grönskande trädgård under sommarhimlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinden är hela huset. Från skorstenen till detta fönstret är det nu ett rum med två kattvinder på sidorna.

Oinredd vind med öppet golvutrymme, fönster och lutande tak, samt diverse byggmaterial spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd vindsvåning med branta takbjälkar, rörigt med lådor och en synlig brant trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt vindutrymme med träbjälkar och en smal trappa som leder neråt, potentiell plats för ombyggnad till snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra delen, är helt öppet.
En rörig vind med fönster och förvarade byggmaterial och gamla möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där finns även trappan upp.
Vy ovanifrån på en trång och brant trätrappa i ett vindsrum med dörrar och brädor placerade vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken var att ”riva ut” allt, göra ett stort rum av hela utrymmet, isolera takstolarna och gavlar. Dra upp vatten och avlopp från undervåningen samt dra upp el (finns nydragen 20A till torpet.)

Detta är nog det lätta, problemet är ur man tar upp maskiner och virke och sig själv med minsta problem. Trappen är mycket brant och trång. Den tar också yta i rummet. Så tanken var att göra en ”ytterdörr” på baksidan. Finns ett liknande fönster som på framsidan.

Röd träsnickarbod med vita knutar och vit dörr, på en trädäck med vita utemöbler, inramad av grönska och ett rödfärgat hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan hur man gör en snygg trapp/ramp som inte förstör uteplatsen bakom torpet?

Trädgård med uteplats och stolen, brunt hus med fönster och dörr, grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tanke var att dra en landgång över uteplatsen till gräsmattan brevid. Där är ett problem att befintligt vindsgolv är bara ca 2meter över trallen. Eller ska man lägga en trapp längsmed gaveln.

Vill gärna höra lite tankar och feedback. Någon som gjort något liknande med en trapp utvändigt?
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
jackt jackt skrev:
Detta är väl som att svära i kyrkan, men jag funderar på att flytta snickarboden. :surprised:

Hur trevligt och mysigt det än är i dagens så är den för liten, ca 12.5kvm. Har tankar på att bygga ut den, men det är svårt att göra samtidigt som man har den där. Och även om det bara är 50m att gå, drar man sig lite att gå dit. Behöver även få dit riktig 3-fas, har bara en gammal 4-ledare så det är numera bara 2-fas. Har använt 16A förlängningssladd för att kunna köra maskinerna. Vill även ha vatten, och det är mycket svårt då snickarboden ligger ca 10m lägre än lägsta punkten på avloppet vid huset..

Så då har jag funderat de senaste dagarna att flytta den. Jag har ett vindsutrymme i torpet brevid stora huset. Den används nu bara till att samla skräp. Tanken var i framtiden att ungarna ska ha ett ”allrum” där när de blir större, och inte vill hänga med sina päron.

[bild]
Vinden är hela huset. Från skorstenen till detta fönstret är det nu ett rum med två kattvinder på sidorna.

[bild] [bild] [bild]

Den andra delen, är helt öppet.
[bild]

Där finns även trappan upp.
[bild]

Tanken var att ”riva ut” allt, göra ett stort rum av hela utrymmet, isolera takstolarna och gavlar. Dra upp vatten och avlopp från undervåningen samt dra upp el (finns nydragen 20A till torpet.)

Detta är nog det lätta, problemet är ur man tar upp maskiner och virke och sig själv med minsta problem. Trappen är mycket brant och trång. Den tar också yta i rummet. Så tanken var att göra en ”ytterdörr” på baksidan. Finns ett liknande fönster som på framsidan.

[bild]
Frågan hur man gör en snygg trapp/ramp som inte förstör uteplatsen bakom torpet?

[bild]
En tanke var att dra en landgång över uteplatsen till gräsmattan brevid. Där är ett problem att befintligt vindsgolv är bara ca 2meter över trallen. Eller ska man lägga en trapp längsmed gaveln.

Vill gärna höra lite tankar och feedback. Någon som gjort något liknande med en trapp utvändigt?
Låter som en våt snickardröm. :) se till att kanske få ett litet dammfritt rum för finmeckande och lödning? :)

Och en landgång låter ju sjukt ballt.
 
Redigerat:
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Du kanske kan ha en lös landgång, då stör den inte uteplatsen annat än när den används
 
Byurn Byurn skrev:
Du kanske kan ha en lös landgång, då stör den inte uteplatsen annat än när den används
Ja, det var en tanke jag hade också, frågan är hur man löser det?
 
Enkelt.

Flygplan parkerat med öppen dörr och ansluten passagerartrappa på flygplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.