208 941 läst · 442 svar
209k läst
442 svar
Bilder på din snickarbo
Jag tar upp den här tråden igen för att jag gillar den och jag har städat min verkstad. Jag bygger mest större saker till mig själv och en del på beställning. Exempelvis dörrar, fönster, grindar, bord m.m. Närmaste projektet är en L-trappa i ek åt en kund. Det ska bli riktigt kul för det är min första L. Använder den även genom min snickarfirma som jag driver deltid vid sidan av mitt ordinarie jobb.
Mina tankar om verkstaden är att den första hand är till för att användas och vara praktisk. Det ska inte vara ett perfekt städat showroom vilket också syns. Jag vill inte samla på mig massor småprylar och bra och ha jiggar som det finns i överflöd att köpa. Lägger hellre pengar på maskiner. Ytan är på ca 65kvm och drygt 2,90 till tak. Värms upp av en luftvärmepump.
Här är min entre, genom garageporten. Det är kasst och jag ska bygga en dörr om jag får tid.
Bandsåg, kombihyvel, fräsbord och en band/skivputs står i en grupp.
Bordsfräs och en gerklipp
Justersåg, min hembyggda cyklon och min vägg med planotvingar
Mitt hemgjorda MFT som jag är väldigt nöjd med. Solberga svarv i bakgrunden och min sorgligt lilla samling tvingar. Köper när jag behöver.
Min arm med utsug och el. Mycket praktisk.
Vy från entren.
Mina tankar om verkstaden är att den första hand är till för att användas och vara praktisk. Det ska inte vara ett perfekt städat showroom vilket också syns. Jag vill inte samla på mig massor småprylar och bra och ha jiggar som det finns i överflöd att köpa. Lägger hellre pengar på maskiner. Ytan är på ca 65kvm och drygt 2,90 till tak. Värms upp av en luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är min entre, genom garageporten. Det är kasst och jag ska bygga en dörr om jag får tid.
Logga in
Skapa konto
Bandsåg, kombihyvel, fräsbord och en band/skivputs står i en grupp.
Logga in
Skapa konto
Bordsfräs och en gerklipp
Logga in
Skapa konto
Justersåg, min hembyggda cyklon och min vägg med planotvingar
Logga in
Skapa konto
Mitt hemgjorda MFT som jag är väldigt nöjd med. Solberga svarv i bakgrunden och min sorgligt lilla samling tvingar. Köper när jag behöver.
Logga in
Skapa konto
Min arm med utsug och el. Mycket praktisk.
Logga in
Skapa konto
Vy från entren.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Håller på så smått. Ska upp ca 15 uttag blandat enfas och trefas.
Håller också på att få skit på plats... börjar bli ordning....
Har varit ett år med väldigt lite besök eller fixande av snickarboden. Det som hänt sedan sist är att äldste sonen (snart 5) fått en egen snickarbänk. Så nu är han bättre rustad än sin gamla farsa som fortfarande kämpar med Mft/3 skivan rangligt uppsatt..
Bjuder även på en dagsaktuell utomhusbild som omväxling..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bjuder även på en dagsaktuell utomhusbild som omväxling..
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Det var ju inget fel på läget till din snickarboa iaf. Jag skulle stå utanför o grilla korv istället för att snickra
Detta är väl som att svära i kyrkan, men jag funderar på att flytta snickarboden.
Hur trevligt och mysigt det än är i dagens så är den för liten, ca 12.5kvm. Har tankar på att bygga ut den, men det är svårt att göra samtidigt som man har den där. Och även om det bara är 50m att gå, drar man sig lite att gå dit. Behöver även få dit riktig 3-fas, har bara en gammal 4-ledare så det är numera bara 2-fas. Har använt 16A förlängningssladd för att kunna köra maskinerna. Vill även ha vatten, och det är mycket svårt då snickarboden ligger ca 10m lägre än lägsta punkten på avloppet vid huset..
Så då har jag funderat de senaste dagarna att flytta den. Jag har ett vindsutrymme i torpet brevid stora huset. Den används nu bara till att samla skräp. Tanken var i framtiden att ungarna ska ha ett ”allrum” där när de blir större, och inte vill hänga med sina päron.
Vinden är hela huset. Från skorstenen till detta fönstret är det nu ett rum med två kattvinder på sidorna.
Den andra delen, är helt öppet.
Där finns även trappan upp.
Tanken var att ”riva ut” allt, göra ett stort rum av hela utrymmet, isolera takstolarna och gavlar. Dra upp vatten och avlopp från undervåningen samt dra upp el (finns nydragen 20A till torpet.)
Detta är nog det lätta, problemet är ur man tar upp maskiner och virke och sig själv med minsta problem. Trappen är mycket brant och trång. Den tar också yta i rummet. Så tanken var att göra en ”ytterdörr” på baksidan. Finns ett liknande fönster som på framsidan.
Frågan hur man gör en snygg trapp/ramp som inte förstör uteplatsen bakom torpet?
En tanke var att dra en landgång över uteplatsen till gräsmattan brevid. Där är ett problem att befintligt vindsgolv är bara ca 2meter över trallen. Eller ska man lägga en trapp längsmed gaveln.
Vill gärna höra lite tankar och feedback. Någon som gjort något liknande med en trapp utvändigt?
Hur trevligt och mysigt det än är i dagens så är den för liten, ca 12.5kvm. Har tankar på att bygga ut den, men det är svårt att göra samtidigt som man har den där. Och även om det bara är 50m att gå, drar man sig lite att gå dit. Behöver även få dit riktig 3-fas, har bara en gammal 4-ledare så det är numera bara 2-fas. Har använt 16A förlängningssladd för att kunna köra maskinerna. Vill även ha vatten, och det är mycket svårt då snickarboden ligger ca 10m lägre än lägsta punkten på avloppet vid huset..
Så då har jag funderat de senaste dagarna att flytta den. Jag har ett vindsutrymme i torpet brevid stora huset. Den används nu bara till att samla skräp. Tanken var i framtiden att ungarna ska ha ett ”allrum” där när de blir större, och inte vill hänga med sina päron.
Logga in
Skapa konto
Vinden är hela huset. Från skorstenen till detta fönstret är det nu ett rum med två kattvinder på sidorna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tanken var att ”riva ut” allt, göra ett stort rum av hela utrymmet, isolera takstolarna och gavlar. Dra upp vatten och avlopp från undervåningen samt dra upp el (finns nydragen 20A till torpet.)
Detta är nog det lätta, problemet är ur man tar upp maskiner och virke och sig själv med minsta problem. Trappen är mycket brant och trång. Den tar också yta i rummet. Så tanken var att göra en ”ytterdörr” på baksidan. Finns ett liknande fönster som på framsidan.
Logga in
Skapa konto
Frågan hur man gör en snygg trapp/ramp som inte förstör uteplatsen bakom torpet?
Logga in
Skapa konto
En tanke var att dra en landgång över uteplatsen till gräsmattan brevid. Där är ett problem att befintligt vindsgolv är bara ca 2meter över trallen. Eller ska man lägga en trapp längsmed gaveln.
Vill gärna höra lite tankar och feedback. Någon som gjort något liknande med en trapp utvändigt?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Låter som en våt snickardröm. se till att kanske få ett litet dammfritt rum för finmeckande och lödning?jackt skrev:Detta är väl som att svära i kyrkan, men jag funderar på att flytta snickarboden.
[bild]
[bild] [bild] [bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Och en landgång låter ju sjukt ballt.
Redigerat: