Frustrator skrev:
Hur stort har du?
Ca 5m lång och 2.3m bred
 
jackt, glöm inte att skörda mossan på taket på snickarboa, nog för att det är fint med grönt tak ;)
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
jackt, glöm inte att skörda mossan på taket på snickarboa, nog för att det är fint med grönt tak ;)
:)

Brukar gå upp en gång om året, mossa finns det men tror små nedblåsta grenar är det mest av..
Nackdelen när stugan står under gigantiska träd, ligger bakom ett berg i norr och solen visar sig lite på morgonen..
 
Mysigt krypin du har jackt, får ju mina 18 kvadrat att framstå som ödslig lagerlokal(y)
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Förstår det, om du kan, ta ner några grenar som lutar över taket. Inga problem att "gallra" ut lite på de största träden. Jag skulle ta bort mossan för den gör tyvärr mer skada än den är vacker :(

jackt skrev:
:)

Brukar gå upp en gång om året, mossa finns det men tror små nedblåsta grenar är det mest av..
Nackdelen när stugan står under gigantiska träd, ligger bakom ett berg i norr och solen visar sig lite på morgonen..
 
Ola C skrev:
Mysigt krypin du har jackt, får ju mina 18 kvadrat att framstå som ödslig lagerlokal(y)
Tack! Det är compact living. Inte många väggytor som är lediga. Skulle behöva ta bort innertaket så jag kan nyttja "vinden"..

Men jag har en dröm om att kunna bygga ut/bygga om till ca 35kvm.. :)
 
Ville få mer ordning på "finträbitarna". Hittills har de legat på golvet och i lådor. Nu när jag flyttat runt, fick jag en bit vägg ledig där lite hyllor skulle passa. Var förbi Ikea och köpte några bitar "Algot"..

Verkstadsinteriör med en svarv i förgrunden och organisering av träbitar på hyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vita Ikea hyllor fyllda med olika storlekar av träbitar och träskivor sorterade för ordning i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Seglartokig och 4 till
  • Laddar…
Nybyggd dubbelgarage i anslutning till hus, perfekt för snickarverkstad, med röd bil utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer på posten till sommaren. 56m2 snickarverkstad.
 
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
jackt, fina bilder och snyggt ordnat på liten yta!

Jag hade nästan gett upp hoppet att få in hyvel i min inte jättestora verkstad, men dina bilder gav nytt hopp :)

Vad är det för hyvel du har?
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Tack! Varken hyveln eller sågen är speciellt stora, större kompakt-modell typ. Så de passar bra här.
Hyveln är en Emco MH30, med 3-fas motor. Köpte den tillsammans med såg/fräsen, då var den gjord som en kombimaskin, alla tre enheterna använde samma motor. Sedan tyckte jag att jag ville ha dem isär och beställde en originalmotor från Emco.
 
Tack för info!

Hur får du maskinerna på hjul att stå still när du ska använda dem? Räcker det med bara spärren på hjulen?
 
Ja, det räcker om man kör mindre/normala bitar. Hela kombin väger upp mot 150kg så det är hyfsat stabilt, men jag har funderat på att sätta dit något liknande "dörrhållare", en pinne man trycker ner mot golvet som låser..
 
Hm... ja, eller också skulle man ha en ram som både kan stå på golvet och lyftas upp på hjul. Alltså som nedersta delen av en gymnastikplint. Undrar om den mekanismen finns för andra ändamål och vad den i så fall kallas.
 
Det finns också. Har sett färdiga stålramar med hjul dom funkar så. Tror jag sett lösa hjul med som funkar så. Absolut en väg att gå. Jag gjorde min ram på enklast möjliga sätt för att få funktionen..
 
Fortsätter lägga upp bilder på omvandlingen. Är så glad att ha tid äntligen att fixa till det bättre..
Denna ggr svarv-hörnan. Fått upp svarvjärn och andra tillbehör. Rensat lilla hurtsen så det bara är saker till svarvning där. Har några mer saker som jag vill få upp, men det får vänta tills jag kan flytta såg/fräs-tillbehören som hänger på väggen.

Fixat el, så behöver inte sladdar på golvet eller skarvsladdar hängandes på väggarna.

Välorganiserad svarv-hörna med verktyg på väggen, arbetsbänk och en svarv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även tanke om hur man skulle, relativt enkel, fixa till baksidan så man får lite mer plats. Får återkomma om det. :)

Det som behöver göras härnäst är en arbetsbänk som inte riskerar ramla ner på golvet.. :D
 
  • Gilla
Seglartokig och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.