87 854 läst · 377 svar
88k läst
377 svar
Bidrag för energieffektivisering i småhus från 3 juli
Fick besked idag (26 september) att min ansökan från den 3 juli gått igenom.madde_r skrev:
Man kan ju då tro att pengarna skulle betalas ut inom ett par dagar men efter att man fått beslutet ska man fylla i en i princip likadan ansökan (begäran om utbetalning) som man redan gjort, trots att man fyllde i bankuppgifter mm redan i den initiala ansökan..
3 månader sen ansökan och inget svar, det lär väl inte hjälpa nåt att tjata och är nog bara att vänta in besked....men men, tålamod!
Jag har en gammal kombipanna som jag tidigare kört pellets i. Dock gav brännaren upp i våras och kör med elpatronen sedan dess.
Vad tror ni man behöver göra för att kvala in? Är det registrerat någonstans att jag har pellets (ingen vet ju att jag kör elpatron)?
Vad tror ni man behöver göra för att kvala in? Är det registrerat någonstans att jag har pellets (ingen vet ju att jag kör elpatron)?
Du behöver slänga ut pannan och installera direktverkande el. Har ställt frågan själv och fick till svar att det inte spelar någon roll om man har en trasig kombipanna eller av annan anledning använder elpatron i en panna som från början var avsedd för eldning. Bidraget gäller bara om du har elpanna eller gas.S Sixten76 skrev:
Precis, jag fick avslag av samma skäl. Att oljepannan inte varit brukbar senaste 25-åren spelade ingen roll....H Hazelberg skrev:Du behöver slänga ut pannan och installera direktverkande el. Har ställt frågan själv och fick till svar att det inte spelar någon roll om man har en trasig kombipanna eller av annan anledning använder elpatron i en panna som från början var avsedd för eldning. Bidraget gäller bara om du har elpanna eller gas.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 302 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 302 inlägg
"För att få bidrag måste du äga och stadigvarande bo i småhuset. Småhuset ska också värmas upp med antingen direktverkande el eller genom ett vattenburet distributionssystem som värms upp av el eller genom gasförbränning. Även tappvarmvattnet måste värmas upp av el eller gasförbränning."A Anvandarnamn_ skrev:
Det stämmer ju inte in på din bostad, så svaret är nej. Eller söka kan du göra, men du bör få avslag.
I en del inlägg i tråden har det framförts tankar om ev revidering av kraven för att få bidrag skulle kunna komma eftersom de i vissa fall ter sig märkliga. Jag kontaktade Klimat- och näringslivsdepartementet för att få veta om några sådana planer eller tankar fanns. Deras svar var ett entydigt nej.
Jag kan inte svara på det.A Anvandarnamn_ skrev:
Men ska det funka så behöver du ju i så fall slänga ut BVP, sätta in en elpanna, byta elpanna mot något du kan söka bidrag för.
när du söker bidraget så behöver du skicka med driftskalkyler etc. Som stärker energibesparingen.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 926 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 926 inlägg