S
Möjligt att jag missat detta och det framkommit i tråden, men när du skriver ”bor gratis”, innebär det att dom i dödsboet betalar alla driftkostnader för huset?

S Snikhol skrev:
Möjligt att jag missat detta och det framkommit i tråden, men när du skriver ”bor gratis”, innebär det att dom i dödsboet betalar alla driftkostnader för huset?
Ja, så funkar det ju. Det är ju dödsboets hus.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det är ju vääääldigt konstigt om det inte finns något testamente att det dra ut på tiden...
En person som då bor i huset brukar få 3 månader (om det är barn med kan man få längre tid) att flytta ut och sen skrivs det över på nya ägarna (bröstarvingarna).

EDIT: För att förtydliga, en sambo ärver ingenting om det inte finns testamente och det finns inget då att utreda om hon inte är inskriven som ägare redan till huset.

Har de kontaktat Kronogodemyndigheten som jag föreslog lååångt upp i tråden?
Det kan vem som helst som är inskrivna i dödsboet göra.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
S
Globetrot Globetrot skrev:
Då kan dom ju säga upp elabonnemanget till våren. Se hur kul det blir att bo där då.

• Gilla
Johanna_sar
  • Laddar…
S
Nä men skämt åsido, byt lås och kör ut snyltgästen. Kan bli dyrare att vara passiv här än att eventuellt begå ett lindrigt brott.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Något är fel. Boutredningsmannen skulle kunna skicka in en bouppteckning utan att inkludera den s.k "sambon", sambon får möjlighet att bestrida saken via tingsrätt. Jag förstår inte varför han väntar.
Enligt boutredningmannen kan han inte ignorera ett yrkande. Det är i strid med hans opartiskhet.

Så det verkar som att han väljer det andra sättet att inkludera henne tills det finns beslut. Men det kommer ju överklagas

Jag tolkat helheten av råd som att om man inte på egen hand vill bekosta juridisk hjälp får man ligga på boutredaren och vänta.

Redigerat:
S
Kan dom inte göra ett delskifte på huset?
Alltså arvsskifta huset till barnen.

Är ju bara att skicka in till lantmäteriet.

Edit: sorry, boutredningsman omöjliggör det

S Snikhol skrev:
Kan dom inte göra ett delskifte på huset?
Alltså arvsskifta huset till barnen.

Är ju bara att skicka in till lantmäteriet.

Edit: sorry, boutredningsman omöjliggör det
Går inte nej…

S
Går inte nej…
Trist situation. Men hon var skriven på annan adress? Då måste dom väl ändå kunna köra ut snyltgästen, tills frågan är utredd.

Så länge boet är satt under förvaltning av boutredningsmannen, så bestämmer boutredningsmannen allt. Ingen arvinge kan gå in och ex. säga upp elabbonemang, eller sälja huset. Att en boutredningsman tillsätts är en tvångsåtgärd, "ägarna" har då ingen förfoganderätt till egendomen.

Det som är märkligt här är att det låter som det har tagit ett år, och man har ändå inte kunnat avfärda "sambon". Det måste gå att iallafall få ett tidschema från boutredningsmannen. Eller finns här någon ytterligare komplikation som vi inte får veta (och inte har med att göra)?

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
D
Det har tagit två månader......Sedan kvinnan begärade att få ingå i dödsboet

Inte särskilt lång tid......

Naturligtvis behöver boutredningsmannen utreda saken.

Att personen bor gratis är ett mindre problem i sammanhanget. Det kan vara taktiskt av boutredningsmannen att se till att hens beslut och avhysning koordineras. Man vill så att säga inte röra upp för mycket känslor hos en person som ockuperar det hus man är satt att förvalta.

Visar det sig helt ogrundat påstående från kvinnan kan det hända saker väldigt snabbt.

Kan det inte vara så att en arvinge varje jul och nyår bodde hemma hos pappan? Kanske läge att hålla den traditionen vid liv även om pappan är död :)

• Gilla
  • Haha
Hemtorparen och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Enligt boutredningmannen kan han inte ignorera ett yrkande. Det är i strid med hans opartiskhet.

Så det verkar som att han väljer det andra sättet att inkludera henne tills det finns beslut. Men det kommer ju överklagas

Jag tolkat helheten av råd som att om man inte på egen hand vill bekosta juridisk hjälp får man ligga på boutredaren och vänta.
Kanske okunnigt av mig, men hennes yrkande att vara sambo, varför skulle det hindra en bouppteckning? En bouppteckning är ju att fastställa vad som ingår i dödsboet och vilka som är dödsbodelägare. Som jag förstår det är en sambo inte en dödsbodelägare eller arvinge, däremot kan denna ha ekonomiskt krav på dödsboet just i rollen som sambo, t ex halva bostaden pga den anskaffats som gemensam bostad.
Så oavsett det senare borde en bouppteckning kunna ske direkt.
Men någon kunnig får rätta mig om jag har fel.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
D
Begär kvinnan det så ska det göras en bodelning och det ska göras innan bouppteckningen.

TRJBerg
D Derbyboy skrev:
Begär kvinnan det så ska det göras en bodelning och det ska göras innan bouppteckningen.
Varför?

D
Bouppteckning syftar till att slå fast vad personen äger och vilka skulder som finns. Kan väl vara lämpligt att dessförinnan avgöra om kvinnan äger något av detta, skuld eller tillgång?

"Om den avlidne var gift och makarna hade giftorättsgemenskap, det vill säga att någon av dem hade giftorättsgods, måste bodelningen ske innan den avlidnes tillgångar kan delas upp. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom. Bodelning måste också ske om den avlidne var sambo och den efterlevande sambon har begärt det."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.