70 296 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
Men om min vän anlitar en advokat för att bestrida ett beslut av boutredning man, brukar det omfattas? Jag ska be henne kolla. Men då krävs ett beslut först…det verkar dröja.D Derbyboy skrev:bra tanke men arvstvister brukar inte ingå i rättsskydd på hemförsäkringen. Formellt är det ju dödsboets bekymmer. Behöver enskild dödsbodelägare stämma dödsboet så går det nog på hemförsäkringens rättskydd.
Två månader har det alltså tagit för boutredningsmannen att utreda huruvida hennes påstående är korrekt eller inte. Troligtvis hävdar kvinnan att bostaden införskaffats för gemensamt bruk.
Jag gissar att just den biten gått ganska snabbt för boutredningsmannen. Några skrivelser osv, till lantmäteriet bla. Kanske till Skatteverket.
Därefter behöver boutredningsmannen utreda om de ens varit sambos. Det kan vara knöligare. Här kan man tänk sig att kvinnan hävdar att hon betalat en del hushållskostnader, boutredningsmannen väntar på kontoutdrag. Det tar tid eftersom kvinnan inte tänker presentera några eller hon kanske inte kan presentera några.
Hurusom tror jag boutredningsmannen snart behöver avsluta sin utredning kring förhållandena ovan.
Under tiden kan ni, precis som ni gör kolla på vilka alternativ det finns om det drar ut på tiden. Mitt tips är att anlita en jurist.
Jag tror inte att din vän skall ”bara släppa” det bara för att hon inte har råd att själv anlita en jurist. Dessa råd är dåliga.
Hon bör i så fall
1. Kolla med hemförsäkring
2. Bestrida och driva själv
3. Lämna in bestridande själv till tingsrätten (kostar ca 900kr)
Att som vissa påstår bara lägga sig platt är jättedumt, speciellt om det saknas underlag helt för samboskap. Men tyvärr är steg ett via boutredningsmannen. Ge hen ett par månader till. Att bara ”ge” bort tiotusentals miljoner till kvinnan skulle jag inte göra. Då är det bättre att stämma själv till och med.
Hon bör i så fall
1. Kolla med hemförsäkring
2. Bestrida och driva själv
3. Lämna in bestridande själv till tingsrätten (kostar ca 900kr)
Att som vissa påstår bara lägga sig platt är jättedumt, speciellt om det saknas underlag helt för samboskap. Men tyvärr är steg ett via boutredningsmannen. Ge hen ett par månader till. Att bara ”ge” bort tiotusentals miljoner till kvinnan skulle jag inte göra. Då är det bättre att stämma själv till och med.
Arvsrätten förfaller inte. Den har aldrig existerat.J jonaserik skrev:
Särkullbarnen har alltid rätt till sin laglott. Den kan inte testamenteras bort. Den andra delen av arvslotten kan testamenteras till efterlevande sambo med fri förfoganderätt, så att den sedan tillfaller särkullbarnen när den efterlevande sambon går bort.
Lite off topic...
Det låter som att det inte varje fall är solklart att fastigheten inte skulle vara någon samboegendom. (Den ärvdes och fadern har haft andra sambos i den efter arvet så den kan omöjligt ha varit införskaffad för gemensamt bruk.) Således har kvinnan vare sig hon var sambo eller ej ingen ekonomisk rätt till bostaden. Om hon lyckas bevisa att hon var sambo kan hon dock ha rätt att ta över huset, men måste i så fall ersätta dödsboet för husets värde. Fast det låter ju som att hon inte var sambo heller.
Fast hur dödsboet ska få bort henne vet jag inte.
Fast hur dödsboet ska få bort henne vet jag inte.
Min erfarenhet är att Sverige är ett sånt mjäk land. Vi förväntas komma överens och tala sanning. Det är svårt för folk att förstå att vissa gör saker för ekonomisk vinning och (herregud) till och med hittar på och fabricerar saker!
Det jobbiga för TS vän är nog inte att hon /de inte kommer vinna en tvist (det låter solklart) utan hur de ska agera för att hyfsat snabbt komma till avslut. Det kan tyvärr ta år, speciellt om en person inte svarar. Det är fruktansvärt segt! Jag lider med din vän. Jag blir också frustrerad och arg över hur Sverige fungerar.
”Men hon påstår ju….så stämmer det väl ”???
Man borde lagstifta om vad som är ”skälig tid”. Det borde vara 2 veckor inte 3-6 månader
Det jobbiga för TS vän är nog inte att hon /de inte kommer vinna en tvist (det låter solklart) utan hur de ska agera för att hyfsat snabbt komma till avslut. Det kan tyvärr ta år, speciellt om en person inte svarar. Det är fruktansvärt segt! Jag lider med din vän. Jag blir också frustrerad och arg över hur Sverige fungerar.
Man borde lagstifta om vad som är ”skälig tid”. Det borde vara 2 veckor inte 3-6 månader
Ja men då skrivs bouppteckningen låter det ju som. Sen går det vidare mot arvsskifte.Globetrot skrev:Hon har inte kommunicerat någon plan. Hon har sagt att bouppteckningen kan skrivas men att sambo frågan principiellt kan bero till arvskifte. Hon vill inte ta ett delbeslut då inget underlag finns från kvinnan (ännu). Hur länge man väntar är oklart…Men det innebär i praktiken att kvinnan tillåts bo på syskonens bekostnad länge till ….
Ja kvinnan bor gratis. Vill du att boutredningsmannen ska börja agera hyresvärd för boets räkning?
Jag håller med. Boutredningsmannen borde bara åka ut och skjuta kvinnan. Vi behöver lite mer Irak i det här ”mjäkiga” landet.Newgirl84 skrev:Min erfarenhet är att Sverige är ett sånt mjäk land. Vi förväntas komma överens och tala sanning. Det är svårt för folk att förstå att vissa gör saker för ekonomisk vinning och (herregud) till och med hittar på och fabricerar saker!
Det ber jag min vän kolla. Jag kan också tycka att Boutredningsmannen borde fortsätta agera, inte bara acceptera ett väldigt löst påstående som bestrids av alla.....D Derbyboy skrev:
Det är ju knäppt att hom nu bor gratis i ett fint stort hus i åratals.....och drar upp notan för boutredningsmannen med 100 tusentals kronor (gissningsvis).
Något är fel. Boutredningsmannen skulle kunna skicka in en bouppteckning utan att inkludera den s.k "sambon", sambon får möjlighet att bestrida saken via tingsrätt. Jag förstår inte varför han väntar.Globetrot skrev:Det ber jag min vän kolla. Jag kan också tycka att Boutredningsmannen borde fortsätta agera, inte bara acceptera ett väldigt löst påstående som bestrids av alla.....
Det är ju knäppt att hom nu bor gratis i ett fint stort hus i åratals.....och drar upp notan för boutredningsmannen med 100 tusentals kronor (gissningsvis).
Moderator
· Stockholm
· 52 816 inlägg
OM det är så att ni vill byta ut boutredningsmannen, så kan ni ansöka till tingsrätten om att bouteredningsmannen skall entledigas. Det behövs i så fall "bevis" på att boutredningsmanne missköter ärendet, eller visar sig vara partisk för någon av dödsbodelägarna. Jag antar att det är större chans att få igenom yrkandet om alla arvingar är överens om det. Nu antar jag att det kan finnas någon konflikt mellan arvingar också, eftersom man begärt boutredningsman överhuvudtaget? Så det kanske är problem att bli överens om en sådan sak.
Ofta så vill majoriteten av dödsbodelägare inte byta ut en boutredningsman. Det kostar ohyggligt mycket innan en boutredningsman är inläst på ärendet. Det vill man helst inte upprepa.
Om alla arvingar är överens, så kan man ansöka om boutredningsman med förslag om en viss advokat. Men om EN arvinge motsätter sig förslaget så brukar rätten utse någon annan mer slumpartat vald.
Att "sambon" bor gratis, skall man nog se som ett mindre problem i sammanhanget.
Ofta så vill majoriteten av dödsbodelägare inte byta ut en boutredningsman. Det kostar ohyggligt mycket innan en boutredningsman är inläst på ärendet. Det vill man helst inte upprepa.
Om alla arvingar är överens, så kan man ansöka om boutredningsman med förslag om en viss advokat. Men om EN arvinge motsätter sig förslaget så brukar rätten utse någon annan mer slumpartat vald.
Att "sambon" bor gratis, skall man nog se som ett mindre problem i sammanhanget.