Globetrot Globetrot skrev:
Mmmm.... men om sambofrågan inte utreds, menar du att de skulle acceptera att ge bort halva huset till kvinnsn då?
En sambo har ingen arvsrätt, då ska det finnas ett samboavtal eller ett testamente som ger sambon rätt tiil arvsrätt. Då det är en fastighet som inte har inköpts för gemensam bostad, så finns det ingen arvsrätt. Är slälv sambo sen 25 år och huset är mitt från början. Även med så lång tid så förfaller arvsrätten, så vi har skrivit ett testamente som säkerställer att min sambo har full arvsrätt efter mig och våra särkullbarn får vänta på arv, tills båda har rest till himlen. I dag tänker inte ungdommarna på detta, utan blir sambo och det kan ställa till problem i framtiden. Men hoppas att TS har fått en del fläsk på benen och kan vidarebefordra eller var behjälplig i den situation som uppståt.

• Gilla
Jenny H och 6 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
En sambo har inte rätt till hela eller del av fastigheten såtillvida det inte är sambons fastighet alt. Den införskaffats för gemensamt bruk.

Testamente kan ju även förändra saken.

Hur lång tid har boutredningsmannen utrett?
Det finns inga testamenten. Min gissning är att kvinnan kommer påstå ( åockså utan grund) att den införskaffases för gemensamt bruk. Det är ju inte sant. Men hur bevisar man det? Eller lägger fram motbevis..

D
Hur länge har boutredningsmannen hållit på?

D
Globetrot Globetrot skrev:
Det finns inga testamenten. Min gissning är att kvinnan kommer påstå ( åockså utan grund) att den införskaffases för gemensamt bruk. Det är ju inte sant. Men hur bevisar man det? Eller lägger fram motbevis..
Det kan väl inte vara så svårt? Hade han inte ärvt bostaden?

• Gilla
Meta9 och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En sambo har ingen arvsrätt, då ska det finnas ett samboavtal eller ett testamente som ger sambon rätt tiil arvsrätt. Då det är en fastighet som inte har inköpts för gemensam bostad, så finns det ingen arvsrätt. Är slälv sambo sen 25 år och huset är mitt från början. Även med så lång tid så förfaller arvsrätten, så vi har skrivit ett testamente som säkerställer att min sambo har full arvsrätt efter mig och våra särkullbarn får vänta på arv, tills båda har rest till himlen. I dag tänker inte ungdommarna på detta, utan blir sambo och det kan ställa till problem i framtiden. Men hoppas att TS har fått en del fläsk på benen och kan vidarebefordra eller var behjälplig i den situation som uppståt.
Ja, jag föesöker ge min vän energi och hjälper henne framåt. Kvinnan lär troligen påstå att huset införskaffades för genensamt bruk och pappan var inte jättebra på att ha kollmpå dina papper (alt harvkvinnan kanske bränt dem) så syskonen vet ju att så inte var fallet. Men hur motbevisa det? Lagfart? Folkbokföringen? Inget pekar på att hon kommer få rätt....men hur lyfter man det för prövning?

D Derbyboy skrev:
Det kan väl inte vara så svårt? Hade han inte ärvt bostaden?
Jo, men syskonen har inte papper...de kommer troligen inte hitta bevis. Lsgfarten har de ju hittat där han ensam är ägare sedan låångt tillbaka.

D
Lantmäteriet har beviset :)

Fång registreras vid lagfart

• Gilla
Filbert och 8 till
  • Laddar…
D
Dvs lantmäteriet har uppgiften att pappan ärvt huset. Då borde saken vara färdigutredd.

• Gilla
JRS75 och 5 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Lantmäteriet har beviset :)

Fång registreras vid lagfart
Ja. Men det i sig är inte avgörande tydligen för att det fanns ingen "enskild egendom" skrivelse och för stt samägs behövs msn tydligen inte köpa tillsammans som jag förstod det. Det skulle räckt med att han ärvde och deras intention var att bo där. Nu är det ju inte så....men det måste ju bevisas.

D
Det är ju något som inte stämmer. Antingen har du inte hela bilden eller så finns det annan fakta som vi inte känner till.

De har aldrig varit folkbokförda på samma adress, kvinnan har aldrig haft lagfart eller varit folkbokförd på fastigheten. Aldrig stått på något abonnemang.

Hur länge har boutredningsmannen hållit på att utreda?

Svarar du inte på den tidsuppgifter så stänger jag min låda i den här tråden.

• Gilla
JRS75 och 7 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Dvs lantmäteriet har uppgiften att pappan ärvt huset. Då borde saken vara färdigutredd.
Tyvärr inte tydligen. Det skulle räcka med att de kanske var i ett förhållsnde vid tidpunkten och att intention var att bo där tillsammans. Det som motbevisar är att flera av barnen och relationer med mammorna (som då bott i huset), har sjett efter. Så utan tvivel har han haft andra sambos, men dör de flyttst ut. Ssmbolsgen fanns tydligen inte på 40-60 tsket....

Bevisbördan ligger på den som påstår att det var införskaffat för gemensamt boende.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det är ju något som inte stämmer. Antingen har du inte hela bilden eller så finns det annan fakta som vi inte känner till.

De har aldrig varit folkbokförda på samma adress, kvinnan har aldrig haft lagfart eller varit folkbokförd på fastigheten. Aldrig stått på något abonnemang.

Hur länge har boutredningsmannen hållit på att utreda?

Svarar du inte på den tidsuppgifter så stänger jag min låda o den här tråden.
Du behöver inte föja den om du inte vill. Jag har gett svar tidigare. Eftersom jag är utomstående så kanske jag inte vet allt. Min vän ber mig om hjälp i all kommunikation så vi pratar mycket.

Pappan dog för ca ett år seda. Det tog 2-3 månader för tingsrätten att tillsätta en boutredningsman. Denne påbörjade delgivning och snmodan att kvinnan skulle flytta. Det har pågått, min uppskattning i 4-6 månader kanske. Det är en lång process. Hon fick 3 månader på sig efter att hon delgivits. Men flyttade inte. För cirka 2 månader sedan kom "det ogrundade sambo påståendet ".

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
D
Jag skulle intensifiera kontakten med boutredningsmannen. Fråga om ni kan bistå med något till utredningen.

Det är ett bra sötvatten få en inblick i vad som händer.

Tänk dock på att varje samtal ni gör kostar minst 700 kr.

D Derbyboy skrev:
Jag skulle intensifiera kontakten med boutredningsmannen. Fråga om ni kan bistå med något till utredningen.

Det är ett bra sötvatten få en inblick i vad som händer.

Tänk dock på att varje samtal ni gör kostar minst 700 kr.
Jag tror flera av syskonen redan insett att arvet kommer gå ner iom denna idiotiska kvinna. De pengar pappan hade utanför kommer dock säkert bekosta henne (ett par miljoner som max, ev mindre) om det ska pågå ett par år? Men det stora värdet är ju huset. Så de känner nog att detvär värt att strida för.

Jag har även bett min vän kolla om henbes hemförsäkring täcker om hon tar in en Advokat.

• Gilla
Jernhand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.