70 248 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
3000 i timmen ??? sanlöst, nu har kanske någon gått händelserna i förväg. Men söker man "" Kostnad på bouppteckningsman "" så hamnar man i spektrat mellan 1000 och 1500 i timmen, har ni kollat med begravningsbyrån, dom gör även bouppteckningar och kostar nog inte några 3000 i timman. Då ni inte verkar nöjda nu med en som är. Så kontakta begravningbyrån, framför ert önskemål, kanske t.o.m dom koantaktar tingsrätten om enledingar av nuvande. Det måste finnas ett förtroende mellan dödboägare och utrdeningsman. Nu verkar det inte som att det finns. SEn att tiden går är nog inget att göra åt och dina andra anhöriga får vänta på arvet. Finns det stora saldon på en bank, så realiseras dom först. Det med huset kan ta tid att ordningställa för försäljning.Globetrot skrev:Sjuk situation. Jag har suttit timmarvochbprstat med min vän o hennes syster. Alla syskon har behov av arv kan man säga pga omständigheter de har i sina liv. De vill bara komma i mål snabbt. Boutredningsman kostar 3000kr/timme och kvinnan snurrarvupp en stor kostnad för dödsboet. Utöver det faktum att hon nu bor gratis. Syskonen har funderat på, eftersom hon inte har något underlag, om hennes hela syfte kanske är gatis boende ett par åt? De vet de ju inte.
Nu sitter allt fast bara...och syskonen är uppgivna. Ingen vill egentligen anlita en egen Advokat, det kostar ju en del. Helt sjuk hur det svenska samhället funkar!
Det är sant i en laglig mening, men då görs en helhetsbedömning istället. Helhetsbedömningen ska visa att paret har en gemensam permanentbostad och gemensamt hushåll, som det heter, och det lär hon ha svårt att bevisa om TS uppgifter stämmer.D Derbyboy skrev:
Du blandar päron och äpplen. Boutredningsman är Advokater utsedda av tingsrätten och inte samma sak som någon som hjälper till med bouppteckningen.J jonaserik skrev:3000 i timmen ??? sanlöst, nu har kanske någon gått händelserna i förväg. Men söker man "" Kostnad på bouppteckningsman "" så hamnar man i spektrat mellan 1000 och 1500 i timmen, har ni kollat med begravningsbyrån, dom gör även bouppteckningar och kostar nog inte några 3000 i timman. Då ni inte verkar nöjda nu med en som är. Så kontakta begravningbyrån, framför ert önskemål, kanske t.o.m dom koantaktar tingsrätten om enledingar av nuvande. Det måste finnas ett förtroende mellan dödboägare och utrdeningsman. Nu verkar det inte som att det finns. SEn att tiden går är nog inget att göra åt och dina andra anhöriga får vänta på arvet. Finns det stora saldon på en bank, så realiseras dom först. Det med huset kan ta tid att ordningställa för försäljning.
Här finns ju en risk, om hon tar över abonnemang etc. att avhysningen kan bli svårare samt att hon kan påvisa att hon tagit del av hushållet. Men det är sant att hon som sambo (eftersom hon hävdar det) har rätt att bo kvar tills testametet är utrett.Globetrot skrev:
Eftersom då (troligen enligt uppgifter) bröstarvingar ärver huset får hon då snällt flytta om de nya ägarna så kräver. Tills hennes del i dödsboet är avgjort kan man nog inte avhysa henne (tror jag).
Alltså om hon i laglig mening just nu klassa som sambo...
Det är det ni i så fall kan bestrida hos Kronogoden. Ring Kronofogdemyndigheten och rådfråga!
jag antar att du redan läst detta:
https://www.treschowpartner.se/l/vad-hander-nar-ens-sambo-gar-bort/
https://www.treschowpartner.se/l/vad-hander-nar-ens-sambo-gar-bort/
Alla abonnemang mm är ju stängada/ avslutade. Boutredningsman lärbinteblåtavkvinnan teckna nya på dödsboets räkning. Det verkar onekligen som att man snällt får vänts. Det är ju så knäppt.anders07 skrev:Här finns ju en risk, om hon tar över abonnemang etc. att avhysningen kan bli svårare samt att hon kan påvisa att hon tagit del av hushållet. Men det är sant att hon som sambo (eftersom hon hävdar det) har rätt att bo kvar tills testametet är utrett.
Eftersom då (troligen enligt uppgifter) bröstarvingar ärver huset får hon då snällt flytta om de nya ägarna så kräver. Tills hennes del i dödsboet är avgjort kan man nog inte avhysa henne (tror jag).
Alltså om hon i laglig mening just nu klassa som sambo...
Det är det ni i så fall kan bestrida hos Kronogoden. Ring Kronofogdemyndigheten och rådfråga!
Hon klassas nog inte som något just nu. Mer att boutredningsman nkluderar henne tills det är utrett....
Men har det tagit 12 månader och utreda?Globetrot skrev:
Begär att boet skiftas då?
Läs på i Ärvdabalken hur ni får bort boutredningsmannen.
Ja. Komplicerade familjeförhållanden. 5 barn. Någon av min väns syskon har nog gott om pengar. Hennes pappa hade i din tur ärvt huset och var inte någon mångmiljonär tror jag. Min vän är skild, och har det tufft. Jag tror inte hennes pappa öst pengar på henne direkt.RoTe skrev:
Din vän har åtminstone en snäll vänGlobetrot skrev:
Mycket sorglig situation verkar det vara, sykon som sitter lite som i en rävsax med sin ekonomi och kanske på gränsen med livet på den sidan.
Det är som det sägs, när någon reser till himlen.
""" Då vaknar en del gammar och vädrar morgonluft som luktar pengar. """
Alla delägare måste vara sams i ett sådant läge som uppstår när någon reser till himlen.
Det är som det sägs, när någon reser till himlen.
""" Då vaknar en del gammar och vädrar morgonluft som luktar pengar. """
Alla delägare måste vara sams i ett sådant läge som uppstår när någon reser till himlen.