Globetrot Globetrot skrev:
Fast jag tror (kan vara på hal is..) men om syftet med att man köpt huset för gemensamt bruk så ärver väl sambon hälften? Så är ju inte fallet här, men gissningsvis det som är anledningen till att boutredning mannen tycker att det måste prövas..??
Man måste ju ställa krav på boutredningsmannen och fråga vad problemet är.
Om "sambon" inte är skriven på fastigheten, inte står på lagfarten eller har gemensamma avtal så är det någon som bor i huset och då ska man begära handräckning hos Kronofogden.

• Gilla
Kizzekatten och 21 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det stinker lite om boutredningsmannen, är det ockupanten som fått igenom sitt förslag hos tingsrätten?
Nej, det var ett syskon som ansökte om en sådan. Men ja, han känns seg som en och agerar inte.

Borde han inte efterfråga underlag? Speciellt när syskonen säger att det inte stämmer och de lämnar underlag?

• Gilla
  • Älska
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Hur känge har dom kännt varandra och hur ofta har den personen varit där, samt tydligen har denna en egen nyckel, men det är inget som bevisar något sambo. En sambo ska bo konstant tillsammans med den andra personen. Annars är det delsbo och är inte sambo. Enligt gällande lagar för mantalsskrivning, så kan man inte vara skriven på ett ställe och konstant bo på annat ställe. Det med nyckel föranleder inte att det är sambo. det är många som har nycklar till andra personers hem. Hur är det nu, har personen mantalskrivit sig på adressen. Då ska det även gått ut en avisering från skatteverket till pappan om att det har tillkommit en person på adressen. Är det efter hans bortgång som denna flyttat in, så är det troligen en illegal handling. Kontakta skatteverket som dödsbodelägare och inhämta alla uppgifter. Det som nu skett är lika med okcupsion av något.
Har bott ett år, har denna person betalat alla löpande utgifter då, samt eventuella lån och räntor om det finns, ni säger bott gratis, har ni betalt allt då.

EDIT OCH PS Byt utrdningsmannen omgående, ni kan tala med kommunens socialdel och förklara fallet, dom är oberoende och vet en hel del om vilka som finns. Annars går ni tingsrätten och förklarar, så utser dom en bodelningsman.

• Gilla
  • Älska
Kizzekatten och 9 till
  • Laddar…
Prata med Skatteverker också, det finns en deadline för att lämna bouppteckningen. Det måste ske något. Ta med dig några vänner och byt lås helt enkelt.

• Gilla
  • Älska
Solvide och 10 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur känge har dom kännt varandra och hur ofta har den personen varit där, samt tydligen har denna en egen nyckel, men det är inget som bevisar något sambo. En sambo ska bo konstant tillsammans med den andra personen. Annars är det delsbo och är inte sambo. Enligt gällande lagar för mantalsskrivning, så kan man inte vara skriven på ett ställe och konstant bo på annat ställe. Det med nyckel föranleder inte att det är sambo. det är många som har nycklar till andra personers hem. Hur är det nu, har personen mantalskrivit sig på adressen. Då ska det även gått ut en avisering från skatteverket till pappan om att det har tillkommit en person på adressen. Är det efter hans bortgång som denna flyttat in, så är det troligen en illegal handling. Kontakta skatteverket som dödsbodelägare och inhämta alla uppgifter. Det som nu skett är lika med okcupsion av något.
Har bott ett år, har denna person betalat alla löpande utgifter då, samt eventuella lån och räntor om det finns, ni säger bott gratis, har ni betalt allt då.
Hon är inte och har aldrig varit skriven på adressen. Hon hade tydligen nyckel eller kanske tog en vid dödsfallet (det var ambulans och kanske olåst, ingen vet). Det finns inga lån vad jag förstått. Dödsboet betalar såklart nu. Alla uppgifter är inhämtade och det är därför syskonen nu vill komma vidare…,frågan är hur.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Prata med Skatteverker också, det finns en deadline för att lämna bouppteckningen. Det måste ske något. Ta med dig några vänner och byt lås helt enkelt.
Ja, detta hr de frågat då jag undrade också. Det finns ingen deadline då boutredningsmannen ansöker om uppskov o förlängning så länge han inte är klar.

• Ledsen
  • Wow
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Hon är inte och har aldrig varit skriven på adressen. Hon hade tydligen nyckel eller kanske tog en vid dödsfallet (det var ambulans och kanske olåst, ingen vet). Det finns inga lån vad jag förstått. Dödsboet betalar såklart nu. Alla uppgifter är inhämtade och det är därför syskonen nu vill komma vidare…,frågan är hur.
Eftersom det är strul med nuvarande bodelningsman, så kasta ut denna, för att få en som kan och vet, gå till tingsrätten så utser dom en. Förklara hur läget är och samtidigt ska ni inlämna en skrivele till skatteverket om uppskov med inlämnnde av boupteckning, skriv att det är för att byta bodelningsman och en tidsutdråkt kan inte undvikas.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 12 till
  • Laddar…
Sjuk situation. Jag har suttit timmar och pratat med min vän o hennes syster. Alla syskon har behov av arv kan man säga pga omständigheter de har i sina liv. De vill bara komma i mål snabbt. Boutredningsman kostar 3000kr/timme och kvinnan snurrarvupp en stor kostnad för dödsboet. Utöver det faktum att hon nu bor gratis. Syskonen har funderat på, eftersom hon inte har något underlag, om hennes hela syfte kanske är gatis boende ett par åt? De vet de ju inte.

Nu sitter allt fast bara...och syskonen är uppgivna. Ingen vill egentligen anlita en egen Advokat, det kostar ju en del. Helt sjuk hur det svenska samhället funkar!

Redigerat:
  • Gilla
Kurt E
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Eftersom det är strul med nuvarande bodelningsman, så kasta ut denna, för att få en som kan och vet, gå till tingsrätten så utser dom en. Förklara hur läget är och samtidigt ska ni inlämna en skrivele till skatteverket om uppskov med inlämnnde av boupteckning, skriv att det är för att byta bodelningsman och en tidsutdråkt kan inte undvikas.
Denna är utsedd av Tingsrätten. Det är inte syskonen som hanterar bouppteckningen eller söker anstånd, utan den av tingsrätten utsedda boutredningsmannen. Min vän trodde inte att man bara kan byta......man får nog i så fall söka om det. Det kanske de borde, med risken att det i sig förlänger ytterligare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Ni ska sälja en kåk i Djursholm och funderat på om ni ska anlita en advokat, är det det som kallas för dumsnål?

Vad händer om kvinnan fördärvar kåken under tiden ni sitter och funderar på om ni ska skaffa en advokat.

Antingen kör ni den långa och korrekta vägen, anlitar en advokat. Sätter press på boutredningsmannen, försöker få denna utbytt osv.

Alternativt åker ni dit och byter lås. Va lite kreativa nu……

En jurist kan vara bättre i detta läge, mindre förhållningsregler för en jurist än en medlem av samfundet. Normalt sett iaf men det tycks j ha skett en glidning mott grått de senaste åren.

• Gilla
MultiMan och 27 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ni ska sälja en kåk i Djursholm och funderat på om ni ska anlita en advokat, är det det som kallas för dumsnål?

Vad händer om kvinnan fördärvar kåken under tiden ni sitter och funderar på om ni ska skaffa en advokat.

Antingen kör ni den långa och korrekta vägen, anlitar en advokat. Sätter press på boutredningsmannen, försöker få denna utbytt osv.

Alternativt åker ni dit och byter lås. Va lite kreativa nu……
Ja, det är ju pappans hus inte min väns eller hennes syskons ännu....Det kanske kommer som en chock för vissa men många som lever helt vanliga liv som skilda och har svårt att sätta mat på bordet till sina barn....kan ha pappor som äger mångmiljon hus 😂😂😂 Jag tror inte pappan hade enorma tillgångar utanför huset som han också ärvt.

Kvinnan är av boutredningsman ansedd som dödsbodelägare tills det prövats, så hon kan nog byta tillbaka låset.

• Wow
  • Ledsen
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Steg 1 ska (skulle) vara att få ut ockupanten med eller utan Kronofogden direkt! Hon kan inte få besittningsrätt eller ärva om det du skriver stämmer. Kanske läge att dödsbodelägarna rådfrågar en jurist.
Precis, man kan inte få besittningsrätt i en privatbostad, oavsett om man hyr den eller inte!

Det är först Kronofogden ni ska kontakta då ni vill få ut henne ur huset. Dödsboet måste göra en anmälan om otillåten besittning och de beslutar om en en avhysning (som polisen sen gör om hon inte lämnar frivilligt).

För att sambolagen överhuvudtaget skulle gälla måste hon ha varit stadigvarande bosatt och då också skriven på adressen. Det bör (måste tror jag) finnas ekonomiska bevis för ett samboende också, t.ex. överföring av pengar för omkostnader och/eller gemensamma köp samt att hon måste ha bidragit till hushållet på något sätt.

• Gilla
  • Älska
big mike och 14 till
  • Laddar…
D
Hon har således yrkar på detta eftersom sambos normalt inte tillhör dödsboet. Gansk förslaget.

Ja kanske hon byter tillbaka låset…

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
D
anders07 anders07 skrev:
Precis, man kan inte få besittningsrätt i en privatbostad, oavsett om man hyr den eller inte!

Det är först Kronofogden ni ska kontakta då ni vill få ut henne ur huset. Dödsboet måste göra en anmälan om otillåten besittning och de beslutar om en en avhysning (som polisen sen gör om hon inte lämnar frivilligt).

För att sambolagen överhuvudtaget skulle gälla måste hon ha varit stadigvarande bosatt och då också skriven på adressen. Det bör (måste tror jag) finnas ekonomiska bevis för ett samboende också, t.ex. överföring av pengar för omkostnader och/eller gemensamma köp samt att hon måste ha bidragit till hushållet på något sätt.
Det här med att man måste var skriven på adressen för att anses vara bosatt där enligt andra lagrum än folkbokföringslagen stämmer inte, det är bara viktigt ur bevishänseende. Men det avgör inte saken, var kvinnan är bosatt.

• Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Bara så jag förstår. Boutredningsman påstår ju att en sambo har rätt att bo kvar i huset ( förutsatt att hon är sambo) och har sagt att det behöver prövas om hon är sambo, menar ni att det inte stämmer? Finns det något (lagtext) att peka på? Min vän behöver kanske peka på något specifikt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.