70 221 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
Bästa svaret
Hej
håller med tidigare svar från forum medlemmar, BYT bodelnings man och skaffa en jurist snarast annars så tömmer det dödsboets tillgångar fort!
Har själv varit i denna sits, jag och mina syskon när vår pappa gick bort hastigt
Men i vårt fall var våran far sambo sen trettio år tillbaks, men hade bostaden före när samboendet började.
Sambon kom in med en skrivelse vid bodelnings mötet att denne hade rätt till halva fastigheten, hon hade fått hjälp av en anhörig som var advokat som skrivit en inlaga.
Mina syskon tappade sugen men jag tänkte,- här ska vi inte ge upp!
Jag tillbringade många många timmar vid datorn och fann ett dom utslag på liknade fall vid sambo förhållandes upphörande vid dödsfall.
Jag skrev ett brev till sambons advokat och yrkade med hänvisning på tidigare utslag i rätten att hon hade inget arvsrätt
Vad hände kan man fråga sig...?
Sambons advokat drog tillbaks yrkandet två dagar efter! Resultatet blev att hon fick flytta ut efter 3 månader och helt utan arv.
håller med tidigare svar från forum medlemmar, BYT bodelnings man och skaffa en jurist snarast annars så tömmer det dödsboets tillgångar fort!
Har själv varit i denna sits, jag och mina syskon när vår pappa gick bort hastigt
Men i vårt fall var våran far sambo sen trettio år tillbaks, men hade bostaden före när samboendet började.
Sambon kom in med en skrivelse vid bodelnings mötet att denne hade rätt till halva fastigheten, hon hade fått hjälp av en anhörig som var advokat som skrivit en inlaga.
Jag tillbringade många många timmar vid datorn och fann ett dom utslag på liknade fall vid sambo förhållandes upphörande vid dödsfall.
Jag skrev ett brev till sambons advokat och yrkade med hänvisning på tidigare utslag i rätten att hon hade inget arvsrätt
Sambons advokat drog tillbaks yrkandet två dagar efter! Resultatet blev att hon fick flytta ut efter 3 månader och helt utan arv.
Arvsskatten är borttagen. För att lämna in bouppteckningen kan ni ta ett värde från Google. Det är inget som man behöver vara så noggrann med. Så skriv det värde ni får från en värderingstjänst på nätet.
Sen kan fastigheten skiftas ut till dödsbodelägarna som har rätt i egendomen, dvs arvingarna.
Sen kan fastigheten skiftas ut till dödsbodelägarna som har rätt i egendomen, dvs arvingarna.
Kan du snälla dela fallen? Om du pmar mig så får du min e-post? Det skulle nog hjälpa dem i kommunikationen med advokaten.N nissadalen skrev:Hej
Mmmm.... men om sambofrågan inte utreds, menar du att de skulle acceptera att ge bort halva huset till kvinnsn då?D Derbyboy skrev:
En sambo har inte rätt till hela eller del av fastigheten såtillvida det inte är sambons fastighet alt. Den införskaffats för gemensamt bruk.
Testamente kan ju även förändra saken.
Hur lång tid har boutredningsmannen utrett?
Testamente kan ju även förändra saken.
Hur lång tid har boutredningsmannen utrett?