76 595 läst · 577 svar
77k läst
577 svar
Bevisa samboskap
bra tanke men arvstvister brukar inte ingå i rättsskydd på hemförsäkringen. Formellt är det ju dödsboets bekymmer. Behöver enskild dödsbodelägare stämma dödsboet så går det nog på hemförsäkringens rättskydd.
Två månader har det alltså tagit för boutredningsmannen att utreda huruvida hennes påstående är korrekt eller inte. Troligtvis hävdar kvinnan att bostaden införskaffats för gemensamt bruk.
Jag gissar att just den biten gått ganska snabbt för boutredningsmannen. Några skrivelser osv, till lantmäteriet bla. Kanske till Skatteverket.
Därefter behöver boutredningsmannen utreda om de ens varit sambos. Det kan vara knöligare. Här kan man tänk sig att kvinnan hävdar att hon betalat en del hushållskostnader, boutredningsmannen väntar på kontoutdrag. Det tar tid eftersom kvinnan inte tänker presentera några eller hon kanske inte kan presentera några.
Hurusom tror jag boutredningsmannen snart behöver avsluta sin utredning kring förhållandena ovan.
Under tiden kan ni, precis som ni gör kolla på vilka alternativ det finns om det drar ut på tiden. Mitt tips är att anlita en jurist.
Två månader har det alltså tagit för boutredningsmannen att utreda huruvida hennes påstående är korrekt eller inte. Troligtvis hävdar kvinnan att bostaden införskaffats för gemensamt bruk.
Jag gissar att just den biten gått ganska snabbt för boutredningsmannen. Några skrivelser osv, till lantmäteriet bla. Kanske till Skatteverket.
Därefter behöver boutredningsmannen utreda om de ens varit sambos. Det kan vara knöligare. Här kan man tänk sig att kvinnan hävdar att hon betalat en del hushållskostnader, boutredningsmannen väntar på kontoutdrag. Det tar tid eftersom kvinnan inte tänker presentera några eller hon kanske inte kan presentera några.
Hurusom tror jag boutredningsmannen snart behöver avsluta sin utredning kring förhållandena ovan.
Under tiden kan ni, precis som ni gör kolla på vilka alternativ det finns om det drar ut på tiden. Mitt tips är att anlita en jurist.
All kommunikation går ut till alla dödsbodelägare. Kvinnan har lagtvlocket på. Kommer intevin med några underlag eller bevisning. Så det är nog orimligt att tro att boutredningsman väntar på något specifikt för att kunna ta ställning. Då får hon nog vänta..... Syskonen har diskuterat att de tror det är förhalningsstrategi. Hon bor ju grstis!
Min vän har tyvärr inga hundratusen kronor att lägga på en jurist/advokat. Jag funderar på att låna henne 50 000 för åtminstone råd. Men eftersom hon i nuläget inte ens vet om det kommer bli något arv så vill hon inte det förrens som sista utväg.RoTe skrev:
Hon har inte kommunicerat någon plan. Hon har sagt att bouppteckningen kan skrivas men att sambo frågan principiellt kan bero till arvskifte. Hon vill inte ta ett delbeslut då inget underlag finns från kvinnan (ännu). Hur länge man väntar är oklart…Men det innebär i praktiken att kvinnan tillåts bo på syskonens bekostnad länge till ….D Derbyboy skrev:
Har man inga pengar att lägga så är det väl bara att skita i det då.Globetrot skrev:
Men oj! Du menar att be om råd på ett forum som detta är att ”någon annan ska lösa det”. Det var bland det dummaste jag hört!RoTe skrev:
Då har jag ett råd till dig, sluta svara så ingen skor sig gratis på din oändliga visdom!
Nej jag känner bara att detta börjar bli tröttsamt, det är inte ens dig det gäller heller så varför ska vi ge vår tid till dig? För det är faktiskt det vi gör, vi ger vår tid gratis till de som behöver hjälp. Det minsta du kan göra är väl för tusan att be din vän skriva här.Globetrot skrev:
Men herregud! Ge dig nu. Detta forum är till för råd till privatpersoner.RoTe skrev:
Troll