D
bra tanke men arvstvister brukar inte ingå i rättsskydd på hemförsäkringen. Formellt är det ju dödsboets bekymmer. Behöver enskild dödsbodelägare stämma dödsboet så går det nog på hemförsäkringens rättskydd.

Två månader har det alltså tagit för boutredningsmannen att utreda huruvida hennes påstående är korrekt eller inte. Troligtvis hävdar kvinnan att bostaden införskaffats för gemensamt bruk.

Jag gissar att just den biten gått ganska snabbt för boutredningsmannen. Några skrivelser osv, till lantmäteriet bla. Kanske till Skatteverket.

Därefter behöver boutredningsmannen utreda om de ens varit sambos. Det kan vara knöligare. Här kan man tänk sig att kvinnan hävdar att hon betalat en del hushållskostnader, boutredningsmannen väntar på kontoutdrag. Det tar tid eftersom kvinnan inte tänker presentera några eller hon kanske inte kan presentera några.

Hurusom tror jag boutredningsmannen snart behöver avsluta sin utredning kring förhållandena ovan.

Under tiden kan ni, precis som ni gör kolla på vilka alternativ det finns om det drar ut på tiden. Mitt tips är att anlita en jurist.

• Gilla
AliceJ och 3 till
  • Laddar…
D
Jag kan dock tycka att så fort boutredningsmannen kommit fram till att bostaden inte införskaffades för gemensamt bruk så ska kvinnan ombes att flytta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
All kommunikation går ut till alla dödsbodelägare. Kvinnan har lagtvlocket på. Kommer intevin med några underlag eller bevisning. Så det är nog orimligt att tro att boutredningsman väntar på något specifikt för att kunna ta ställning. Då får hon nog vänta..... Syskonen har diskuterat att de tror det är förhalningsstrategi. Hon bor ju grstis!

• Gilla
isaolsson och 1 till
  • Laddar…
D
Vad säger boutredningsmannen då? Hen måste ju ha någon form av plan, utredningsplan, vad är nästa steg?

• Gilla
Hemtorparen
  • Laddar…
RoTe
Femtioelva pers har sagt anlita en jurist, testa göra det eller bara låt skiten vara?

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Femtioelva pers har sagt anlita en jurist, testa göra det eller bara låt skiten vara?
Min vän har tyvärr inga hundratusen kronor att lägga på en jurist/advokat. Jag funderar på att låna henne 50 000 för åtminstone råd. Men eftersom hon i nuläget inte ens vet om det kommer bli något arv så vill hon inte det förrens som sista utväg.

D Derbyboy skrev:
Vad säger boutredningsmannen då? Hen måste ju ha någon form av plan, utredningsplan, vad är nästa steg?
Hon har inte kommunicerat någon plan. Hon har sagt att bouppteckningen kan skrivas men att sambo frågan principiellt kan bero till arvskifte. Hon vill inte ta ett delbeslut då inget underlag finns från kvinnan (ännu). Hur länge man väntar är oklart…Men det innebär i praktiken att kvinnan tillåts bo på syskonens bekostnad länge till ….

RoTe
Globetrot Globetrot skrev:
Min vän har tyvärr inga hundratusen kronor att lägga på en jurist/advokat. Jag funderar på att låna henne 50 000 för åtminstone råd. Men eftersom hon i nuläget inte ens vet om det kommer bli något arv så vill hon inte det förrens som sista utväg.
Har man inga pengar att lägga så är det väl bara att skita i det då.

• Ledsen
Globetrot
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har man inga pengar att lägga så är det väl bara att skita i det då.
Ja, det kanske är den bistra verkligheten. Det svider ju i hjärtat när man ser och känner dem.

RoTe
Ja, det kanske är den bistra verkligheten. Det svider ju i hjärtat när man ser och känner dem.
Ja det är en väldigt svensk inställning att "någon annan" alltid ska lösa ens problem gratis. Det är lite av en röd tråd här på forumet i sådana här avancerade frågor.

• Gilla
  • Haha
JRS75 och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja det är en väldigt svensk inställning att "någon annan" alltid ska lösa ens problem gratis. Det är lite av en röd tråd här på forumet i sådana här avancerade frågor.
Men oj! Du menar att be om råd på ett forum som detta är att ”någon annan ska lösa det”. Det var bland det dummaste jag hört!

Då har jag ett råd till dig, sluta svara så ingen skor sig gratis på din oändliga visdom!

• Gilla
  • Arg
Ruffeboy och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Men oj! Du menar att be om råd på ett forum som detta är att ”någon annan ska lösa det”. Det var bland det dummaste jag hört!

Då har jag ett råd till dig, sluta svara så ingen skor sig gratis på din oändliga visdom!
Nej jag känner bara att detta börjar bli tröttsamt, det är inte ens dig det gäller heller så varför ska vi ge vår tid till dig? För det är faktiskt det vi gör, vi ger vår tid gratis till de som behöver hjälp. Det minsta du kan göra är väl för tusan att be din vän skriva här.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
TessanDoo och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nej jag känner bara att detta börjar bli tröttsamt, det är inte ens dig det gäller heller så varför ska vi ge vår tid till dig? För det är faktiskt det vi gör, vi ger vår tid gratis till de som behöver hjälp.
Men herregud! Ge dig nu. Detta forum är till för råd till privatpersoner.

Troll

• Gilla
  • Arg
Erik_91 och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Men herregud! Ge dig nu. Detta forum är till för råd till privatpersoner.

Troll
Du har sex sidor av inlägg som säger ungefär "skaffa juristhjälp" och jag är ett troll. ok.

• Gilla
  • Haha
big mike och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du har sex sidor av inlägg som säger ungefär "skaffa juristhjälp" och jag är ett troll. ok.
😂😂😂

Om du lär dig läsa så kommer du se fler råd i tråden. Och bara du lär dig det, så kan du dessutom ta del av dem gratis!

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.