70 367 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
Moderator
· Stockholm
· 52 816 inlägg
Försöket att "bli arvinge" och eventuellt folkbokföringsbrott är två helt olika frågor. I arvsmålet (om det blir ett sådant) kan hon utan vidare hävda att hon är skriven på address X för att få mer bidrag, eller för att tillskansa sig ett förstahands hyreskontrakt eller vad som helst, "Men egentligen så bor jag här i Djursholm". Och skulle det bli ett mål i hyresnämden om förstahands hyreskontraktet, så är det fullt gångbart "jag påstår att jag bor i Djursholm, bara för att lura till mig ett arv, ergentligen bor jag ju här där jag dessutom är skriven". Att sedan även en fullfjädrad bedragare troligen inte skulle uttrycka det fultl så tydligt är en annan femma.
Ja jo. Nu skiljer sig väl svenskt rättväsende från amerikansk, men jag kan se framför mig hur detta skulle kunna utnyttjas av en slipad advokat/åklagare. Karaktärsmord deluxe 😅H hempularen skrev:Försöket att "bli arvinge" och eventuellt folkbokföringsbrott är två helt olika frågor. I arvsmålet (om det blir ett sådant) kan hon utan vidare hävda att hon är skriven på address X för att få mer bidrag, eller för att tillskansa sig ett förstahands hyreskontrakt eller vad som helst, "Men egentligen så bor jag här i Djursholm". Och skulle det bli ett mål i hyresnämden om förstahands hyreskontraktet, så är det fullt gångbart "jag påstår att jag bor i Djursholm, bara för att lura till mig ett arv, ergentligen bor jag ju här där jag dessutom är skriven". Att sedan även en fullfjädrad bedragare troligen inte skulle uttrycka det fultl så tydligt är en annan femma.
På riktigt. Det bör vara hur lätt som helst att bevisa att huset inte köpts för att bo där gemensamt. Således man kunna slå fast att huset, oavsett om dom var sambo eller ej, inte ingår i bodelning. Så att hon skulle få del i huset är inte realistiskt alls.
för att man får gripa de halmstrån som finns och sedan se det tillsammans med vittnesmål om när paret träffats första gången och när bostaden är köpt etc. Ensamt kan det vara klent absolut, men sammantaget kan det ge lite styrka, så tänker jagAlfredo skrev:Har jag sagt det? Jag påstår dock att folkbokföringsadress i sig har tämligen liten betydelse när det gäller att bedöma om ett samboförhållande har funnits eller ej. Det är de faktiska omständigheterna som är avgörande och folkbokföringsadress säger väldigt lite om dessa.
Varför tillskriver du det sådan vikt? Var hittar du stöd för det?
Är du säker på det?J jonaserik skrev:
Jag menar att särkullbarn alltid har rätt till sin laglott vilket är hälften av deras kommande arv.
Ja, det tror jag. Det är inte problemet utan problemet är ju mer hur man kommer till en prövning.S Snikhol skrev:
Du kanske är en klurig jävel.
Nä men skämp å sido, jag tror inte du är kvinnan men du kanske är pappan?
Tycker det är fint att du kan bjuder lite på situationen särskilt som jag förstår att det är skitjobbigt.
Nä men skämp å sido, jag tror inte du är kvinnan men du kanske är pappan?
Tycker det är fint att du kan bjuder lite på situationen särskilt som jag förstår att det är skitjobbigt.
D Dilato skrev:
Ja, nåt moment 22 verkar det som. Jag hade nog iaf avhyst skrället och bytt lås.Globetrot skrev:
Så hamnar arbetet att få det ogjort på henne och inte arvingarna.
Borde driva frågan framåt. Kan inte tänka mig att det är något jättebrottslig handling.
De har ju inte bott tillsammans…P Posselosse skrev:"En person som stadigvarande bor tillsammans med annan person i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."
Om de har bott tillsammans, är i ett parförhållande (kanske går att motbevisa genom att kolla hamn mail/sms?) och kan behöva att de haft ett gemensamt hushåll (dvs delade på saker i hemmet, mat etc) så är hon ju defacto sambo. 12 månader är ju rätt länge...