D
Du kan försöka byta ut boutredningsmannen. (ärvdabalken)

Du kan i ett senare skede klandra skiftet. (ärvdabalken)

Du kan försöka få till en god man för att syna boutredningsmannen arbete. (ärvdabalken)

Du kan ligga på boutredningsmannen, om inte annat för att visa att du inte tar vilken skit som helst.

Det har bara gått två månader det är inte särskilt lång tid i sammanhanget. Alla åtgärder ovan kommer driva kostnader.

• Gilla
Stefan B. och 1 till
  • Laddar…
D
Eftersom det inte är ett hinder att skifta ut en bostad till arvingarna trots att det bor en person i fastigheten som ska skiftas så skulle jag börja luska i hur man avhyser en person.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
S Snikhol skrev:
Men ändå.. att göra ett sånt anspråk på lösa boliner… borde ju i så fall vara ett väldigt vanligt försök till bedrägeri. Och det kanske det är iofs 🧐
Ja, att "närstående" blandar sig i arvsskiften på detta sätt är nog förhållandevis vanligt när det finns större tillgångar i dödsboet. I de fall jag känner till har de inte haft något att hämta i slutänden, men det drar ut på processen - i värsta fall väldigt länge. Arvingarna bör nog inte förhasta sig och sätta sprätt på pengarna i förtid.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
D Derbyboy skrev:
Eftersom det inte är ett hinder att skifta ut en bostad till arvingarna trots att det bor en person i fastigheten som ska skiftas så skulle jag börja luska i hur man avhyser en person.
Har påståtts att det inte går pga. boutredningsmannen.

Globetrot Globetrot skrev:
Ja. Komplicerade familjeförhållanden. 5 barn. Någon av min väns syskon har nog gott om pengar. Hennes pappa hade i din tur ärvt huset och var inte någon mångmiljonär tror jag. Min vän är skild, och har det tufft. Jag tror inte hennes pappa öst pengar på henne direkt.
Om pappan ärvt huset och det inte finns några papper på att han gett huset till henne är det solklart, hon ska ut ur huset, och har ingen rätt till det ÄVEN om hon hade varit sambo. Det är upp till henne att visa upp papper på att hon fått huset i gåva, eller visa upp ett skrivet samboavtal, finns inte det så har hon inga rättigheter. Detta borde de svindyra advokaten veta. Tar en timme att utreda, sedan får kronofogden kasta ut henne och så är det klart.

De behöver anlita en annan advokat som stämmer boutredningsmannen så att de slipper betala det, och som sedan ser till att dödsboet avslutas korrekt.

• Gilla
big mike och 13 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
eller visa upp ett skrivet samboavtal,
Ett samboavtal används oftast för att begränsa rättigheter som utan avtalet skulle ha funnits.

• Gilla
moloko
  • Laddar…
D
S Snikhol skrev:
Har påståtts att det inte går pga. boutredningsmannen.
Boutredningsmannens huvudsakliga uppgift är att skifta boet. Det går utmärkt att göra trots att det bor en person i fastigheten. Problemet här är ju att kvinnan anser att hon har rätt till arv. Det behöver utredas innan skiftet.

• Gilla
Sonett III
  • Laddar…
S
D Derbyboy skrev:
Boutredningsmannens huvudsakliga uppgift är att skifta boet. Det går utmärkt att göra trots att det bor en person i fastigheten. Problemet här är ju att kvinnan anser att hon har rätt till arv. Det behöver utredas innan skiftet.
Ja precis. Blir ju en vinkelvolt.

Alfredo Alfredo skrev:
Ett samboavtal används oftast för att begränsa rättigheter som utan avtalet skulle ha funnits.
Ja, eller för att lägga till rättigheter, som tex att göra ett hus inköpt enskilt till samboegendom. Just när det gäller ett hus behöver det förmodligen kombineras med köpebrev elelr gåvobrev också.

Men finns inga papper så finns ingen samborätt här.

• Gilla
Stefan B.
  • Laddar…
D
Tror kanske kvinnan "hittat" ett testamente efter pappan.

• Haha
  • Gilla
Globetrot och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men finns inga papper så finns ingen samborätt här.
Det kan det absolut finnas! Uttalar mig nu inte om TS situation utan rent generellt.

Alfredo Alfredo skrev:
Det kan det absolut finnas! Uttalar mig nu inte om TS situation utan rent generellt.
Generellt går det inte att uttala sig om sånt här egentligen. Men ska man ändå uttala sig generellt sett finns ingen samborätt till ett hus som partnern ärvt, om det inte finns papper skrivna som säger annat. Inte ens om sambon bott där i 30 år. Exempel: Stieg Larsson, vars sambo fick lämna allt.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Så här säger lagen:

Enligt svensk lag har den efterlevande sambon inte en automatisk rätt att ärva, eftersom sambor inte omfattas av arvsrätten på samma sätt som gifta par gör. Detta innebär att den efterlevande sambon inte automatiskt har rätt att bo kvar i huset efter den andres död.

För att den efterlevande sambon ska ha rätt att bo kvar i huset, krävs det att särskilda åtgärder vidtas. Ett av de mest effektiva sätten att säkerställa detta är genom att upprätta ett testamente där det uttryckligen anges att sambon ska ha rätt att bo kvar i huset. Utan ett sådant testamente eller annan juridisk handling som säkerställer den efterlevande sambons rättigheter, kan det bli svårt för sambon att ha rätt att bo kvar.

Det finns dock en specifik situation där sambolagen ger den efterlevande sambon en möjlighet att få överta bostaden, även om den inte är gemensamt ägd. Detta gäller om bostaden och bohaget har förvärvats för gemensamt bruk. I dessa fall kan den efterlevande sambon begära bodelning och därigenom få rätt att överta bostaden, men detta gäller främst bostäder som är köpta för att användas gemensamt av samborna.

• Gilla
ChristofferBbab och 6 till
  • Laddar…
D
Det är klart det går att uttala sig generellt. Lagrummen är generellt utformade.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Finns väl nått läge också där en sådan sambo kan få besittningsrätt om det finns barn med i bilden och "någon" bedömer att det vore bäst för barnen. Men det är ju inte aktuellt i detta fallet (antar jag)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.