D
Nej jag har också svårt att utifrån den info som finns tro att kvinnan kommer tillskiftas någon del av fastigheten men samtidigt om det nu är så glasklart så undrar jag varför inte BO redan kommit fram till detta.

Anna_H Anna_H skrev:
Om pappan ärvt huset och det inte finns några papper på att han gett huset till henne är det solklart, hon ska ut ur huset, och har ingen rätt till det ÄVEN om hon hade varit sambo. Det är upp till henne att visa upp papper på att hon fått huset i gåva, eller visa upp ett skrivet samboavtal, finns inte det så har hon inga rättigheter. Detta borde de svindyra advokaten veta. Tar en timme att utreda, sedan får kronofogden kasta ut henne och så är det klart.

De behöver anlita en annan advokat som stämmer boutredningsmannen så att de slipper betala det, och som sedan ser till att dödsboet avslutas korrekt.
Ja, jag kan tycka att han borde kräv in underlag till ett datum och sedan ta beslut

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nej jag har också svårt att utifrån den info som finns tro att kvinnan kommer tillskiftas någon del av fastigheten men samtidigt om det nu är så glasklart så undrar jag varför inte BO redan kommit fram till detta.
Jag tror att det dröjer för att kvinnan inte inkommer med något. Hon har hävdat samboskap och arvsrätt sen svarar hon inte trots uppmaningar…

Försening strategi?

D
Två veckors svarstid i detta sammanhang är brukligt. Något längre om det är en svårare fråga att ta ställning till.

Något som brukar få BO att skynda på lite är att du väcker frågan om akuta åtgärder i vinter pga av till exempel snö, vem sköter det. Behöver tak skottas osv.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Två veckors svarstid i detta sammanhang är brukligt. Något längre om det är en svårare fråga att ta ställning till.

Något som brukar få BO att skynda på lite är att du väcker frågan om akuta åtgärder i vinter pga av till exempel snö, vem sköter det. Behöver tak skottas osv.
Jag tror att BO är försiktig och ger mer tid. Onekligen 😂 Men det finns ju ett egenintresse i att han håvar in pengar på att inte göra saker snabbt. Det är nog en balans. Jag tror inte det finns något skrivet om 2 veckor. Det är nog en bedömning. 3 månader är ju också normal ”skälig tid” i vissa sammanhang inom tex hus entreprenader

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Derbyboy skrev:
Bouppteckning syftar till att slå fast vad personen äger och vilka skulder som finns. Kan väl vara lämpligt att dessförinnan avgöra om kvinnan äger något av detta, skuld eller tillgång?

"Om den avlidne var gift och makarna hade giftorättsgemenskap, det vill säga att någon av dem hade giftorättsgods, måste bodelningen ske innan den avlidnes tillgångar kan delas upp. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom. Bodelning måste också ske om den avlidne var sambo och den efterlevande sambon har begärt det."
Men som jag förstått det ÄGER inte inte sambon något (= något som sambon har rätt till som sambo) i samboförhållandet, men hon kan bli TILLDELAD ägarskap i efterhand i o m bodelningen. Som jag ser det sker bodelning efter att bouppteckning skett. Om annat så för att bouppteckning måste ske för att faställa vad för egendom som finns.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
C
D Derbyboy skrev:
Tror kanske kvinnan "hittat" ett testamente efter pappan.
Fasttejpat under köksbänken?

• Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fasttejpat under köksbänken?
Klassiker. 🤠

Hej igen
Nu har jag hittat underlaget som jag nämnde i början av tråden.som jag skickade till pappas sambos anhörig som är advokat!
originalet har jag skickat till TS.
Och nej, jag är ingen jurist eller liknande bara lekman som googlade framför datorn i mååånga timmar....

Rättsfall från högsta domstolen NJA 2004 s. 542

Hej
xxxxxx och xxxxxxx har inte ingått ett samboavtal och vi syskon tillämpar därmed sambolagen i dess helhet. I en bodelning enligt sambolagen ingår endast bostad och bohag som införskaffats för gemensam användning.

Denna fastighet xxxxxx 1:xx utgjorde till en början ett fritidshus för att sedan användas som sambornas gemensamma bostad. Det framgår dock att denna fastighet utgör enskild egendom– enligt sambolagen ska enskild egendom inte ingå i en bodelning mellan samborna, detta enligt 4 § sambolagen. Dessutom betraktas egendom som en av samborna förvärvar (år 1979) innan ett samboförhållande inleds inte som sambo egendom och ingår inte i bodelningen.
xxxxxx blev folkbokförd på xxxxxx 1:xx år 1992. Vad gäller den omständighet att fastigheten senare har byggts ut för att passa samborna bättre, borde detta inte ändra på ovan sagda. I ett rättsfall från Högsta domstolen, NJA 2004 s. 542, som är en klar vägledning i detta fall var omständigheterna följande:
på en fastighet som inte förvärvats för sambors gemensamma boende, har under ett samboförhållandets bestånd till en befintlig byggnad uppförts en tillbyggnad, avsedd för sådant ändamål. HD kom fram till att tillbyggnaden, hela byggnaden och hela fastigheten inte ska ingå i bodelningen.

Om en anmälan till inskrivningsmyndigheten inte finns om att en fastighet som den ena sambon äger utgör sambornas gemensamma bostad medför detta att en försäljning av bostaden kan äga rum utan samtycke från den andra sambon som inte står på lagfarten.
xxxxxx har 1/1 lagfart på fastigheten. Om en anmälan till inskrivningsmyndigheten inte finns om att en fastighet som den ena sambon äger utgör sambornas gemensamma bostad medför detta att en försäljning av bostaden kan äga rum utan samtycke från den andra sambon som inte står på lagfarten.
Och Angående att xxxxxx ville att "större" delen av xxxxx 1:xx ska bedömas som sambo egendom eftersom den bebyggts och använts för gemensamt brukande" är inte aktuellt så det hindra inte att vi fullföljer undertecknad av Partiellt arvskifte avtalet!

Att det ska utgår ett skiftes likvid till xxxxxxxx saknar grund.

Vänligen
xxxx xxxxxx

• Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tror kanske kvinnan "hittat" ett testamente efter pappan.
Tack o lov måste ju dessa vara vidimerade. Så det är ju svårt att fabricera det

C
Globetrot Globetrot skrev:
Så det är ju svårt att fabricera det
Visst är det så, men råkar detta testamente "upphittas" lagom tills sambofrågan är utredd så börjar allt om på ruta ett.

S
N nissadalen skrev:
Hej igen
Nu har jag hittat underlaget som jag nämnde i början av tråden.som jag skickade till pappas sambos anhörig som är advokat!
originalet har jag skickat till TS.
Och nej, jag är ingen jurist eller liknande bara lekman som googlade framför datorn i mååånga timmar....

Rättsfall från högsta domstolen NJA 2004 s. 542

Hej
xxxxxx och xxxxxxx har inte ingått ett samboavtal och vi syskon tillämpar därmed sambolagen i dess helhet. I en bodelning enligt sambolagen ingår endast bostad och bohag som införskaffats för gemensam användning.

Denna fastighet xxxxxx 1:xx utgjorde till en början ett fritidshus för att sedan användas som sambornas gemensamma bostad. Det framgår dock att denna fastighet utgör enskild egendom– enligt sambolagen ska enskild egendom inte ingå i en bodelning mellan samborna, detta enligt 4 § sambolagen. Dessutom betraktas egendom som en av samborna förvärvar (år 1979) innan ett samboförhållande inleds inte som sambo egendom och ingår inte i bodelningen.
xxxxxx blev folkbokförd på xxxxxx 1:xx år 1992. Vad gäller den omständighet att fastigheten senare har byggts ut för att passa samborna bättre, borde detta inte ändra på ovan sagda. I ett rättsfall från Högsta domstolen, NJA 2004 s. 542, som är en klar vägledning i detta fall var omständigheterna följande:
på en fastighet som inte förvärvats för sambors gemensamma boende, har under ett samboförhållandets bestånd till en befintlig byggnad uppförts en tillbyggnad, avsedd för sådant ändamål. HD kom fram till att tillbyggnaden, hela byggnaden och hela fastigheten inte ska ingå i bodelningen.

Om en anmälan till inskrivningsmyndigheten inte finns om att en fastighet som den ena sambon äger utgör sambornas gemensamma bostad medför detta att en försäljning av bostaden kan äga rum utan samtycke från den andra sambon som inte står på lagfarten.
xxxxxx har 1/1 lagfart på fastigheten. Om en anmälan till inskrivningsmyndigheten inte finns om att en fastighet som den ena sambon äger utgör sambornas gemensamma bostad medför detta att en försäljning av bostaden kan äga rum utan samtycke från den andra sambon som inte står på lagfarten.
Och Angående att xxxxxx ville att "större" delen av xxxxx 1:xx ska bedömas som sambo egendom eftersom den bebyggts och använts för gemensamt brukande" är inte aktuellt så det hindra inte att vi fullföljer undertecknad av Partiellt arvskifte avtalet!

Att det ska utgår ett skiftes likvid till xxxxxxxx saknar grund.

Vänligen
xxxx xxxxxx
Grattis.
Kan dock inte undgå att känna sympati för den efterlevande sambon…
(Har ju inte hela bilden ska tilläggas)

D
S Snikhol skrev:
Grattis.
Kan dock inte undgå att känna sympati för den efterlevande sambon…
(Har ju inte hela bilden ska tilläggas)
Jo trist att behöva flytta ifrån Djursan.

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S
D Derbyboy skrev:
Jo trist att behöva flytta ifrån Djursan.
Nja, TS väns pappas sambo (om allt som skrivs är sant) får ingen sympati 😅
Mitt inlägg var till exemplet som nissadalen hade

D
Kan inte TS pappas väns sambos morfar också få lite sympati. Du behöver inte va så hård hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.