D Derbyboy skrev:
Det är klart det går att uttala sig generellt. Lagrummen är generellt utformade.
Absolut, du kanske glömde läsa hela mitt svar?
För generellt sett är mitt svar korrekt, inte Alfredos. Generellt sett kan det inte finnas någon samborätt till bostaden eftersom pappan ärvt den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
anders07 anders07 skrev:
Det finns dock en specifik situation där sambolagen ger den efterlevande sambon en möjlighet att få överta bostaden, även om den inte är gemensamt ägd. Detta gäller om bostaden och bohaget har förvärvats för gemensamt bruk. I dessa fall kan den efterlevande sambon begära bodelning och därigenom få rätt att överta bostaden, men detta gäller främst bostäder som är köpta för att användas gemensamt av samborna.
Det är ju precis detta som skett. Framgår högre upp.

D
Anna_H Anna_H skrev:
Absolut. Och generellt sett är mitt svar korrekt, inte Alfredos. För generellt sett kan det inte finnas någon samborätt till bostaden.
Jo det kan det:

"Detta gäller om bostaden och bohaget har förvärvats för gemensamt bruk. I dessa fall kan den efterlevande sambon begära bodelning och därigenom få rätt att överta bostaden, men detta gäller främst bostäder som är köpta för att användas gemensamt av samborna."

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S
Så…vilket brott skulle TS bekanta göra sig skyldiga till om de byter lås på kåken när kvinnan inte är hemma?

Följdfråga. Vilket brott skulle kvinnan begå om hon bryter sig in?

D Derbyboy skrev:
Pappan hade ju ärvt bostaden. då är den inte anskaffad för gemensamt bruk.

• Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
D
Anskaffad kan vara arv

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
För generellt sett kan det inte finnas någon samborätt till bostaden.
Du kan inte använda ordet bostaden i bestämd form om vi pratar generellt. 😉 Och generellt sett kan det finnas samborätt till en bostad även om inga papper existerar som styrker det.

S
Anna_H Anna_H skrev:
Pappan hade ju ärvt bostaden. då är den inte anskaffad för gemensamt bruk.
Nej det kan den väl omöjligen vara faktiskt.

D Derbyboy skrev:
Anskaffad kan vara arv
Nej, det kan det inte. Bara i den mycket långsökta situationen att man mördar någon i syfte ett få flytta in där med sin sambo.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
D
Av den information som framkommit från TS är det snudd på bisarrt att ens tänka tanken på att bostaden är "anskaffad för gemensamt bruk". Men rätt ska vara rätt, det finns åtminstone i teorin en chans att kvinnan har rätt och det bör BO utreda. Jag kan dock tycka att det kanske borde gå lite fortare. Men två månader är inte anmärkningsvärt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Bara i den mycket långsökta situationen att man mördar någon i syfte ett få flytta in där med sin sambo.
I krig och kärlek...

S
D Derbyboy skrev:
Anskaffad kan vara arv
Hm… har jag ytterst svårt att tro. Låter helt stört. Om man inte erlagt skifteslikvid för att lösa syskon, då stämmer det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ja, absolut, jag bara upplyste om vad lagen säger då väldigt många här verkar glömma att det regleras av lagar och inte vad Byggahus användare tycker... :)

D
Tror ändå att anskaffar i detta sammanhang inte behöver betyda att egendomen behöver köpas för gemensamt bruk.

D Derbyboy skrev:
Tror ändå att anskaffar i detta sammanhang inte behöver betyda att egendomen behöver köpas för gemensamt bruk.
Nu spelar ju det ingen roll,om det TS säger är sant så har pappan ärv huset för länge sedan (40 talet?) och har varit sambo med barnens (ättlingarna i dödsboet) mammor i just detta hus.
Dessa har sedan flyttat ut allteftersom.
Huset har alltså varit pappans långt innan kvinnan kommer in i bilden.

• Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.