70 296 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
Om man lägger alla lagar därhän. Är det inte lite märkligt att man i Sverige kan vara Sambo ganska kort (6 månader), med någon där denne någon är ensam ägare till bostad och sedan göra slut och den icke ägande sambon kan ha rätt till hela eller halva bostaden? Det är märkligt med tanke på vad bostäder kostar och konsekvenser för den som faktiskt betalat. Är man gift köper jag det. Men Sambo, du kan ju lätt (ofta utan personens vetskap) skriva dig på en adress och bara börja ”hävda din rätt”. Jag tycker att det känns uppenbart att det missbrukas. Den ekonomiska vinningen är ju stor. Om en person går bort blir det ju ofantligt jobbigt.
Det hade ju underlättat för alla om samboskap krävde samboavtal
Det hade ju underlättat för alla om samboskap krävde samboavtal
I detta fall krävs ett avtal/testamente om hon ska ha rätt att ärva halva bostaden och halva bohaget av det som mannen ägde innan de flyttade ihop. Saker de köpt gemensamt efter de blivit sambos delar man på.Globetrot skrev:
Flera saker men exempelvis kan man numera inte skriva sig på någon bostad utan att denna uppmärksammas på detta.Globetrot skrev:
För det andra så är det inte så att ägandet är allt.
Om du och jag TS skulle bestämma oss att flytta ihop. Du köper huset och jag renoverar taket (samma summa). Båda sakerna är en förutsättning för att bo i huset. Är det då inte rimligt att jag får ut en del om du skulle möte st per?
Nu vet jag inte vad alla syskon har för ekonomi, men min vän och hennes syster har inte några miljoner på banken. Det var nog (tror jag) pappans önskan att barnen skulle ärva honom. Men han hade inget skrivet, han kanske inte i sin vildaste fantasi tänkt att det som nu skett skulle ske…? Det är min egen hypotesD Derbyboy skrev:
Man har ingen rätt baserad på var man är folkbokförd.Globetrot skrev:
Jag har aldrig uppfattat det som vanliga brott men har absolut ingen statistik. Ska jag gissa sker i princip alla tvister i dylika fall efter det att ett samboförhållande faktiskt existerat. Tror att ytterst få är så kyliga och skickliga att de faktiskt lyckas dikta upp ett samboförhållande med allvarliga ekonomiska konsekvenser för den drabbade.Globetrot skrev:
Jodå lite sympati hade vi, sambon betalde ingen hyra på 5 månader, de fasta avgifterna och ett litet banklånS Snikhol skrev:
betalade dödsboet.
Sambon hittade ingen lämplig bostad i början, jag hjälpte med förmedling av lämpliga objekt flera gånger men inget passade
Sambon hade under det långa samboförhållandet ingen som helst delaktig i fastighetens kostnader
varför vet vi dödsbo delägare inte varför det var så? troligtvis pga sambon hade under början av samboförhållandet skaffat en fritidsbostad som kostade väl en del.
Men då har de nyligen ändrat. För tidigare krävdes inte medgivande för att man skulle skriva sig på en adress.D Derbyboy skrev:Flera saker men exempelvis kan man numera inte skriva sig på någon bostad utan att denna uppmärksammas på detta.
För det andra så är det inte så att ägandet är allt.
Om du och jag TS skulle bestämma oss att flytta ihop. Du köper huset och jag renoverar taket (samma summa). Båda sakerna är en förutsättning för att bo i huset. Är det då inte rimligt att jag får ut en del om du skulle möte st per?
Och, nej jag håller inte med. Om personer vill dela så delar man formellt dvs båda äger då på lagfart (tycker jag). Alt avtal mellan de som bor.
Om person A äger ett hus för 10 miljoner o person B vill bli samägande sambo och renoverar taket för 10 miljoner så är det rimligt att man skriver 50% ägande på lagfarten
Nej, och oavsett så är det ju inte er sak att styra upp. Det skulle dom själva gjort när dom var i livet, om dom ville ha det på annat vis. Fast ibland tror nog många att det ordnar sig, fast det bevisligen inte gör det.N nissadalen skrev:Jodå lite sympati hade vi, sambon betalde ingen hyra på 5 månader, de fasta avgifterna och ett litet banklån
betalade dödsboet.
Sambon hittade ingen lämplig bostad i början, jag hjälpte med förmedling av lämpliga objekt flera gånger men inget passade
Sambon hade under det långa samboförhållandet ingen som helst delaktig i fastighetens kostnader
varför vet vi dödsbo delägare inte varför det var så? troligtvis pga sambon hade under början av samboförhållandet skaffat en fritidsbostad som kostade väl en del.
Sånt kan jag tycka är lite tragiskt.