Lonne Lonne skrev:
gör man bäst i att gå med kyrkans stödgrupp för sörjande
Varför tramsar du?

• Gilla
HansHA och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Det hon vinner är ju i alla fall gratis boende lääänge?
Alla funkar ju olika men jag skulle inte må särskilt bra av att bo under de premisserna.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tramsar du?
Jag menar allvar. Att ta sig tid att bearbeta sorg och uppdämd ilska gör att man går in som en mycket vassare och mer klartänkt part i det tvistemål som målas upp i tråden som fan på väggen.

N nissadalen skrev:
Hej
håller med tidigare svar från forum medlemmar, BYT bodelnings man och skaffa en jurist snarast annars så tömmer det dödsboets tillgångar fort!
Har själv varit i denna sits, jag och mina syskon när vår pappa gick bort hastigt
Men i vårt fall var våran far sambo sen trettio år tillbaks, men hade bostaden före när samboendet började.

Sambon kom in med en skrivelse vid bodelnings mötet att denne hade rätt till halva fastigheten, hon hade fått hjälp av en anhörig som var advokat som skrivit en inlaga.
Mina syskon tappade sugen men jag tänkte,- här ska vi inte ge upp!
Jag tillbringade många många timmar vid datorn och fann ett dom utslag på liknade fall vid sambo förhållandes upphörande vid dödsfall.
Jag skrev ett brev till sambons advokat och yrkade med hänvisning på tidigare utslag i rätten att hon hade inget arvsrätt
Vad hände kan man fråga sig...?
Sambons advokat drog tillbaks yrkandet två dagar efter! Resultatet blev att hon fick flytta ut efter 3 månader och helt utan arv.
https://lexly.se/fakta-och-rad/testamente/sa-har-fungerar-arvsratten-for-dig-som-sambo

T Tinnanollkoll skrev:
[länk]
Länk från "bygga hus" tryck vidare bara

Lonne Lonne skrev:
En boutredningsman ska förhålla sig opartisk och ska inte ta ställning men har rätt att fatta självständiga beslut. Om någon säger sig vara sambo och det finns grund för att tro det stämmer ska inte boutredningsmanen utgå från att personen ljuger eller är en bedragare, inte nödvändigtvis ens när en/flera dödsbådelägare påstår att så är fallet. Om boutredningsmanen har gott på fötterna för att tro på påståendet har hen all rätt att fatta sitt beslut utifrån det istället. Det är boutredningsmanens självständiga beslut att fatta utifrån det underlag hen har och ges till sitt förfogande.

Boutredningsmanens roll är inte att vara någon slags polis och dagisfröken åt sörjande bråkande släktingar som förlorat sin älskade släkting. Boutredningsmanens ska förvalta egendom, göra boutredning och uppföra bouppteckning, dvs en anlitad person som betalar räkningar, upprättar korrekta nödvändiga dokument och vidarebefordrar information mellan berörda parter.

Vill man ha hjälp att fördela arvet i en låst situation där dödsbodelägarna inte är ense gör man klokare i att anlita en skiftesman.

Behöver man älta sin jobbiga situation med sina dumma syskon och den knäppa tanten som bor i sin dödas pappas gamla hus gör man bäst i att gå med kyrkans stödgrupp för sörjande och be husläkaren om remiss till psykoterapi.
Kan man bli ta en skiftesman innan bouppteckning är gjord?

*stryk ”bli” ur meningen ovan 😂

Globetrot Globetrot skrev:
Kan man bli ta en skiftesman innan bouppteckning är gjord?
Det vanliga är att boutredningsmanen också är skiftesman, ansökan om skiftesman kan göras samtidigt som ansökan om boutredningsman.

Lonne Lonne skrev:
Det vanliga är att boutredningsmanen också är skiftesman, ansökan om skiftesman kan göras samtidigt som ansökan om boutredningsman.
Oj, det vet jag inte. Skall fråga. Det jag vet är att bouppteckning skall göras (måste?) innan skifte. Men kvinnan släpper inte in någon i huset. Och BO säger att hon inte kan avhysa henne så nu står allt helt still….

Kontakta begravningsbyrån och fråga om ni kan byta boutredare då tiden går och han kanske är i maskopi med kvinnan...
Om ni vill ha ett korrekt svar, ring jurist. Sök recensioner o ta den med bäst.
För några år sedan ordnades gratis jurist hjälp på bibliotek. Skriv upp er på det. Finns också så man kan ringa för kort råd. Kan man inte ringa tingsrätten och fråga om man får byta boutredare då inget händer och kvinnan bor in sig ,..Det är bråttom nu, vad kan inte hon ha plockat på sig av hemmet och tagit till sitt andra boende eller sålt!!!
Jurist nu!!!!!Gör nåt!

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
D
Hahahahhahahahahhahahahahahahhahahahhahahaahhahahahah!

D Derbyboy skrev:
Har du en källa till det? 😂

• Haha
Solvide
  • Laddar…
D
OKQ8 upplands Väsby

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vad är det som är roligt?

D
Ditt inlägg såklart. Det va jättekul inlägg. Får tacka dig för att du livar upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.