70 275 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
Ja, och är man då i huset när hon kommer med låssmeden så säger man att här ska inte bytas några lås.BirgitS skrev:
Slår hon sönder rutan när man är i huset så kan man filma henne bryta sig och stoppa henne.
Naturligtvis ska man försöka samordna insatsen. I samband med avhysning ska arvingarna ta huset i besittning.
Jag gillar ifs tanken på att arvingarna (varav åtminstone några inte kommer överens) flyttar in "olovandes" hos kvinnan i den framlidne faderns hus. Kan bli en (Lars) norénsk jul.
Jag gillar ifs tanken på att arvingarna (varav åtminstone några inte kommer överens) flyttar in "olovandes" hos kvinnan i den framlidne faderns hus. Kan bli en (Lars) norénsk jul.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 394 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 394 inlägg
Som kvinnan ser det så anser hon sig ha rätt att bo i huset och kan alltså ringa polisen för att någon förhindrar henne att komma in.A Alexn72 skrev:
Observera: Jag säger inte att kvinnan har rätt men här är en situation där boutredningsman, låssmed och polis kommer att hamna i en situation där ord står med ord. Det är inte en situation där alla kommer att tro på barnen men inte på en kvinna som påstår att hon har rätten på sin sida eftersom hon var sambo med den avlidna. Det framgår ju i tråden att det är så boutredningsmannen uppfattar det.
Jag tycker många förenklar situationen och inte (vill) förstå hur personer som inte känner till sanningen ser på saken.
Då tvingar kanske det fram en lösning snabbare.BirgitS skrev:Som kvinnan ser det så anser hon sig ha rätt att bo i huset och kan alltså ringa polisen för att någon förhindrar henne att komma in.
Observera: Jag säger inte att kvinnan har rätt men här är en situation där boutredningsman, låssmed och polis kommer att hamna i en situation där ord står med ord. Det är inte en situation där alla kommer att tro på barnen men inte på en kvinna som påstår att hon har rätten på sin sida eftersom hon var sambo med den avlidna. Det framgår ju i tråden att det är så boutredningsmannen uppfattar det.
Jag tycker många förenklar situationen och inte (vill) förstå hur personer som inte känner till sanningen ser på saken.
Det kan vara ett sätt att få en snabbare lösning på situationen, att lösa "tvisten".BirgitS skrev:Som kvinnan ser det så anser hon sig ha rätt att bo i huset och kan alltså ringa polisen för att någon förhindrar henne att komma in.
Sambo med kvinnan lät spännade, jag kan ställa upp och bli inneboende över jul. Men svensken är för feg, lär inte hända...
Barnen har bevis för att de har laglig rätt till huset.BirgitS skrev:Som kvinnan ser det så anser hon sig ha rätt att bo i huset och kan alltså ringa polisen för att någon förhindrar henne att komma in.
Kvinnan har ingen laglig rätt till huset enligt vad som framkommit i tråden.
Byter man lås så vänder man på bevisbördan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 394 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 394 inlägg
Men det är i en domstol som bevis prövas, inte på stående fot av en låssmed eller en polisman. De båda kan ju lätt konstatera att kvinnan väl känner till insidan av huset och har sina kläder inne i huset och då går det ju inte att dra slutsatsen att kvinnan inte har där att göra bara för att några andra vuxna säger det. Det kan ju lika gärna vara "barnen" som ljuger om kvinnans situation för att ärva mycket mer pengar.A Alexn72 skrev:
Blir man utelåst för att låset inte går att låsa upp så ringer man en låssmed och ber att det ska bli fixat. Eller ser till att komma in på något annat sätt. Skulle du inte göra det om det gällde din bostad?
Har jag missat något? Hon är väl inte ens skriven på adressen? Jag flyttar in hos dig Birgit , begär besittningsrätt & samboförhållande. Skicka din adress.BirgitS skrev:Men det är i en domstol som bevis prövas, inte på stående fot av en låssmed eller en polisman. De båda kan ju lätt konstatera att kvinnan väl känner till insidan av huset och har sina kläder inne i huset och då går det ju inte att dra slutsatsen att kvinnan inte har där att göra bara för att några andra vuxna säger det. Det kan ju lika gärna vara "barnen" som ljuger om kvinnans situation för att ärva mycket mer pengar.
Blir man utelåst för att låset inte går att låsa upp så ringer man en låssmed och ber att det ska bli fixat. Eller ser till att komma in på något annat sätt. Skulle du inte göra det om det gällde din bostad?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 394 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 394 inlägg
Ja, du har missat något eftersom andra har skrivit i tråden att det saknar betydelse om hon är skriven i huset eller inte när det gäller denna fråga. Man ska visserligen vara skriven där man bor enligt lagen men folkbokföringen är inget bevis för var faktiskt man bor.Jonatan79 skrev:
Läst allt och tolkar det som att ockupanten är rättslös. Ut med…BirgitS skrev:
Precis. Bevisen ska prövas.BirgitS skrev:Men det är i en domstol som bevis prövas, inte på stående fot av en låssmed eller en polisman. De båda kan ju lätt konstatera att kvinnan väl känner till insidan av huset och har sina kläder inne i huset och då går det ju inte att dra slutsatsen att kvinnan inte har där att göra bara för att några andra vuxna säger det. Det kan ju lika gärna vara "barnen" som ljuger om kvinnans situation för att ärva mycket mer pengar.
Tills dess så är kvinnan ute ur huset och de som äger huset enligt papperna är inne i huset.
Barnen har bevis för att det är deras hem och hon har inga bevis som kan visas. Att man har kläder där inne är inte samma sak som att man får vara där.
Kalla det "genväg" om du vill...
Eller så låter man lagarna mala på...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 394 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 394 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 394 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 394 inlägg
Bevisen ska prövas i en domstol och inte av en låssmed eller en polis som gör en utryckning för att någon ringer och säger att det är ett inbrott.A Alexn72 skrev:Precis. Bevisen ska prövas.
Tills dess så är kvinnan ute ur huset och de som äger huset enligt papperna är inne i huset.
Barnen har bevis för att det är deras hem och hon har inga bevis som kan visas. Att man har kläder där inne är inte samma sak som att man får vara där.
Kalla det "genväg" om du vill...
Eller så låter man lagarna mala på...
Enligt TS finns det endast en juridisk person som äger huset enligt pappren och det är den avlidnes dödsbo, vilket förvaltas av en boutredningsman. Barnen äger alltså inte huset och får då enligt dig inte heller vara i huset.