70 221 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
Nä du var klar, men Tingsrätten utser om de föreligger osämja i dödsboet hur det skall skötas. Kanske du inte har fått all information. Kolla med din vän om någon har begärt att Tingsrätten skall utse en boutredningsman. Kan det vara sambon då behöver man kolla upp hennes del i dödsboet. Dessa uppgifter är offentliga och finns hos Tingsrätt och Skatteverket. Om hon skulle vara dödsbodelägare så förändrar detta mycket hur man skall gå vidare. Dödsboet skall naturligtvis skicka en faktura på alla kostnader som uppstår så länge hon bor i huset och alla dödsbodelägare har rätt att inspektera hus för att för hindra att ökade kostnader i form av vanskötsel eller vattenskador. Dödsbodelägarna kan inte hindras tillträde till egendomen. Skicka rekommenderat brev om att tillträde önskas inom en viss tid. Om hon inte svarar eller hindrar er att komma in begär särskildhandräckning av Kronofogdemyndigheten (KF) och begär vräkning av henne i sammaban med detta. Den särskilda handräckningen skall först handla om tillträder och i andra hand vräkningen. Dödsboet behöver ta kontrollen över skötsel av fastigheten snarast för att förhindra vanvård av fastigheten. När det gäller uthyr ut en bostad för annat än fritidsändamål regleras det av lagen om uthyrning av egen bostad, även kallad privatuthyrningslagen. Då gäller 3 månaders uppsägning, de finns ingen besittningsrätt. Så säg upp hyresförhållande omgående och att flyttning sker inom 3 månader så kan ni använda er av KF. Hur man ansöker och vilka villkoren är finns på KF hemsida. Men tillträde kan ni få inom en vecka då man kan misstänka vanvård och dödsboet behöver kontroller detta.Globetrot skrev:
Hoppas detta skall ge en lite input. Det blev ett långt svar.B BJKALLE skrev:Nä du var klar, men Tingsrätten utser om de föreligger osämja i dödsboet hur det skall skötas. Kanske du inte har fått all information. Kolla med din vän om någon har begärt att Tingsrätten skall utse en boutredningsman. Kan det vara sambon då behöver man kolla upp hennes del i dödsboet. Dessa uppgifter är offentliga och finns hos Tingsrätt och Skatteverket. Om hon skulle vara dödsbodelägare så förändrar detta mycket hur man skall gå vidare. Dödsboet skall naturligtvis skicka en faktura på alla kostnader som uppstår så länge hon bor i huset och alla dödsbodelägare har rätt att inspektera hus för att för hindra att ökade kostnader i form av vanskötsel eller vattenskador. Dödsbodelägarna kan inte hindras tillträde till egendomen. Skicka rekommenderat brev om att tillträde önskas inom en viss tid. Om hon inte svarar eller hindrar er att komma in begär särskildhandräckning av Kronofogdemyndigheten (KF) och begär vräkning av henne i sammaban med detta. Den särskilda handräckningen skall först handla om tillträder och i andra hand vräkningen. Dödsboet behöver ta kontrollen över skötsel av fastigheten snarast för att förhindra vanvård av fastigheten. När det gäller uthyr ut en bostad för annat än fritidsändamål regleras det av lagen om uthyrning av egen bostad, även kallad privatuthyrningslagen. Då gäller 3 månaders uppsägning, de finns ingen besittningsrätt. Så säg upp hyresförhållande omgående och att flyttning sker inom 3 månader så kan ni använda er av KF. Hur man ansöker och vilka villkoren är finns på KF hemsida. Men tillträde kan ni få inom en vecka då man kan misstänka vanvård och dödsboet behöver kontroller detta.
Jag vill varna andra för detta inlägg. Finns många fel, såväl rena sakfel som juridiska felaktigheter.B BJKALLE skrev:Nä du var klar, men Tingsrätten utser om de föreligger osämja i dödsboet hur det skall skötas. Kanske du inte har fått all information. Kolla med din vän om någon har begärt att Tingsrätten skall utse en boutredningsman. Kan det vara sambon då behöver man kolla upp hennes del i dödsboet. Dessa uppgifter är offentliga och finns hos Tingsrätt och Skatteverket. Om hon skulle vara dödsbodelägare så förändrar detta mycket hur man skall gå vidare. Dödsboet skall naturligtvis skicka en faktura på alla kostnader som uppstår så länge hon bor i huset och alla dödsbodelägare har rätt att inspektera hus för att för hindra att ökade kostnader i form av vanskötsel eller vattenskador. Dödsbodelägarna kan inte hindras tillträde till egendomen. Skicka rekommenderat brev om att tillträde önskas inom en viss tid. Om hon inte svarar eller hindrar er att komma in begär särskildhandräckning av Kronofogdemyndigheten (KF) och begär vräkning av henne i sammaban med detta. Den särskilda handräckningen skall först handla om tillträder och i andra hand vräkningen. Dödsboet behöver ta kontrollen över skötsel av fastigheten snarast för att förhindra vanvård av fastigheten. När det gäller uthyr ut en bostad för annat än fritidsändamål regleras det av lagen om uthyrning av egen bostad, även kallad privatuthyrningslagen. Då gäller 3 månaders uppsägning, de finns ingen besittningsrätt. Så säg upp hyresförhållande omgående och att flyttning sker inom 3 månader så kan ni använda er av KF. Hur man ansöker och vilka villkoren är finns på KF hemsida. Men tillträde kan ni få inom en vecka då man kan misstänka vanvård och dödsboet behöver kontroller detta.
Gör såhär, läs det du skrev och läs hela tråden igen. Då kommer felen bli tydliga för dig.
De juridiska felen blir tydliga om de läser mina inlägg lite extra noggrant. De inlägg där jag fånar mig kan du bortse ifrån.
Läxförhör imorgon
Edit:
Har läst ditt inlägg två gånger nu och jag tror nästan du håller på med svampar eller nåt sånt. Privatuthyrningslagen, haha!
De juridiska felen blir tydliga om de läser mina inlägg lite extra noggrant. De inlägg där jag fånar mig kan du bortse ifrån.
Läxförhör imorgon
Edit:
Har läst ditt inlägg två gånger nu och jag tror nästan du håller på med svampar eller nåt sånt. Privatuthyrningslagen, haha!
Jag tror absolut inget om det. Jag har inte den blekaste aning om det är en möjlighet.Anna_H skrev:
Jag tror heller inget om det! Varför verkar du tro att jag har någon åsikt kring dessa frågor?Anna_H skrev:
Det var dock någon tidigare i tråden som menade att avhysning vintertid var ovanligt. Jag har ingen aning om det stämmer.
Dock vet jag att bara för att man är folkbokförd på en adress behöver det inte innebära att man har tillträde till adressen eller ens någonsin satt sin fot där.
https://juristjouren.se/privatuthyrningslagen/D Derbyboy skrev:
Tråkigt att du inte vill ha en seriös debatt. Jag har använt mig av 20 år erfarenhet av hyresförhandlingar samt vad står på KF hemsida, HGF hemsida samt Sveriges domstolars hemsida så om du kan bevisa att det skulle finns fel hos dem varsågod!!! Jag har utgått från vad som skrev av den som skapade inlägget och utgått från detta och inget annat. Enligt honom så har vännen sagt att det finns en boutredningsman utsedd av Tingsrätten, då är det bara att se vad det står om hur och när Tingsrätten utser en boutredningsman.D Derbyboy skrev:
När det gäller tillträde till fastigheten äger alla dödsbodelägare det utan att någon kan hindra dem. Själv klart skall den som bor i ett hus som denna person inte äger själv betala för nyttjandet av detta, i detta fall dödsboet då det inte är skiftat ännu en starten i inlägg. Så vad är det för fel??????
Herre gud, inte konstigt att hyrorna skenar om det är du som förhandlarB BJKALLE skrev:Tråkigt att du inte vill ha en seriös debatt. Jag har använt mig av 20 år erfarenhet av hyresförhandlingar samt vad står på KF hemsida, HGF hemsida samt Sveriges domstolars hemsida så om du kan bevisa att det skulle finns fel hos dem varsågod!!! Jag har utgått från vad som skrev av den som skapade inlägget och utgått från detta och inget annat. Enligt honom så har vännen sagt att det finns en boutredningsman utsedd av Tingsrätten, då är det bara att se vad det står om hur och när Tingsrätten utser en boutredningsman.
När det gäller tillträde till fastigheten äger alla dödsbodelägare det utan att någon kan hindra dem. Själv klart skall den som bor i ett hus som denna person inte äger själv betala för nyttjandet av detta, i detta fall dödsboet då det inte är skiftat ännu en starten i inlägg. Så vad är det för fel??????